Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bilen har tabt alt strømmen på ca. 3 uger

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
calle

Bilen har tabt alt strømmen på ca. 3 uger

Indlæg af calle » 07 jul 2019 10:34

Roveren har ikke været startet i ca. 3 uger. Nu har den tabt alt strømmen. Der sidder et ca. 3 år gammelt 100 ah Varta batteri i den. Der var ikke en dråbe strøm på det. Hvad kan der være galt ?

Venlig hilsen


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Bilen har tabt alt strømmen på ca. 3 uger

Indlæg af Lintz » 07 jul 2019 13:14

calle skrev:
07 jul 2019 10:34
Roveren har ikke været startet i ca. 3 uger. Nu har den tabt alt strømmen. Der sidder et ca. 3 år gammelt 100 ah Varta batteri i den. Der var ikke en dråbe strøm på det. Hvad kan der være galt ?

Venlig hilsen
Enten et forbrug som du ikke kender til eller så er det faldet sammen.

Kan du ikke lade det op er det færdig.

- Og du er sikker på at det ikke er en glemt kabinelys / Bagagerumslys eller radio der er årsagen ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Bilen har tabt alt strømmen på ca. 3 uger

Indlæg af calle » 08 jul 2019 09:02

Lintz skrev:
07 jul 2019 13:14
Enten et forbrug som du ikke kender til eller så er det faldet sammen.

Kan du ikke lade det op er det færdig.

- Og du er sikker på at det ikke er en glemt kabinelys / Bagagerumslys eller radio der er årsagen ?
Jeg ladede det op hen over natten, og igår middag var det næsten ladet helt op. Da jeg satte polerne på satte alarmen igang. Der er ingen spor efter indbrudsforsøg eller påkørsel. Bilen sprang igang straks jeg drejede nøglen. Kørte nogen ærinder og startede i den forbindelse flere gange bilen uden problemer. Når det holder op med at regne, går jeg ud og sætter et multimeter på den. Så må vi se om den har tabt strøm.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Bilen har tabt alt strømmen på ca. 3 uger

Indlæg af Bri_Jac » 09 jul 2019 11:02

Hvis fejlen stadig findes, må du gå metodisk til værks. tag billede af sikrings boksen, så du ved hvordan sikringerne sad inden du gik i gang.
Sluk bilen, tag nøglen ud og sæt dit multimeter i serie med en af sikringerne og måle strøm (ampere). dette gøres for hver sikring, med lidt held burde du kunne lokalisere i hvilken sikring at der "stjæles" strøm. og derved kommer du fejlen nærmere.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Bilen har tabt alt strømmen på ca. 3 uger

Indlæg af Bigfoot » 10 jul 2019 14:15

du er ikke tilfældigvis kommet til at aktivere noget dobbelt lås på fjernbetjeningen? Nogle biler står nemlig så med fuld strøm på spolerne i centrallåsen, og så taber den pusten hen over et par ugers stilstand - desværre. Det er der mange der har måtte sande når de stod parkeret ved en lufthavn, og troede de gjorde sig selv en tjeneste ved at dobbelt låse bilen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Bilen har tabt alt strømmen på ca. 3 uger

Indlæg af lamborg » 10 jul 2019 15:32

nu ved jeg ikke om det kan have med dit problem at gøre men jeg snakkede tilfældigt med en gut som var ansat hos FDM til at teste problem biler og han fortalte at man havde undret sig over at nogen biler og det var uafhængig af model rustede mere end andre og evt alu tærrede hurtigere . De havde så fundet ud af at problemet var en dårlig stelforbindelse som resulterede i at der stod en konstant krybespænding på hele bilen og derfor rustede den hurtigere/tærede alu. Om en dårlig stel også kan få batteriet afladt fordi det står og laver små afbrydelser hele tiden . Der jo forbrug på bilen til feks alarm og styreboks osv selvom den er slukket på nøglen.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

calle

Re: Bilen har tabt alt strømmen på ca. 3 uger

Indlæg af calle » 10 jul 2019 20:59

Igår afmonterede jeg stelforbindelsen. Den så ud som ny. Jeg gav den alligevel kontaktspray. Skidtet lader med 15V, og det er jo lige i overkanten icon_frown.gif

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Bilen har tabt alt strømmen på ca. 3 uger

Indlæg af MichaelK » 10 jul 2019 23:33

Jeg er ikke uddannet mekaniker, så jeg spørger lige, hvorfor er 15 volt i overkanten?
Min firmabil lader med 14,9 V. Så det er vel ikke så usædvanligt med høje ladespændinger?

Googler jeg emnet, så finder jeg en oplysning fra Exide om, at den optimale ladespænding
er 14,4 volt ved 25 grader celsius. Falder temperaturen bør ladespændingen øges, dog
maksimalt 15,5 volt, for ikke at beskadige batteri og ledningsnet.
Med 15 volt på din bil er det jo, jf. disse oplysninger, ikke problematisk i din situation 8)

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

calle

Re: Bilen har tabt alt strømmen på ca. 3 uger

Indlæg af calle » 11 jul 2019 08:40

Har prøvet at sætte en 5w pære ind mellem stel og minus. Den lyser, men der skal jo være lidt forbrug som jeg læser det.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Bilen har tabt alt strømmen på ca. 3 uger

Indlæg af Bigfoot » 11 jul 2019 10:09

calle skrev:
11 jul 2019 08:40
Har prøvet at sætte en 5w pære ind mellem stel og minus. Den lyser, men der skal jo være lidt forbrug som jeg læser det.
men 5 watt som lyser, det tapper hurtigt batteriet, det er jo over 100watt i døgnet

Så du har noget krybestrøm et sted, som gør at du trækker batteriet ned.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar