Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

dynamo på traktor...???

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

dynamo på traktor...???

Indlæg af leo-pol » 31 dec 2013 13:42

Kan da lige tilføje at starteren køre ikke baglens...
Jeg var sku også lidt nysgerrige om hvad den gjorde og stirrede på krumtappen da jeg slog den igang men nej den tøffer ikke baglens...
Men nu er den jo også polvendt originalt så ....!!
Mvh leo


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

dynamo på traktor...???

Indlæg af HR LUCCA » 02 jan 2014 00:54

leo-pol skrev:går og piller lidt ved min gamle major som jeg fik her i foråret...
har lavet bremser og alt muligt og er nu igang med at rode lidt med lednings nettet der resuteret i at jeg klippede det ud og startede forfra med friske ledninger og det er sku også blevet fint nu....
har så målt og målt og kunne sku ikke rigtigt få dynamon til at give noget fra sig da jeg undrede mig over ledningsdiragrammet jeg har fundet på nettet... hov den skal jo polsvende.... hm....og læser mig lidt til på nettet at det er åbenbart meget normalt når det er dynamo...
så der blev man lige det klogere da jeg har skiftet til generator på alle de andre gamle maskiner jeg har for at undgå at rode med dynamo og ingen strøm..
det var ellers meningen at jeg ville smide en generator på men har ikke lige kunne finde en der var (næsten gratis)
så den må lige tøffe med dynamon på til jeg hitter en..

nå men kort og langt polvendte jeg den så plus går til stel og vupti den lader sku.... :great: :great:
men hvor meget lader sådanne en normalt.....???
jeg er jo vandt til at smide et voldtmeter på og er vi lige over 14V er vi glade....
men det er jo ikke lige det jeg måler her på dynamoen...
starter jeg den siger den 12,3V CA.... efter et min er den vel oppe på 12½V og og efter 2min var den på 13V....
nu har jeg ikke set hvad den ender på da den står inde i laden og det stormer for meget til at åbne porten så jeg kan trække vejret men tænder jeg forlygterne høvler den ned på omkring 12.3V....
nogle der ved om den burdte at give mer eller er det bare som det skal være....
dynamoen er på 18 amper mener jeg...... :great: :great: (vildt)
mvh leo-pol
Hvis spændingen stiger når du starter traktoren vírker dynamoen :wink: , en dynamo på en traktor giver ikke den store effekt , da der ikke er det store forbrug , det der bruger strøm på sådan en gammel sag er tænding (hvis det er med benzin motor ) lys og opladning/vedligeholdelse af batteriet :great:

Besvar