Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Styring instillinger på Orlán gasogen kedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
s.e. borsting
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12 dec 2010 20:45

Styring instillinger på Orlán gasogen kedel

Indlæg af s.e. borsting » 10 jan 2011 20:45

Jeg har lige inden jul instaleret en 25 kW Orlán gasogen kedel.
Jeg er meget tilfreds med den men jeg savner en funktion i styringen(version 3.1) og det er at den ikke selv slukker for blæseren når fyret er brændt ud. Fyret er tilsluttet en 4500 l akumulatortank og når temperaturet går under 65 gr. stopper styringen cirkulationspumpen men blæseren fortsætter med at køre. Når pumpen stopper begynder vandet fra akumulatortanken at selvcirkulere baglæns i fyret og når blæseren fortsætter med at køre afkøles tanken unødigt. Det betyder at jeg skal holde øje med når fyret er brændt ud for så at slykke for styringen.
Er der nogen der ved om der er en løsning indbygget i styringen til at kunne klare dette problem?

De varmeste hilsner
Svend Erik


anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Styring instillinger på Orlán gasogen kedel

Indlæg af anderswitt » 10 jan 2011 21:13

jeg har sammen problem som dig det eneste du kan gøre er at monterer en termostat på rørrøret som starter og stopper ved
100c og så helt undlade at tilslutte pumpen i kedel styringen. er det en ladeventil pumpe du har på
så du har 50-60c på returen

levi

Re: Styring instillinger på Orlán gasogen kedel

Indlæg af levi » 10 jan 2011 21:34

Hej Anders, - prøv at snakke med "Troldmanden" på gasogen kedler www.vigasproblemer.dk

Det fænomen du omtaler med at blæseren nedkøler kedlen, - har altid været en "fejl" på orlan kedlen :(

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Styring instillinger på Orlán gasogen kedel

Indlæg af anderswitt » 10 jan 2011 21:43

hej Søren skulde der være en anden løsning på fejlen

levi

Re: Styring instillinger på Orlán gasogen kedel

Indlæg af levi » 10 jan 2011 21:53

anderswitt » 10 Jan 2011, 21:43 skrev:hej Søren skulde der være en anden løsning på fejlen
Ja man kan godt selv makke lidt så det kommer til at virke ordentligt.

Man kan f.eks (På eget ansvar) - koble blæsen henover samme kontaktudgang som styrer ladeventil pumpen, - så slukker blæser og pumpe på samme tid.

Men det er på eget ansvar, - og hvor godt det virker i praksis er jeg ikke sikker på (Har aldrig selv prøvet) - men kender flere der har forsøgt at løse problemet/Fejlen ved selv at finde på kreative løsninger, - for det er en SKIDE træls fejl i styringen :oops:


anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Styring instillinger på Orlán gasogen kedel

Indlæg af anderswitt » 10 jan 2011 21:59

ja men når ladomaten stopper så er temp på 65c men det skal virke sådan at når bålet går ud så skal pumpen stoppe
og starte igen hvis temp. i kedlen stiger så at kedlen ikke koger når der er gløder i men orlan må være bekendt med denne
fejl så en opgradering af styringen kan løse denne fejl

levi

Re: Styring instillinger på Orlán gasogen kedel

Indlæg af levi » 10 jan 2011 22:01

anderswitt » 10 Jan 2011, 21:59 skrev:ja men når ladomaten stopper så er temp på 65c men det skal virke sådan at når bålet går ud så skal pumpen stoppe
og starte igen hvis temp. i kedlen stiger så at kedlen ikke koger når der er gløder i men orlan må være bekendt med denne
fejl så en opgradering af styringen kan løse denne fejl
Man har kendt til problemet altid, - så hvis man ville løse det havde man nok gjort det for længst :oops:

levi

Re: Styring instillinger på Orlán gasogen kedel

Indlæg af levi » 10 jan 2011 22:04

anderswitt » 10 Jan 2011, 21:59 skrev:ja men når ladomaten stopper så er temp på 65c men det skal virke sådan at når bålet går ud så skal pumpen stoppe
og starte igen hvis temp. i kedlen stiger så at kedlen ikke koger når der er gløder i men orlan må være bekendt med denne
fejl så en opgradering af styringen kan løse denne fejl
Nu bliver jeg forvirret, - troede vi snakkede om at blæseren ikke ville stoppe - og denne nedkølede kedlen ?

Ladeventil pumpen kan styringen jo nemt klare ?

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Styring instillinger på Orlán gasogen kedel

Indlæg af Zarge » 10 jan 2011 22:46

Hvis du vælger at koble blæser over udgangen til pumpen så skal det være med via et relæ i serie med blæser udgangen, så de begge skal være trukket, ellers risikerer du at kedlen køber løbsk, da styringen tvangstænder pumpen hvis temperaturen bliver for høj, og så er det jo ikke smart at blæseren også starter...;-) desuden skal der så også en kontakt på til at tvangstænde blæseren indtil kedlen kommer over 65grader...;-)
Men noget andet er... Der er noget med at styringen slukker blæseren når den har været under en given temperatur i et vist tidsrum, kan ikke huske om det er 30eller 60 min, men temperaturen kan et jo hæve det må minimere problemet:-)

levi

Re: Styring instillinger på Orlán gasogen kedel

Indlæg af levi » 10 jan 2011 22:51

Du har helt ret Zarge - blæseren er timerstyret, - og problemet med "nedkøling" opstår jo også kun hvis ladeventil pumpen ikke styres af kedlen.

Hvis ladeventil pumpen styres af kedlen, - så bliver varmen jo i akkutanken, - og anlægget kører som det skal :)


Besvar