opstart af orlan 40kw

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
Frank sejer larsen
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 110
Tilmeldt: 23 nov 2009 20:56
Mit fyr: orlan40kw/woody black star 10 kw
Areal: ca200+70m2 værksted
Brændsel: trœ/træpiller jbc 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7850
Dagligt forbrug: ca.16 kg
Årligt forbrug: ca. 4,5 tons
Geografisk sted: stoholm
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 14 gange

opstart af orlan 40kw

Indlæg af Frank sejer larsen »

hej er der nogle der har et godt råd til hvordan man får hurtig gang i en orlan. jeg syndes at den godt kan være lidt svær at få til at brande godt fra starten af

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: opstart af orlan 40kw

Indlæg af Zarge »

Jeg plejer at smide en 5-6små pinde på max 5x5cm i et kbh i bunden, så en tændblok eller to oven på og så lidt flere småpinde rundt om/oven på dem, og så åbner jeg bundlågen og lader det brande heftigt et par minutter, så roder jeg lidt rundt, smider lidt flere små pinde på, og lader det brande til der er kommet nogen gløder, roder rundt i dem, smider et/to lag brænde på og starter underforbrændingen, når den så har kørt et kvarters tid eller sådan noget , så roder jeg lidt igen, og fylder fyret...
Det er lidt bøvlet, men min erfaring er at det er vigtigt at brænde lidt af gangen til at starte med, ellers er det svært at få gløder nok til at fyret kører ordenligt...
Brugeravatar
Frank sejer larsen
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 110
Tilmeldt: 23 nov 2009 20:56
Mit fyr: orlan40kw/woody black star 10 kw
Areal: ca200+70m2 værksted
Brændsel: trœ/træpiller jbc 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7850
Dagligt forbrug: ca.16 kg
Årligt forbrug: ca. 4,5 tons
Geografisk sted: stoholm
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: opstart af orlan 40kw

Indlæg af Frank sejer larsen »

tak for dit svar det vil jeg prøve, mit problem er nok at jeg er for utålmodig og får fyldt for meget på af gangen.
så lige en ting til. inde bagved blæseren er der 2 klapper som der bestemmer vor meget luft der skal op i det øverstes kammer, der siger de at der skal væve imellem 10 til 15 mm sprække jeg har 18 mm sprække er det for meget??? ps. nor du siger at du fylder fyret helet op er så på langs med dyssen eller på tværs og er det helet ud til siden så træet kommer til at røre siderne hele vejen op, for jeg syndes at det har tendens til at danne bro hvis det kommer ud til siderne eller gør jeg noget forkert.
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: opstart af orlan 40kw

Indlæg af Zarge »

Tja, om du gir for meget primærluft er jo svært at sige, det kommer jo an på hvordan fyret ellers brænder...
Jeg har en 25kw og der er standart 9mm, jeg kører pt med ca 12-14 mm og blæseren sat op til 70% det kører rimeligt for mig, men det kommer an på trækket i din skorsten, og især træet du bruger...
Jeg fylder på langs af kedlen, og træet skal helst været "langt nok" jeg sigter efter ca 5cm kortere end kedlen.
Og kløvet så godt du gider, helst ikke over 10x10cm, da overfladen bliver for lille, og det kniber med at afgi gas nok...
Jeg fik noget pind på et tidspunkt som var ca 40cm stamme kløvet i 4, det fik jeg stortset ikke noget varme ud af, det lå mest og ulmede...
Ang brodannelse, så er det samme opskrift, jo tyndere stykker, jo bedre falder det ned på plads.
Men, summasumarum, i brochure skal man stortset bare kyle pind i dyret, og så kører det af sig selv... helt så simpel er virkeligheden desværre ikke, men med lidt tålmodighed, så er det ikke så galt enda, men jeg er nu glad for at fyret står i kælderen, for det bliver besøgt en del gange i løbet af dagen... ;) Jeg har ellers altid forsvoret jeg nogensiden ville fyre med pind, men det blir sgu en hel hobby... ;-)
Brugeravatar
Frank sejer larsen
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 110
Tilmeldt: 23 nov 2009 20:56
Mit fyr: orlan40kw/woody black star 10 kw
Areal: ca200+70m2 værksted
Brændsel: trœ/træpiller jbc 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7850
Dagligt forbrug: ca.16 kg
Årligt forbrug: ca. 4,5 tons
Geografisk sted: stoholm
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: opstart af orlan 40kw

Indlæg af Frank sejer larsen »

ok så kan det være at der er det som der er galet for mine stykker træ er ca 30cm til 40cm lange. men angående den primærluft tor jeg ikke der er for meget for fyret køre godt nor den er kommet i gang og den har også en fin blå lilla flamme. angående blæserne siger du at din køre 70% har du så ikke en høj røgtemperatur ? jeg køre kun med blæserne på 40% og en røgtemperatur på ca 225 til 250 grader men der skal så også siges at jeg tår at der er et godt sug i min skorsten for skruer jeg min op på 70% er jeg oppe på 350 grader i røgtemperatur og jeg har spiraler i røg røgne

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: opstart af orlan 40kw

Indlæg af Zarge »

Humm min ligger og svinger mellem 200-240grader...

Besvar