Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Wheel Spacers

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Chr R
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 apr 2014 23:43

Wheel Spacers

Indlæg af Chr R » 02 aug 2014 02:10

Renevinum skrev:Man må øge sporviden med 25 mm uden noget.
Nej. Bilen er højst sandsynligt godkendt ud fra en typegodkendelse. Denne præcisere bilens data, herunder hjul, fælge og bremser.

Dette er gældende: "8.02.003 Fælge
(1) Et køretøjs originale fælge kan udskiftes med fælge af anden type og dimension, såfremt det ikke har uheldig indflydelse på styreapparatets eller bremsernes funktion eller medfører øgede belastninger på hjulophænget." Kilde: Detailforskrifter for Køretøjer 2014

Og gæt hvem der skal dokumentere dette, såfremt det ønskes/kræves. Det skal bilens ejer. I Bekendtgørelse om godkendelse og syn af køretøjer, fremgår det tydeligt, at foretages der en ændring, skal bilens ejer indbringe køretøjet til syn FØR det tages i brug. I og med det anvendes spacere, vil sporvidden ændres, og dermed vil køretøjet afvige fra typegodkendelsen.

At ikke alle synssteder følger gældende lovgivning ned til mindste detalje, gør ikke bilen lovligt selv efter et syn. Skulle der f.eks. ske et uheld, kan bilens ejer blive gjort ansvarlig for ulykken grundet ulovlig ændring af køretøjet.

Bedste råd er, at købe nye fælge/hjul med pasningsgaranti, og selv undersøge både pasform og lovlighed en ekstra gang, såfremt man køber brugt.


Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Wheel Spacers

Indlæg af Bjarke J » 04 aug 2014 01:37

For god ordens skyld en opdatering:
Det blev ikke aktuelt med spacere, da et af dækkende blev perforeret af en skrue som af en eller anden grund havde fundet vej til en offentlig parkeringsplads på midtsjælland. Jeg opdagede den ikke før jeg var kommer halvvejs op gennem hovedlandet, og endte derfor med at købe et sæt nye 5mm smallere dæk, og få sat dem på hos naboen for en kold bajer.
Men nu har jeg så lært en masse om de forskellige mål på dæk og fælge og slipper for at købe gennem det lokale værksted når familiecontaineren skal have nye sutter til næste forår.

nevis
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 19 mar 2012 17:43
Mit fyr: Ikke udfyldt
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 2610
Geografisk sted: Rødovre

Wheel Spacers

Indlæg af nevis » 17 jan 2015 17:26

En lille detalje, som du måske har opdaget...
Kørte med Wolfrace fælge og spacere (5 eller 10mm - husker det ikke..) på min gl. Mascot fra 1970 - det krævede nye hjulbolte, fordi de originale ikke var lange nok.
Temmelig bøvlet. Med vinterhjul kunne jeg dog stadig have hjulkapsler på - trods de noget længere hjulbolte.
vh.
nevis

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Wheel Spacers

Indlæg af Tom_AT » 17 jan 2015 19:40

nevis skrev:En lille detalje, som du måske har opdaget...
Kørte med Wolfrace fælge og spacere (5 eller 10mm - husker det ikke..) på min gl. Mascot fra 1970 - det krævede nye hjulbolte, fordi de originale ikke var lange nok.
Temmelig bøvlet. Med vinterhjul kunne jeg dog stadig have hjulkapsler på - trods de noget længere hjulbolte.
vh.
nevis

Du er da bare helt vild efter at finde gamle tråde frem, hva.. :wink:

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Wheel Spacers

Indlæg af BWJ » 17 jan 2015 19:55

Chr R skrev:
Dette er ikke helt korrekt.

Ændringen skal godkendes samt bilen skal derpå synes. Synsstedet udarbejder en attest, som motorkontoret skal ha'. De vil så udstede en ny gratis registreringsattest. Man skal således ikke betale nogen form for ekstra afgift, med mindre det vurderes, at køretøjet har ændret indiciet, hvilket jeg _stærkt_ betvivler et sæt spacere vil bevirke.

Udfordringen er derimod, at skaffe godkendelsen, hvilket er både dyrt og besværligt, idet bilproducenten samt dennes importør her i Danmark, næppe vil bekoste den test som kræves, for godkendelse af en andens producents produkt (fælg producenten).

En gratis registreringsattest, i danmark - næppe :shock:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar