Hjælp til skift af kobling.

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Hjælp til skift af kobling.

Indlæg af Bjarne B. »

Hejsa


Jeg har lige brug for lidt hjælp til skift af kobling på en Hyundai Getz. På denne model skal udrykkerlejet sidde fast på selve koblingen med en låsering, og der trækkes så i lejet ved udkobling i stedet for, at man trykker på det. Er der nogen, der ved, hvordan man får gearkassen af/på, når nu udrykkerlejet både skal sidde inde på koblingen og også have fat i koplingsarmen?

På forhånd tak for hjælpen!

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Hjælp til skift af kobling.

Indlæg af bennylar »

Når den skal af løsner du den møtrik der sidder på den lille arm der hvor slavecylinder trykker på, så kan du trække gearkassen ud.. hvis ikke jeg husker forkert.. mener det er getz der er på den måde..
har så aldrig prøvet at montere gearkassen igen, men det burde KU lade sig Gøre at styre udrykker armen på udrykkerlejet igen uden de store problemer og så sætte den lille arm på igen og spænde den fast, den kan kun sættes på et sted..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Blevet takket: 6 gange

Re: Hjælp til skift af kobling.

Indlæg af Bagger »

Nu skal jeg ikke lige udtale mig om Getz, men generelt er det sådan, at du tillader max vandring på koblingsarmen. Så trækker du bare gearkassen af, og udrykkerlejet glider ud af gaflerne. Når du så skal montere en ny kobling, så monterer du udrykkerlejet hen over "pølsehornet" som virker som føring for udrykkerlejet, og dermed afskærmning for højgearsakslen, samt bagefter ind over armens gafler. Gearkassen monteres og omgangen spændes. Nu trækker du i koblingsarmen og fører udrykkerlejet ind i koblingen. Træk godt til, og så kommer der et "snap" og udrykkerlejet sidder fast i fjederen/låseringen.
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Re: Hjælp til skift af kobling.

Indlæg af Bjarne B. »

Bagger skrev:Nu skal jeg ikke lige udtale mig om Getz, men generelt er det sådan, at du tillader max vandring på koblingsarmen. Så trækker du bare gearkassen af, og udrykkerlejet glider ud af gaflerne. Når du så skal montere en ny kobling, så monterer du udrykkerlejet hen over "pølsehornet" som virker som føring for udrykkerlejet, og dermed afskærmning for højgearsakslen, samt bagefter ind over armens gafler. Gearkassen monteres og omgangen spændes. Nu trækker du i koblingsarmen og fører udrykkerlejet ind i koblingen. Træk godt til, og så kommer der et "snap" og udrykkerlejet sidder fast i fjederen/låseringen.

Jeg har nu gjort, som du har beskrevet, og som er vist i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=jeVO_6K ... ture=share

Men nu kan jeg kun træde koblingen halvt ned, så bliver den helt hård???????
Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Blevet takket: 6 gange

Re: Hjælp til skift af kobling.

Indlæg af Bagger »

Er din kobling hydraulisk eller med kabeltræk?

Besvar