Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

have traktor baghjul, sidder super enormt fast, hjælp

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
pendec

have traktor baghjul, sidder super enormt fast, hjælp

Indlæg af pendec » 12 sep 2016 17:37

Jeg er punkteret på min havetraktor/klipper, den er 25+ år gammel, og tilgroet med rust på baghjulet så det er umuligt at trække af. Jeg har prøvet at hamre på bagside og forsiden, det rykker sig ikke en mm.

Sekundært har jeg prøvet at fylde luft i det slangeløse hjuldæk med med mini-kompressor fra bilen, og prøvet et snoretrick rundt om dæk og stramme, mens man kommer luft på. Det var så ikke godt nok. Har dog ikke forsøgt at vippe kanter ind, da jeg synes begge sider var helt ude til kanterne.

Jeg har desværre ikke sådan lige mulighed for at køre den ned til et værksted, så måske ligger nogen inde med et trick til at få rust opløst eller hvordan man løsner hjulet?

Det er en Stiga Scoop, hvis det hjælper noget.

Er sidste udvej at få dæk af, og så selv forsøge at sætte nyt på når hjul ikke kan komme af? Nogen som har forslag og kan hjælpe?


pendec

Re: have traktor baghjul, sidder super enormt fast, hjælp

Indlæg af pendec » 12 sep 2016 17:58

Nå, jeg tror jeg vælger at forsøge at skifte dæk, nu har jeg fået dækket af, når fælg/hjul ikke vil rokke sig.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: have traktor baghjul, sidder super enormt fast, hjælp

Indlæg af Bigfoot » 12 sep 2016 18:24

når det ikke vil af sådan et hjul..... så har jeg et lille råd, der desværre kræver en omlakering af fælgen bagefter.

Sæt traktoren om på siden, og spray rustløsner ned i akslen, og gå igang med en ukrudtsbrænder og varme på midten af fælgen, og hele tiden tilføj rustløsner. Det plejer at hjælpe med tiden.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

pendec

Re: have traktor baghjul, sidder super enormt fast, hjælp

Indlæg af pendec » 12 sep 2016 18:30

Bigfoot skrev:når det ikke vil af sådan et hjul..... så har jeg et lille råd, der desværre kræver en omlakering af fælgen bagefter.

Sæt traktoren om på siden, og spray rustløsner ned i akslen, og gå igang med en ukrudtsbrænder og varme på midten af fælgen, og hele tiden tilføj rustløsner. Det plejer at hjælpe med tiden.
Det var sgu da smart, så skal jeg bare købe noget rustløsner :) Jeg laver en dobbelt booking imorgen, så jeg ser efter et dæk OG en flaske rustløsner, til næste gang.

Der er desværre mærker på fælg nu, så jeg er kommer lidt i tvivl om den holder luft, selvom dækket skiftes, så din løsning kan komme i brug :)

Tusind tak for idén, bare jeg når det inden regnvejr søndag.

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Re: have traktor baghjul, sidder super enormt fast, hjælp

Indlæg af Bjarne B. » 12 sep 2016 19:11

Kunne man ikke smide en slange til en trillebøre i?


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: have traktor baghjul, sidder super enormt fast, hjælp

Indlæg af coctail » 12 sep 2016 19:15

godt nok er diameteren og dækbredden lille på sådan en fætter, så det kan godt være noget besværligt, men skift dækket eller smid en slange i mens fælgen sidder på traktoren, det har jeg gjort flere gange.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

pendec

Re: have traktor baghjul, sidder super enormt fast, hjælp

Indlæg af pendec » 12 sep 2016 19:49

coctail skrev:godt nok er diameteren og dækbredden lille på sådan en fætter, så det kan godt være noget besværligt, men skift dækket eller smid en slange i mens fælgen sidder på traktoren, det har jeg gjort flere gange.
Det kan jo også være en løsning.

Hjuldæk siger: 5.30 4.50-6

Slangen skal så være til 6" hjul? eller noget jeg skal være opmærksom på? Det var svært at finde hjuldæk, måske er slangen både billigere og lettere at finde + ventil som skal skiftes. (Hjuldæk fundet til 265,-)

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: have traktor baghjul, sidder super enormt fast, hjælp

Indlæg af coctail » 12 sep 2016 21:38

pendec skrev:Det kan jo også være en løsning.

Hjuldæk siger: 5.30 4.50-6

Slangen skal så være til 6" hjul? eller noget jeg skal være opmærksom på? Det var svært at finde hjuldæk, måske er slangen både billigere og lettere at finde + ventil som skal skiftes. (Hjuldæk fundet til 265,-)

Ja, det skal den, men kan ikke huske om der også er forskel på bredden af slangen, så det bedste vil være at spørge din lokale dækpusher, men spørg gerne flere af dem! Nogle steder tager de direkte overpris for en slange andre steder er de mere rimelige.
Jeg kan ikke lige huske hvad sådan en fætter koster, kan kun huske at prisforskellen kan være temmelig voldsom.

Hvis prisen på et dæk er 265,- så skal du seriøst overveje at skifte det, hvis det nuværende ser lidt træt ud.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

pendec

Re: have traktor baghjul, sidder super enormt fast, hjælp

Indlæg af pendec » 12 sep 2016 22:16

coctail skrev:Hvis prisen på et dæk er 265,- så skal du seriøst overveje at skifte det, hvis det nuværende ser lidt træt ud.
Ved du om man kan regne med at det er som bilhjul? Så de mål jeg aflæste på dæk matcher også det nye?
Som siger: Dæk TL 5.30/4.50-6 4PR ST-29
http://daekogslanger.dk/Intern%2Btransp ... C3%25A6k/6

Det der 4PR ST-29 , er lidt volapyk og kunne ikke finde wiki som forklarer :)



Besvar