Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Virker Ball Add overhovedet ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Virker Ball Add overhovedet ?

Indlæg af Bigfoot » 23 feb 2019 22:25

jeg ville ikke lige være så forhibbet på omdrejningstallet, det er vigtigere at den kører med fuld ladetryk for at få temperaturen så høj som muligt i forbrændingen, og på nye biler med variable turboer, så lader de som oftest helt op, selv ved lave omdrejninger.
Der kan de høje omdrejninger faktisk give den modsatte effekt, altså at temperaturen falder.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Virker Ball Add overhovedet ?

Indlæg af Troldmand. » 23 feb 2019 22:47

Terpentin
Er alt andet Bell også blot terpentin?

https://www.youtube.com/watch?v=uonsgpaHwCk

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Virker Ball Add overhovedet ?

Indlæg af bennylar » 24 feb 2019 08:49

https://www.belladd.dk/images/stories/S ... tiv_dk.pdf her kan ma se hvad det ca. indeholder, men da 2-ethylhexylnitrat er i den dyre ende udgør det nok ikke størstedelen, det gør dog at diesel brænder "bedre" (hæver Cetan tallet) , men jeg har aldrig set et resultat der gør jeg vil ofre penge på en kur. ser man så på deres "city" additiv er indholdet det samme som i ovenstående.. går man ind og tjekker lidt hvad de forskellige ting er, ja så er det mest petroleum/terpentin relaterede ting.

vi har faktisk haft en golf der ikke kunne komme gennem en røggas test og vores lokale Bell add sælger kom og kørte rens af både tank (kunde kørte 2 uger) og indsugning, med samme resultat, for høj røggas, det kunne han ikke forstå for det havde han aldrig oplevet før, men en adskillelse af indsugning afslørede da at det nok ikke havde renset noget som helst bortset fra kundens pung... vi blev så ikke lige sælger af deres produkt.


Bigfoot
jeg ville nok op lige over 3000 omdr. for da burde EGR ventil nemlig ikke sende udstødninggas med ind mere, så burde du få en højere forbrændings temp og ingen ekstra sod med i forbrænding.. ?
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Virker Ball Add overhovedet ?

Indlæg af Bigfoot » 24 feb 2019 08:56

bennylar skrev:
24 feb 2019 08:49

Bigfoot
jeg ville nok op lige over 3000 omdr. for da burde EGR ventil nemlig ikke sende udstødninggas med ind mere, så burde du få en højere forbrændings temp og ingen ekstra sod med i forbrænding.. ?
du modsiger du da dig selv. Netop ved EGR åbning, er temperaturen højere, da du benytter udstødningsgas i indsugningen. Men det er jo netop nødvendigt at have EGR i funktion, for at midlerne også renser den vej igennem.

Det eksempel du nævner med golfen er jo lidt tåbeligt. For når det først er gået galt, så kan det jo ikke fjerne det.
Hele ideen med belladd er jo netop at lave en forebyggende behandling i mange tilfælde, og samtidig få løsnet lidt af det skidt der er og få det brændt af. Men at tro det kan fjerne en tilstoppet indsugning er jo utopi. Man skal jo være decideret bragende dum for at tro på at det kan ændre på det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Virker Ball Add overhovedet ?

Indlæg af Troldmand. » 24 feb 2019 09:13

Der er sket en del med diselolie over tid. Da den originale jern udstødning var brændt op på patrolen, blev der lavet udstødning ud lige foran V-baghjul.
Dengang for ca 30 år siden, var V-baghjul fælg sort of os efter få ture. I dag er fælgen ren og hvid selv efter måneders kørsel.

Vi har familie der har stor maskinstation. Han fortæller. Jo, den soder ikke sort mere, men dieselolien hare heller ikke smøreegenskaber til pumpe og dyser mere. Du skal tilsætte to takt olie.
Der er aldrig kommet to takt olie i tanken. Og nu her hvor den runder 500000km spinder den stadig som en ny. Og det med originale gamle dyser og pumpe.


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Virker Ball Add overhovedet ?

Indlæg af bennylar » 24 feb 2019 19:50

Bigfoot skrev:
24 feb 2019 08:56
du modsiger du da dig selv. Netop ved EGR åbning, er temperaturen højere, da du benytter udstødningsgas i indsugningen. Men det er jo netop nødvendigt at have EGR i funktion, for at midlerne også renser den vej igennem.

Det eksempel du nævner med golfen er jo lidt tåbeligt. For når det først er gået galt, så kan det jo ikke fjerne det.
Hele ideen med belladd er jo netop at lave en forebyggende behandling i mange tilfælde, og samtidig få løsnet lidt af det skidt der er og få det brændt af. Men at tro det kan fjerne en tilstoppet indsugning er jo utopi. Man skal jo være decideret bragende dum for at tro på at det kan ændre på det.
ved godt den golf skulle renses manuelt, men når en klog sælger påstår han kan løse det så må han jo vise det, men har nu set flere biler der jævnligt bruger disse produkter med samme fejl som uden..

lige sakset fra en anden side: EGR-ventil hovedformål er at støtte i reduktionen af skadelige gasser producere af motoren . Det sker ved at sænke temperaturen i forbrændingsprocessen gennem indførelse i forbrændingskammeret af kontrollerede mængder af udstødningsgasser. Denne lavere temperatur har den virkning, at reducere mængden af kvælstofoxider ( NOx ), der produceres af motoren . En defekt EGR ventil , vil ikke ordentligt køle forbrændingen tillade disse gasser at stige, hvilket kan føre til et unormalt højt NOx- aflæsning i -prøvningen.

måske jeg har forstået noget forkert.. ?
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Virker Ball Add overhovedet ?

Indlæg af Bigfoot » 24 feb 2019 22:30

bennylar skrev:
24 feb 2019 19:50
ved godt den golf skulle renses manuelt, men når en klog sælger påstår han kan løse det så må han jo vise det, men har nu set flere biler der jævnligt bruger disse produkter med samme fejl som uden..

lige sakset fra en anden side: EGR-ventil hovedformål er at støtte i reduktionen af skadelige gasser producere af motoren . Det sker ved at sænke temperaturen i forbrændingsprocessen gennem indførelse i forbrændingskammeret af kontrollerede mængder af udstødningsgasser. Denne lavere temperatur har den virkning, at reducere mængden af kvælstofoxider ( NOx ), der produceres af motoren . En defekt EGR ventil , vil ikke ordentligt køle forbrændingen tillade disse gasser at stige, hvilket kan føre til et unormalt højt NOx- aflæsning i -prøvningen.

måske jeg har forstået noget forkert.. ?
Det underlige er bare, at slår du EGR funktionen fra på en VW, så får du senere problemer med partikelfilteret, da temperaturen under regeneringen ikke bliver høj nok med frakoblet EGR.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar