Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lufttryk på møtrikspænder

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af Bjarke J » 08 dec 2012 21:25

Jeg har lige købt en billig møtrikspænder til trykluft, primært til at skifte hjul på bil og scooter et par gange om året.
I manualen står der at den skal bruge 6,5 bar (eller noget i den dur) men min kompressor kører med 9 bar, og har ikke nogen regulator. Kan jeg bruge den uden at regulere trykket ned, eller vil den eksplodere op i skærmen på mig, med deraf følgende skideballe fra tøsepigebarnet?


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af Tom_AT » 08 dec 2012 22:15

Du bruger den bare. Tvivler stærkt på det har noget at sige. Men er du helt sikker på at du ikke kan justere trykket? Det kan man normalt på selv de billigste fra HN.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af mejeristen » 09 dec 2012 21:00

Bjarke J skrev:Jeg har lige købt en billig møtrikspænder til trykluft, primært til at skifte hjul på bil og scooter et par gange om året.
I manualen står der at den skal bruge 6,5 bar (eller noget i den dur) men min kompressor kører med 9 bar, og har ikke nogen regulator. Kan jeg bruge den uden at regulere trykket ned, eller vil den eksplodere op i skærmen på mig, med deraf følgende skideballe fra tøsepigebarnet?
Der står garranteret også hvor meget tryk den maximalt må arbejde med, det gør der på min! der står også at højere tryk kan forårsage sprængning af værktøjet med personskade til følge.

Tom _ AT det er efter min ydmyge mening grænsende til at være kriminelt at opfordre andre til at se bort fra den slags krav tryk/tryk luft er ikke ufarligt!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af Tom_AT » 09 dec 2012 21:29

mejeristen skrev:
Der står garranteret også hvor meget tryk den maximalt må arbejde med, det gør der på min! der står også at højere tryk kan forårsage sprængning af værktøjet med personskade til følge.

Tom _ AT det er efter min ydmyge mening grænsende til at være kriminelt at opfordre andre til at se bort fra den slags krav tryk/tryk luft er ikke ufarligt!
Vil du så også true med advokat nu ? :P 8)

Værktøj er trykprøvet med langt højere prøvetryk end nominelt arbejdstryk. Jeg har selv en luftnøgle og en sømpistol fra HN, altså noget billigt skrammel, begge dele bør køre med 6 bar. Men min kompressor står konsekvent på 8 bar. Jeg er ikke død endnu, ej heller har jeg mistet fingre eller på anden vis kommet til skade med mit billige luftværktøj.
Der er ingen grund til at male fanden på væggen over 1-2 bar overtryk. Man kommer langt med ganske almindelig sund fornuft.

Selvfølgelig står der at skidtet kan springe i luften osv på selve værktøjet, så er producenten dækket ind. Men der står også på batterier at de kan springe i luften ved ukorrekt opladning osv. Jeg har dælme leget med med batterier da jeg var knægt og har endnu at opleve at et batteri er sprunget i luften.. Selvom det godt nok står på batteriet og efter mange ihærdige forsøg som knægt.
Last edited by 1 on Tom_AT; edited 9 times in total

ctn

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af ctn » 09 dec 2012 21:34

Hej har arbejdet i 12 år på et autoværksted og der kørte vi med 9 bar , men ikke hn luftværktøj og jeg har da alle arme og ben , så jeg ville ikke være nervøs vh christian


Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af themasterdk » 10 dec 2012 14:19

Bjarke J skrev:Jeg har lige købt en billig møtrikspænder til trykluft, primært til at skifte hjul på bil og scooter et par gange om året.
I manualen står der at den skal bruge 6,5 bar (eller noget i den dur) men min kompressor kører med 9 bar, og har ikke nogen regulator. Kan jeg bruge den uden at regulere trykket ned, eller vil den eksplodere op i skærmen på mig, med deraf følgende skideballe fra tøsepigebarnet?

aarrr der må da være en regulator på den icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af thy » 10 dec 2012 15:30

der er normalt en sikkerheds ting der gør overtrykket lukkes ud... det vil sige det lyder som om værktøjet er utæt ved for højt tryk...

møtrik spænderen er meget afhænging af tykke slanger ellers kan den ikke ret meget... overtrykket reder det lidt....
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
WoodyHugo
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 528
Tilmeldt: 30 jan 2013 17:03
Mit fyr: Woody/scotte 10 kw BS20 v6.69
Areal: 150m2(115 opvarmet)
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Årligt forbrug: 3150 kg
Geografisk sted: Østhimmerland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af WoodyHugo » 10 dec 2012 15:46

Hej

Jamen hvorfor køber du ikke bare en reduktionsventil, fåes hvor du købte din lufttryk møtrikspænder. Du behøber ikke købe tågesmøre når du bruger din møtrikspænder så lidt.....brug en smørkande og gik et dryp i luftstudsen før du sætter luftslangen på.
En anden ting er spændings momentet på dine hjulboldte på bilen, hjulboldte spændes med moment omkring ca 8 til 12 NM (newton meter), man kan tilkøbe momentstave med top til f.eks 19 mm hjulboldte, det eneste man skal vide er sit moment på boldten , det er også forskelligt fra stålfælge til letmetalfælge....

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af EKP » 10 dec 2012 16:13

thy skrev:der er normalt en sikkerheds ting der gør overtrykket lukkes ud... det vil sige det lyder som om værktøjet er utæt ved for højt tryk...

møtrik spænderen er meget afhænging af tykke slanger ellers kan den ikke ret meget... overtrykket reder det lidt....
Godt fif Thy...:-)

Jeg har en møtrikspænder som er noget træls at arbejde med. Jeg har skruet helt op for reduktionsventilen og alligevel er der ikke meget power i den. Den kan ikke løsne boltene så her må jeg bruge "manuelt værktøj". Jeg plejer også at spænde den på min donkraft så jeg slipper for at dreje bilen op med håndkraft. Her går den også hurtigt død og kompressoren skal være helt oppe på max for at der sker noget.

Efter det du skriver kan jeg nok regne ud at det er de 15 meter slange jeg har monteret på kompressoren der skal kortes lidt ned - det skal i hvert fald prøves :great:

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Lufttryk på møtrikspænder

Indlæg af Hjemme teori » 10 dec 2012 16:19

En reduktions ventil fra hn levere ikke i nærheden af det en morakker skal bruge, så den ide er død på forhånd, hvis altså den skal kunne bruges. de reduktions ventiler er til søm og klamme pistoler ikke til forbrug, prøv at se hvor meget trykket falder når man bruger luft.

Og ja man kører måske med for højt tryk og dermed en risiko, men hvis slangen også er fra harald, er spænderen ubrugelig alligevel, da der ikke kommmer nok luft igennem hverken 1/4 eller 3/8 dele slange vi skal helst på 1/2 eller 3/4 tomme for at få luft nok.

Ide'en med en moment forsats er god, men med de små slanger slår nøglen ikke hårdt nok.
Mvh. Sophus


Besvar