Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gran og kedeleffekt

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af tomfisch » 15 mar 2010 21:15

Der er 3 stk 45 graders bøjninger og et 80 cm langt vandret stykke stålrør hen til skorstenen. Burde vel ikke være noget problem...?

I øvrigt: Nu når jeg tænker tilbage til sidste fyringssæson, så havde jeg ingen problemer af den her art. Da havde jeg en del tjørn, som jeg blandede i granbrændet, i forholdet 1 til 3. Som jeg husker det, giver tjørn et godt glødelag, som kan være med til at øge temperaturen i forbrændingskammeret. Måske sker der også en reaktion mellem gasserne og det glødende kul? Hvis jeg ikke kan opnå samme temperatur eller glødelag udelukkende med gran, bliver forbrændingen måske ikke lige så god?

Der ligger en del tjørn og ahorn og venter på at kløvet, så selvom jeg kun lige kan skimte enden af denne fyringssæson, glæder jeg mig allerede til næste. :wink: Næste år skal det bare køre bedre...
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Scotte&vølund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 jan 2010 17:46
Mit fyr: Scotte brænder på Vølund combikedel
Areal: 200
Brændsel: Træpiller Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: Endnu ukendt
Givet likes: 1 gang

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af Scotte&vølund » 16 mar 2010 23:21

Hej.
Meget interessant at læse jeres beretninger om moderne fastbrændselskedler.
Havde jeg dog bare læst det i efteråret......
Her er en virkelig sørgelig beretning... Min gamle far (på 76 år) ville gerne have et træfyr, da han har lidt skov.
Smeden anbefalede en "moderne" Vedex 3300 med blæserstyring/underforbrænding og 1800l akkumuleringstank og alt hvad der tilhører, komplet anlæg 90.000kr !!!!
Jeg har justeret, målt og regeret, og lige lidt hjælper det, det er ligesom en motor der drøner på fuld kraft, men den yder ikke en skid... !!! Og så kan jeg diskutere med smeden og såmænd også Vølund-teknikker om brændværdien i træ osv, osv, lige lidt hjælpr det.
Jeg vender den om, og siger:
Kedlen skal kunne yde 33Kw, så hvis jeg udelukkende fyrer ind i akkumuleringstanken, mener jeg at regne stykket skulle se sådan ud, hvis jeg fyrer 100% i feks 4 timer.
33000W x 4 timer er 132000W
og 1L vand hvor temperaturen stiger 1 grad er 1W, så skulle de 1800L vands gennemsnitstemperatur være steget med: 132000/1800 =72 grader x tab 0.85 = 60grader
Men det jeg oplevede var nærmere 30 grader på 4 timer.
Det var så det tekniske, men hvad der også er kedelig (som i også nævner ) er at man skal have en doktorgrad for at få det til at yde bare lidt, og det kan min aldrende far slet ikke få til at fungere.
Ærgeligt, han føler med rette at han har smidt 90.000kr lige ud af vinduet.
Nu har jeg forsøgt at bygge den om til spånbriketter, så kommer der da lidt fut i kedlen, men absolut ikke imponerende :( :( :( :( :(
Nu har jeg smidt nogle af mine fustrationer ud, er der nogen der har nogle input eller ideer til hvad vi kan gøre.
Hilsen, en kommende pillefyrsejer.

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af tomfisch » 17 mar 2010 17:34

Ha! Måske er forklaringen på mine problemer helt enkelt, at det er en skodkedel :( . Jeg synes nu, at det kører acceptabelt hos mig, men det skulle gerne blive kone-sikkert til næste år.

Mine "forbedringer": "keramik" i flammebaljen, 80 grader termisk indsats, trækstabilisator!!!, hårdtræsbriketter sammen med granbrænde!!!. Har ikke regnet på effekten hjemme hos mig, men jeg tror det begynder at nærme sig de lovede 33 kW.

Mht. regnestykket tror jeg det skal se sådan her ud:

4 timer x 33 kW = 132 kWt

1 mL vand, 1 C = 4,2 Ws
1 L vand, 1 C = 4200 Ws eller 1,16 Wh
1000 L vand, 1 C = 1160 Wh eller 1,16 kWh
1800 L vand, 1 C = 2,1 kWh
1800 L vand, 72 C = 151,2 kWh

Tabet er vel indregnet i kedlens effekt, eller hvad? Så det burde være X * 85% = 33 kW, dvs. 38,8 kW
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Scotte&vølund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 19 jan 2010 17:46
Mit fyr: Scotte brænder på Vølund combikedel
Areal: 200
Brændsel: Træpiller Energikoks
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: Endnu ukendt
Givet likes: 1 gang

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af Scotte&vølund » 17 mar 2010 22:53

Tak for opmuntringerne. :|
Lige et spørgsmål til tomfisch.
Justerer du på røggastemperatur-knappen (den første fra venstre ) Man er tilbøjelig til at skrue den ned,* for at få blæseren til at fortsætte med at køre, når man lukker indfyrings-lågen, men så er problemet bare at den ikke stopper med at blæse selvom fyret er brændt ud.
* Vi syntes kedlen er meget svær at få tændt op i, og der går nemt 20 minutter med at få røgtemp op på ca 130 grader, således at man ikke behøver at stille på drejeknappen. Selvom Brian Holmberg fra Vølund siger at den skal man ikke skrue på.

Jeg kan jo også se på tomfisch beregninger at 30 grader på 4 timer er under ½kraft.... ØV

MVH Gert

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Gran og kedeleffekt

Indlæg af tomfisch » 18 mar 2010 20:50

Jeg kan heller ikke få styringen til blæseren til at fungere efter hensigten. Så vidt jeg kan forstå på andre Vedex-ejere er det generelt et problem. Jeg plejer at skrue helt ned, når jeg tænder op. Først når jeg enten tager hjemmefra, går i seng, eller ilden er brændt ud skruer jeg op til et punkt, hvor blæseren ikke slukker for tidligt, men heller ikke kører unødigt længe. Det fungerer fint for mig, men er jo unægteligt ikke helt så automatisk som man kunne ønske...!

Når jeg tænder op, så starter jeg med et par håndfulde meget fint brænde, som regel rustikbrædder, forskalling eller lignede, kløvet i 2x4 cm's stykker. Oven på dette et par almindelige stykker brænde og så hårdt sammenkrøllet avispapir. Jeg lader lågen stå åben indtil røgastemp er oppe i 150 grader, cirka 5 minutter. Når der er godt gang i ilden fylder jeg på med brænde. I øvrigt: fintkløvet brænde, max 10x10 cm, og helst ikke kun gran. Jeg blander fra nu af enten briketter eller løvtræ i (apropos denne tråd).

Hvis jeg ligger under 150 grader i røggastemp, er der noget galt: enten hænger brændet oppe midt i indfyringskammeret, eller der er ikke kommet ordentlig gang i forbrændingen. Jeg tror det er rigtigt vigtigt at få en høj temperatur i underforbrændingskammeret, keramikken skal gerne være rødglødende, og der skal være en næsten gennemsigtig blå flamme, som slår ned i flammebaljen og krøller op ad siderne. Når det går vildest til for sig og kedlen er ved at smelte, så er røggastempen lige over 200 grader. Normalt omkring 170-180 grader. Jeg tror dit problem er, at forbrændingen ikke er kommet ordentligt i gang. Hvad fyrer du med? Hvor fint kløvet brænde? Jeg går ud fra, at brændet er tørt...? :oops:
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Besvar