stokerfyr til brænde & træpiller

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
twc
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 jun 2010 20:35
Mit fyr: Woddy 10kw
Areal: 156 + 156 kælder
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Vojens, sønderjylland

stokerfyr til brænde & træpiller

Indlæg af twc »

Hej alle sammen

Jeg har et gammelt oliefyr og brændefyr fra starten af 70'erne og overvejer nu at skifte brændefyret ud med et stokerfyr. Kan man få nogen der kan fyre med kløvet brænde & træpiller eller er man nødt til at have et af hver.
Mit hus er af gasbeton 300m2 hvoraf de 50m2 er uopvarmet. Hvad kan i anbefale?
Skal man have en kombikedel?

mine nuværende kedler:
olie kedel: Tasso
brænde kedel: Salamander

håber der er nogen der gider komme med nogen gode foreslag :-)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: stokerfyr til brænde & træpiller

Indlæg af mejeristen »

Du kan ikke få en kedel der er godkendt til at fyre både med piller og brænde, hvis den skal kunne gøre det uden du skal fjerne pillebrænderen når du ønsker at fyre med brænde.

Baxi Bonus kedlen er godkendt til både piller og brænde, men det kræver at man skal skifte mellem to låger i bunden af kedlen. det skulle være rimeligt nemt.

Du kan godt få kedler der KAN fyre både med piller og brænde på "engang" men de er ikke godkendte til at fyre med brænde da virkningsgraden er meget for ringe. (mener KL kedlen er en af dem)

Husk Akkumuleringstank hvis du vælger en løsning med brænde

Hvis du vælger en kombi løsning og ikke har noget imod at kulle foretage en aktiv handling hver gang du skal skift mellem brænde og piller er Baxi Bonus er okay valg

OBS!!!
der er forskel på en stoker og en pillebrænder. stokeren kan brænde flere forskellige brændsler, det kan pillebrænderen ikke
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: stokerfyr til brænde & træpiller

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Uden at jeg har nogen statistik, eller noget der bare ligner fakta, så har jeg på fornemmelsen, at mange starter ud med store planer om at fyre både med det ene og det andet.

Efter få år/måneder/uger/dage(!) opdager de så, at det er langt det letteste at fyre med piller, hvad de så gør næsten konstant derefter....mens de sidder og kigger på et fyr, som de kunne have været billigere og mere effektivt, hvis det havde været et rent pillefyr.

PS: Jeg kender ikke Baxi Bonus, og min formodninger er sikkert på ingen måde en rammende beskrivelse af netop det fyr...
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: stokerfyr til brænde & træpiller

Indlæg af MichaelK »

Hej


Vil lige give Frank helt ret her. Min bror har selv skiftet brændeovnen ud med en
træpilleovn. Han gad ikke bøvlet med brænde. Træpiller er langt det nemmeste.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
twc
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 jun 2010 20:35
Mit fyr: Woddy 10kw
Areal: 156 + 156 kælder
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Vojens, sønderjylland

Re: stokerfyr til brænde & træpiller

Indlæg af twc »

Tak for jeres svar, havde faktisk selv kigget lidt på baxi bonus 30, men var lidt i tvivl om den kunne begge ting på en gang.
Jeg har let adgang til at skove træ hvorfor jeg ønsker et sådant fyr. Jeg havde bare forestillet mig et pillefyr hvor man så kunne smide et stykke brænde på engang imellem når man havde tid og lyst. Og hvor den så kun brugte piller når kedlen nåede en lav temperatur. Og med automatisk ilt styring så man heller ikke behøvede at holde ret meget øje med forbrændningen. Ved i om man ville få meget mere ud af at skifte den gamle brændekedel ud med en ny?
For eller skulle jeg måske bare købe en pillekedel og så beholde den brændekedel og oliekedel jeg har.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: stokerfyr til brænde & træpiller

Indlæg af Ulrik »

twc skrev:Jeg havde bare forestillet mig et pillefyr hvor man så kunne smide et stykke brænde på engang imellem når man havde tid og lyst. Og hvor den så kun brugte piller når kedlen nåede en lav temperatur. Og med automatisk ilt styring så man heller ikke behøvede at holde ret meget øje med forbrændningen.
Jamen de findes da :)
Der er både KSM, DB Stoker og flere andre.
De er bare ikke godkendt til brænde.

Salamanderen har ikke en særlig god virkningsgrad, så du skal fyre noget mere i den end hvis du køber en moderne brændekedel.
MvH Ulrik©
Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Blevet takket: 6 gange

Re: stokerfyr til brænde & træpiller

Indlæg af Bagger »

Det ville klart være smartes at købe en gasogen kedel til dit brænde, og så et pilleunit ved siden af.. Det kan jo sagtens sættes op så pillefyret starter når temperaturen på gasogen kedlen bliver for lav... Ydermere kan det laves for en fornuftig pris..
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: stokerfyr til brænde & træpiller

Indlæg af majland »

mejeristen » 27 Jun 2010, 10:22 skrev:Du kan ikke få en kedel der er godkendt til at fyre både med piller og brænde, hvis den skal kunne gøre det uden du skal fjerne pillebrænderen når du ønsker at fyre med brænde.

Øeh f.eks Twinheats combianlæg markedsføres da netop til det.
http://twinheat.dk/dk/produkter/combi-anlaeg
citat:"Biobrændselsanlæg der automatisk brænder træpiller, korn og flis m.m. samt mulighed for håndfyring i Variant kedlen."

Jeg har et m20 der fulgte med huset. Jeg har prøvet at håndfyre - og dermed vel også sagt hvor meget/lidt jeg har brugt den mulighed ... Til gengæld så er det 700 liters magasin virkeligt noget jeg værdsætter. Selv i den forgange relativt kolde kunne fyret kører 10dage uden tilsyn.

Skulle jeg have nyt fyr idag, ville jeg nok vælge en pillerbrænder istedet for en stoker (hvis den er markant billigere) men stadig have et magasin så vi kan tage på en uges vinterferie uden at komme hjem til et frossent hus ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: stokerfyr til brænde & træpiller

Indlæg af Albert »

Der er en del flere muligheder med den fyringsform som twc spørger til her,endda en hel del flere end de fleste er klar over.
De fleste kigger på DTI`s liste over hvad der må bruges til hvad,men det er ikke her man skal se efter den slags,det er selvfølgelig det nemmeste.
Miljøstyrelsen skriver omkring godkendelser af små bioanlæg: Det er lovteksten der til en hver tid er gældene uanset hvad der måtte være skrevet. Citat slut.
Går man ind og nærlæser lovteksten vil man opdage at der er en del flere muligheder med at kombinere de forskellige anlægstyper,end DTI giver udtryk for,men det kræver at man læser hele lovteksten og ikke kun overskrifterne.
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: stokerfyr til brænde & træpiller

Indlæg af mejeristen »

majland » 28 Jun 2010, 08:56 skrev:

Øeh f.eks Twinheats combianlæg markedsføres da netop til det.
http://twinheat.dk/dk/pro :wink: dukter/combi-anlaeg
citat:"Biobrændselsanlæg der automatisk brænder træpiller, korn og flis m.m. samt mulighed for håndfyring i Variant kedlen."
Ja det er såmænd rigtigt at de skriver dette!
Uden at have nærstuderet godkendelsen på ovennævnte, er jeg næsten klar til at lægge hovedet på blokken for at kedlen kun er godkendt til pillefyring at man så kan komme en pind i og fyre med en er en anden sag
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Besvar