Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum
Skal man skifte til elbil ?
-
- Stoker XIV
- Indlæg: 804
- Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
- Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
- Areal: 110
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Givet likes: 301 gange
- Modtaget likes: 41 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
jeg kører Dacia Spring
Alle griner af mig når de overhaler, jeg griner tilbage samt hele vejen til banken...
har sat afskrivning til 6 år. dette er SAMTLIGE omkostninger jeg har haft siden køb 17 marts 2023
Ja 1,27 kr/km
Gennemsnit kørselsbehov per dag: 17.195km/ 236 dage = 73km dagligt
Alle griner af mig når de overhaler, jeg griner tilbage samt hele vejen til banken...
har sat afskrivning til 6 år. dette er SAMTLIGE omkostninger jeg har haft siden køb 17 marts 2023
Ja 1,27 kr/km
Gennemsnit kørselsbehov per dag: 17.195km/ 236 dage = 73km dagligt
-
- Stoker XIV
- Indlæg: 804
- Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
- Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
- Areal: 110
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Givet likes: 301 gange
- Modtaget likes: 41 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Vovlo EX30 Specifikationer, bilen er produceret i Kina.
Pris fra 274.000 kr
Sæder 5
Bredde 1 836 mm
Højde 1 555 mm
Længde 4 233 mm
Lastkapacitet (maks.) 318 l
Trailer maks. vægt 1 600 kg
Vægt (maks. lastet masse) 2335 kg
Batterikapacitet 69.0 kWh
Elektrisk rækkevidde (kombineret) Op til 344 km
Elektrisk forbrug (kombineret) 16.7 kWh/100 km
Elektrisk forbrug (City) Op til 475 km
Elektrisk forbrug (by) 12.1 kWh/100 km
Pris fra 274.000 kr
Sæder 5
Bredde 1 836 mm
Højde 1 555 mm
Længde 4 233 mm
Lastkapacitet (maks.) 318 l
Trailer maks. vægt 1 600 kg
Vægt (maks. lastet masse) 2335 kg
Batterikapacitet 69.0 kWh
Elektrisk rækkevidde (kombineret) Op til 344 km
Elektrisk forbrug (kombineret) 16.7 kWh/100 km
Elektrisk forbrug (City) Op til 475 km
Elektrisk forbrug (by) 12.1 kWh/100 km
- BWJ
- Stoker XVII
- Indlæg: 3350
- Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
- Areal: 155
- Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Givet likes: 189 gange
- Modtaget likes: 228 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Det er f...... iorden, og god stilBri_Jac skrev: ↑08 nov 2023 14:46jeg kører Dacia Spring
Alle griner af mig når de overhaler, jeg griner tilbage samt hele vejen til banken...
har sat afskrivning til 6 år. dette er SAMTLIGE omkostninger jeg har haft siden køb 17 marts 2023
Ja 1,27 kr/km
Gennemsnit kørselsbehov per dag: 17.195km/ 236 dage = 73km dagligt
Capture.PNG

Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
-
- Stoker XIX
- Indlæg: 5347
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Givet likes: 381 gange
- Modtaget likes: 399 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Jeg griner ikkeBri_Jac skrev: ↑08 nov 2023 14:46jeg kører Dacia Spring
Alle griner af mig når de overhaler, jeg griner tilbage samt hele vejen til banken...
har sat afskrivning til 6 år. dette er SAMTLIGE omkostninger jeg har haft siden køb 17 marts 2023
Ja 1,27 kr/km
Gennemsnit kørselsbehov per dag: 17.195km/ 236 dage = 73km dagligt
Capture.PNG

Nu har du ikke kørt den over en vinter, tænker at dit forbrug stiger væsentligt i vinterperioden
Har du sat noget af til dæk/vedligehold
Personligt tror jeg nu jeg havde taget en Brugt Renault Zoe, men det er jo personlige præferencer
Last edited by 1 on triumph; edited 8 times in total
-
- Stoker XIX
- Indlæg: 5347
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Givet likes: 381 gange
- Modtaget likes: 399 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Hvis du skal have den med det store batteri (64 kwh netto), og mellem udstyrs niveau så hedder prisen vist 334.000 krBri_Jac skrev: ↑08 nov 2023 14:55Vovlo EX30 Specifikationer, bilen er produceret i Kina.
Pris fra 274.000 kr
Sæder 5
Bredde 1 836 mm
Højde 1 555 mm
Længde 4 233 mm
Lastkapacitet (maks.) 318 l
Trailer maks. vægt 1 600 kg
Vægt (maks. lastet masse) 2335 kg
Batterikapacitet 69.0 kWh
Elektrisk rækkevidde (kombineret) Op til 344 km
Elektrisk forbrug (kombineret) 16.7 kWh/100 km
Elektrisk forbrug (City) Op til 475 km
Elektrisk forbrug (by) 12.1 kWh/100 km
Den billige har ikke varmepumpe, og kun 49 KW KWh batteri /334 KM WLTP rækkevide /reelt 280 km ved blandet kørsel
https://ev-database.org/car/1909/Volvo- ... ngle-Motor
https://ev-database.org/car/1910/Volvo- ... e-Motor-ER
En lagerbil TMY SR koster 340.000, så må man jo se hvad folk vælger
-
- Stoker XIV
- Indlæg: 804
- Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
- Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
- Areal: 110
- Dagligt forbrug: 0
- Årligt forbrug: 0
- Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
- Givet likes: 301 gange
- Modtaget likes: 41 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
jeg er ikke bekymret om forbruget stiger, for så kommer jeg til at købe el hos OK, som ligger ca 400m fra mit job, så må jeg sjatlade lidt imens jeg er på job, så jeg kan køre hjem uden at løbe tør for strøm. Jeg har 2x70km pendling. En kammerat og jeg skiftes til at køre, så jeg kører ca hver anden dag.
nej jeg sætter ikke noget beløb af til at dække mine uforudsete omkostninger, jeg tager det som det kommer. Det som er udgiften er den faktiske udgift. så sakl den have "service" som at skifte pollenfilter, så bliver det tilføjet mine udgifter.
Dette er linket til min bil:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1433046.html
Jeg ville nu heller ikke have en Dacia men en stor Mercedes, men da jeg benytter alle mine penge på at bygge nyt hus, så måtte jeg jo spare lidt et sted ;-)
Dacien var da jeg købte: UBETINGET den billgste elbil du kan købe i DK. jeg gav 129.000 for en 1 år gammel bil, kørt 1.600km, fuld nyvogns garanti fra Ejner Hessel aut. forhandler. Med følgende extra inklusivt i prisen: DC hurtiglader indbygget. 4 komplette vintehjul,1 stk mormor lader, 1 stk type 2 ladekabel
-
- Stoker XIX
- Indlæg: 5347
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Givet likes: 381 gange
- Modtaget likes: 399 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Hvis jeg havde muligheder for at købe en billigere bil der opfyldte mine behov, så havde jeg også valgt det.Bri_Jac skrev: ↑10 nov 2023 14:32jeg er ikke bekymret om forbruget stiger, for så kommer jeg til at købe el hos OK, som ligger ca 400m fra mit job, så må jeg sjatlade lidt imens jeg er på job, så jeg kan køre hjem uden at løbe tør for strøm. Jeg har 2x70km pendling. En kammerat og jeg skiftes til at køre, så jeg kører ca hver anden dag.
nej jeg sætter ikke noget beløb af til at dække mine uforudsete omkostninger, jeg tager det som det kommer. Det som er udgiften er den faktiske udgift. så sakl den have "service" som at skifte pollenfilter, så bliver det tilføjet mine udgifter.
Dette er linket til min bil:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/1433046.html
Jeg ville nu heller ikke have en Dacia men en stor Mercedes, men da jeg benytter alle mine penge på at bygge nyt hus, så måtte jeg jo spare lidt et sted ;-)
Dacien var da jeg købte: UBETINGET den billgste elbil du kan købe i DK. jeg gav 129.000 for en 1 år gammel bil, kørt 1.600km, fuld nyvogns garanti fra Ejner Hessel aut. forhandler. Med følgende extra inklusivt i prisen: DC hurtiglader indbygget. 4 komplette vintehjul,1 stk mormor lader, 1 stk type 2 ladekabel
Men jeg har behov for træk, minimum 250 km reel rækkevide, da jeg arbejdere rundt om i landet, så rækkevidde, ladehastighed, elforbrug på motorvej/vinterkørsel betyder noget. Og så var udbuddet ikke stort da jeg købte.
Men hvis jeg havde kunne få en BYD Dolphin med træk, så havde jeg da nok nuppet den til 235.000.
Du skal ikke tro at jeg vælger bil ud fra prestige.
Men når du regner driftudgifter ud, så er det jo ikke uvæsentligt hvis el udgiften er dobbelt så højt om vinteren, fordi der ikke er varmepumpe i bilen, samt at elprisen er er højere om vinteren.
Og ladning hos OK lyder da heller ikke billigt
Og selvom der ikke skal skiftes olie på en elbil, så skal den jo stadigt have lavet bremser (særligt når der ikke er one pedal drive) og skiftes dæk.
Og det koster vel også et eller andet.
Det er korrekt at en Dacia Spring er den billigste elbil, og man skal naturligvis vælge det man syntes passer til en.
Personligt havde jeg nok valgt F.eks en 3 år gammel Renault Zoe med 385 km WLTP rækkevide/ 220 km reel rækkevide på motorvej om vinteren /108 hk, AC, og relativt gode køre egenskaber. til 137.000 kr. Og så sparet sjatladningen hos OK
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renau ... 5d/5967932
https://ev-database.org/car/1205/Renault-Zoe-ZE50-R135
Frem for en Dacia Spring med 230 km WLTP rækkevide / 44 hk. Og et forkølet varmeapparat
Iflg EV databasen er rækkevidden om vinteren på motorvejer mere end 110 km
https://ev-database.org/car/1705/Dacia- ... lectric-45
-
- Stoker XIX
- Indlæg: 5347
- Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
- Mit fyr: 24 kw black star semirens
- Areal: 200
- Brændsel: piller
- Fremviser gerne i postnummer: 4261
- Årligt forbrug: 7,2 tons
- Geografisk sted: høve - skælskør
- Givet likes: 381 gange
- Modtaget likes: 399 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Der sker altså noget med priserne på elbiler i øjeblikket
Man kan få en brugt 2023 VW ID3 med 58 KWh batteri/429 km WLTP rækkevide for under 250.000 kr, og priserne for VW Id 3 ligger fra 200.000 for en 2021 med 58 KWh batteri
En Benzin VW Golf koster ca. 70.000 mere end ID3
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/id ... 5d/5987524
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/id ... 0&Seller=0
En ID4 med 77 KWh batteri / 509 km wltp rækkevide fås fra 260.000 kr, og en 2022 model med træk, og 10.000 km på tælleren fås til 300.000 kr.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/id ... geFrom=500
En ny BYD Dolphin med masser af udstyr 60 KWh batteri og 427 km WLTP rækkevide til 235.000
En Tesla Model Y SR fås som ny (lagerbil) til 340.000, og en TMY LR til 388.000
Citroen har sænket prisen på C5, så den kan fåes til samme pris som som en TMY, men ellers kan man jo ikke købe tilsvarende benzin biler til samme priser som de nævnte elbiler
Man kan få en brugt 2023 VW ID3 med 58 KWh batteri/429 km WLTP rækkevide for under 250.000 kr, og priserne for VW Id 3 ligger fra 200.000 for en 2021 med 58 KWh batteri
En Benzin VW Golf koster ca. 70.000 mere end ID3
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/id ... 5d/5987524
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/id ... 0&Seller=0
En ID4 med 77 KWh batteri / 509 km wltp rækkevide fås fra 260.000 kr, og en 2022 model med træk, og 10.000 km på tælleren fås til 300.000 kr.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/id ... geFrom=500
En ny BYD Dolphin med masser af udstyr 60 KWh batteri og 427 km WLTP rækkevide til 235.000
En Tesla Model Y SR fås som ny (lagerbil) til 340.000, og en TMY LR til 388.000
Citroen har sænket prisen på C5, så den kan fåes til samme pris som som en TMY, men ellers kan man jo ikke købe tilsvarende benzin biler til samme priser som de nævnte elbiler
- Lintz
- Stoker Pro Engel
- Indlæg: 7969
- Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
- Givet likes: 1372 gange
- Modtaget likes: 793 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
https://nyheder.tv2.dk/business/2023-12 ... l-at-tippe
Kan ikke passe andet end dette må få betydning for tankstationer over hele landet - Nok ikke lige "mæ det vuns" men på sigt. Især de bemandede som efterhånden minder mere om et lille supermarked.
Det kommer til at kræve noget nytænkning hvis de skal overleve.
Det samme med de store bil-forhandler-paladser med marmor på gulvene og fancy kaffemaskiner som er betalt af reservedelspriser samt service.
Kan ikke passe andet end dette må få betydning for tankstationer over hele landet - Nok ikke lige "mæ det vuns" men på sigt. Især de bemandede som efterhånden minder mere om et lille supermarked.
Det kommer til at kræve noget nytænkning hvis de skal overleve.
Det samme med de store bil-forhandler-paladser med marmor på gulvene og fancy kaffemaskiner som er betalt af reservedelspriser samt service.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
-
- Stoker XV
- Indlæg: 1179
- Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
- Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
- Areal: 189+110VVB
- Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
- Fremviser gerne i postnummer: 9830
- Geografisk sted: Tæt på Hjørring
- Givet likes: 139 gange
- Modtaget likes: 266 gange
Re: Skal man skifte til elbil ?
Har lidt insider-viden - brændstofsalg er stærkt vigende allerede nu. Det skyldes i højere grad at folk optimerer deres kørsel (lavere hastighed, hjemmearbejde, nyere biler og samkørsel), end antallet af el-biler som sådan. Men det er klart at skift til el-biler kommer til at betyde mere og mere. Man får ikke Drivkraft Danmark til at offentliggøre de konkrete tal.
Samtidigt har tankstationerne jo skidt i egen rede ved at sætte kortlæsere på standerne. Kunderne kommer ikke ind i butikken længere.
Generelt er det jo heller ikke ligegyldigt om renten er 4-5% eller 0-1%. Skylder folk en million eller 2 til realkredit kan rentestigningen mærkes. Samtidigt koster et pund kaffe (vist 400g i dag) let 50,-, hvis ikke den købes på tilbud. Min fornemmelse er at Hr & Fru Danmark passer lidt ekstra på pengene for tiden. De bruger i hvert fald ikke pengene på 2 franske og en cocio på tanken.
Mht. reservedele/service - hørte forleden at det koster 34.000,- at få skiftet 2 bremsekalibre på en Tesla. Og e-tron lider af en børnesygdom hvor bageste motor fyldes med kølervand efter 3-4 år. Listepris for den rep er 75.000,- Jeg har dog hørt, at alle har fået noget kulance og slipper med ca. 25.000,- . Jeg tror ikke vi skal have ondt af autoværkstederne. Hvis de vil omstille sig til elbiler, skal de nok få noget at lave.
Bilforhandlere skal nok klare sig. Det er ikke sikkert de får lov at sælge nye biler, men der er jo også et brugtbilmarked som skal passes.
Samtidigt har tankstationerne jo skidt i egen rede ved at sætte kortlæsere på standerne. Kunderne kommer ikke ind i butikken længere.
Generelt er det jo heller ikke ligegyldigt om renten er 4-5% eller 0-1%. Skylder folk en million eller 2 til realkredit kan rentestigningen mærkes. Samtidigt koster et pund kaffe (vist 400g i dag) let 50,-, hvis ikke den købes på tilbud. Min fornemmelse er at Hr & Fru Danmark passer lidt ekstra på pengene for tiden. De bruger i hvert fald ikke pengene på 2 franske og en cocio på tanken.
Mht. reservedele/service - hørte forleden at det koster 34.000,- at få skiftet 2 bremsekalibre på en Tesla. Og e-tron lider af en børnesygdom hvor bageste motor fyldes med kølervand efter 3-4 år. Listepris for den rep er 75.000,- Jeg har dog hørt, at alle har fået noget kulance og slipper med ca. 25.000,- . Jeg tror ikke vi skal have ondt af autoværkstederne. Hvis de vil omstille sig til elbiler, skal de nok få noget at lave.
Bilforhandlere skal nok klare sig. Det er ikke sikkert de får lov at sælge nye biler, men der er jo også et brugtbilmarked som skal passes.