Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp... inden jeg eksplodere..

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af hudle » 10 feb 2011 21:47

3 er det varme vand fra kedlen og til akkutank.. måske min formuleringsfejl... og så sidder ekspansion på den strend der går fra fyret og til akkutank... min fejl.. ekspansionsbeholderen er sat på lige ved udgangen fra fyret hvor det opvarmede vand kommer ud og skal videre over i tanken..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af Zarge » 10 feb 2011 22:56

Uden lige helt at ha dannet mig et overblik over anlæget, så vil jeg mene at der må være et sted hvor fremløbspumpen kan suge koldt returvand... Lige for at forklare... På mit anlæg havde jeg før en skydeventil som "kortslutning" mellem frem og retur til huset, pumpen sad på "hussiden". Blev den åbnet lidt sugede pumpen lidt af returvandet med igen, det resulterede i to ting, fremløbstemperatur gennem pumpen faldt, og pumpens strømforbrug steg, sikkert fordi der pludselig var mindre modstand på sugesiden...
Syntes dine symtomer lyder meget ens...

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af tomfisch » 11 feb 2011 13:12

Hvordan med ekspansionsbeholderen - er den sat på returen, så der er mulighed for selvcirkulation gennem den?
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hjælp... inden jeg eksplodere..

Indlæg af Landbo » 11 feb 2011 19:18

Hej Hudle.

Grunden til din A pumpe på 'hussiden' kører op på 18-22 Watt er at alle radiotermostaterne helt sikkert står mere eller mindre åben da din fremløbstemperatur jo ikke er så høj som den plejer at være, derfor er det ganske normalt. Hvis du har kigget på pumpen når din akkutank er ved at være tømt for varme, vil du også have set pumpen køre på fuld skrald.

Har lidt svært ved at blive klog på præcis, hvor din expangtionsbeholder er koblet på anlæget og hvordan ? Men den må under ingen omstændigheder komme op på de høje temperature du nævner. Kan dog regne ud den er monteret med en form for gennemstrømning, dvs. expangtionsrøret går op i bunden og et rør går fra siden til returen. Normalt er flowet til returen begrænset af en eller anden form for en hane, strengbegrænser eller termisk ventil når den er monteret på den måde. Det kunne måske være her, alle problemer med din kedel eller fremløbstemperatur stammer ???? Kan du ikke levere et anlægsdiagram ? Det vil helt sikkert lette fjernfejlfinding på dit anlæg. :wink:
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Besvar