Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan Gasogen

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af John Skov Jensen » 03 jan 2020 20:35

Gonzo skrev:
03 jan 2020 20:03
Når nu min 40kw Orlan Super, brænder meget "hårdt" (ild over alt) i bundkammeret. Hvor starter man så med at justere?
Og hvordan skal/bør den egentlig brænde....?

Er ikke ny i brug af brændekedeler, men helt ny i brugen af Orlan.
Har overtaget en ejendom hvor der er opstillet en.
På forhånd tak...
Start med at drosle lidt ned for luften på blændpladen på siden af blæseren og så kan du efterfølgende om nødvendigt trimme på sekundærluften bag de to skruer der sidder bag frontpladen

Men husk det er en 40kw kedel på fuld ydelse, og ikke en pillegnasker der yder 3kw i lav drift, så den skal virke lidt voldsom når man åbner lågen

/John


Gonzo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 jan 2020 19:45
Mit fyr: Orlan 40kw
Areal: 110
Brændsel: Brænde

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af Gonzo » 03 jan 2020 22:52

Jo, det er jeg klar over, men folk snakker om en "blå flamme" , og jeg ser er ikke ligefrem blåt, mere orange.
Er det meningen det skal ligne, feks en tagpap/ukrudts brænder på fuld gas?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af John Skov Jensen » 04 jan 2020 07:52

Prøv at læse på side 10 og 11 i denne
https://www.vvs-eksperten.dk/sites/vvs- ... 061011.pdf

Der står indregulering beskrevet

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af akrag » 04 jan 2020 08:35

Gonzo: min erfaring med Orlan 25 S siden 2014, er, at det har MEGET at gøre med hvad træ vi fyrer med! Blå flamme kræver knastørt træ og kommer ikke lige med det samme når du trækker i håndtaget. Jeg kigger mere på indersiden af nederste låge når jeg skal fyrer op fx. om morgenen: er der hvidt aske, brunt aske eller helt sort(uha!)? Og godt nytår, iøvrigt.;-)

Finn Jensen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13 maj 2020 17:37

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af Finn Jensen » 13 maj 2020 17:59

Orlan Gasogen fastbrændselskedel skiver Er og har skifte over kog sikringen og føler og skiver det endnu forsvinder først når jeg opvarmer føler lidt kan det være en forkert føler jeg har fået


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af John Skov Jensen » 14 maj 2020 10:08

Finn Jensen skrev:
13 maj 2020 17:59
Orlan Gasogen fastbrændselskedel skiver Er og har skifte over kog sikringen og føler og skiver det endnu forsvinder først når jeg opvarmer føler lidt kan det være en forkert føler jeg har fået
Sakset fra manualen

NOTE
Oplysning hvis der står “Er” på display informerer det om at temperaturen er over 99 oC, eller
under -9 oC eller føler er beskadiget.
For at beskytte kedlen vil regulatoren aktivere pumpen til
konstant drift til temperatur er faldet eller føler er skiftet.
Regulatoren vil også automatisk slukke for blæseren under denne proces. Hvis kedlen er tæt
på kritisk temperatur vil stop diode I panel begynde at blinke I dette tilfælde rådes de til at ,
Skrue ned for kedel temperatur og sæt maximalt forbrug på varmeanlægget til nedkøling er
sket.
EVT. Fejlmelding I display efter overkogning eller beskadiget føler foretages ved tryk på menu
tast 1 gang.


Det lyder som fejl på temperaturføler,

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af akrag » 13 mar 2021 15:39

Hej
Jeg har en Orlan 25 Super fra 2014 . Godkendt EN 303-5.
Overvejer at gå over til pillefyr da jeg snart går på pension og ikke rigtig magter det
tunge brænde mere. Hvad kan jeg få for sådan en?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af John Skov Jensen » 13 mar 2021 15:48

Der skal nok være en der vil give 5000kr

Allrounder
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 18 aug 2021 18:38
Mit fyr: Orlan Gasogen Super 25, DSU 17
Areal: 250
Brændsel: Træ, piller
Fremviser gerne i postnummer: 6535
Geografisk sted: Branderup J

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af Allrounder » 18 aug 2021 19:51

Vi er blevet 'stolte ejere' af en Orlan Super 25kW gennem huskøb og er indtil videre tilfredse med den - den har bare et par problemer med indfyringslågen (den øverste); Pakningen er gammel, hærdet og sjældent tæt. Den skal selvfølgelig skiftes og 'renden' den sidder i renses grundigt. Så har jeg også set et sted at stålkanten, pakningen sidder op imod, ikke altid er ret, den står lidt ud i kanterne, hvor pladen den er lavet af er bukket, så den kunne tåle en tur med flapdisk efter opmåling for at rette den op. Desuden har jeg læst flere steder her, at det er en idé at smøre pakningen/glassnoren, men hvad der skal bruges er der vist stor uenighed om...

Et andet problem, som jeg ikke ved om er en konstruktionsfejl eller opstået ved at forrige ejere/brugere har voldet lukkeren/håndtaget, er at bøsningen/gennemføringen, som det sidder i, er bøjet i selve døren. Det medfører at vi har et hyr med at få lågen justeret i forhold til at lukkeren skal have fat i karmen og har det med at 'hoppe af''. Har i andre oplevet lignende? Prøvede at tage et billede, måske kan det anes at skidtet sidder skævt uden at jeg skal åbne lågen (og mosle med at få den lukket tæt igen).

Jeg har en idé om at få lavet en plade med passende hul, så bøsningen/gennemføringen får mere 'støtte', få fordelt trykket og få den svejset på dørpladen. Gjort før? Som sagt ved jeg ikke om lågen bare er i for svagt/tyndt materiale eller om der er brugt voldsomme metoder tidligere for at få den lukket helt. Men jeg har meget lidt lyst til at skulle investere 1500 kr. i en ny låge, hvor problemet muligvis genopstår efter kort tid.

For tiden bruger vi den kun til varmt brugsvand, brænder en kedelfuld ca. hver anden dag, når fyringssæsonen starter igen, tager vi nok pillefyret i brug igen.
Vedhæftede filer
Håndtag_Orlan.jpg

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan Gasogen

Indlæg af John Skov Jensen » 20 aug 2021 09:42

Allrounder skrev:
18 aug 2021 19:51
Vi er blevet 'stolte ejere' af en Orlan Super 25kW gennem huskøb og er indtil videre tilfredse med den - den har bare et par problemer med indfyringslågen (den øverste); Pakningen er gammel, hærdet og sjældent tæt. Den skal selvfølgelig skiftes og 'renden' den sidder i renses grundigt. Så har jeg også set et sted at stålkanten, pakningen sidder op imod, ikke altid er ret, den står lidt ud i kanterne, hvor pladen den er lavet af er bukket, så den kunne tåle en tur med flapdisk efter opmåling for at rette den op. Desuden har jeg læst flere steder her, at det er en idé at smøre pakningen/glassnoren, men hvad der skal bruges er der vist stor uenighed om...
Jeg har altid givet mine tætningssnore wd40 med jævne mellemrum, det har fungeret ok her

Et andet problem, som jeg ikke ved om er en konstruktionsfejl eller opstået ved at forrige ejere/brugere har voldet lukkeren/håndtaget, er at bøsningen/gennemføringen, som det sidder i, er bøjet i selve døren. Det medfører at vi har et hyr med at få lågen justeret i forhold til at lukkeren skal have fat i karmen og har det med at 'hoppe af''. Har i andre oplevet lignende? Prøvede at tage et billede, måske kan det anes at skidtet sidder skævt uden at jeg skal åbne lågen (og mosle med at få den lukket tæt igen).

Jeg har en idé om at få lavet en plade med passende hul, så bøsningen/gennemføringen får mere 'støtte', få fordelt trykket og få den svejset på dørpladen. Gjort før? Som sagt ved jeg ikke om lågen bare er i for svagt/tyndt materiale eller om der er brugt voldsomme metoder tidligere for at få den lukket helt. Men jeg har meget lidt lyst til at skulle investere 1500 kr. i en ny låge, hvor problemet muligvis genopstår efter kort tid.
Det er ikke den fineste kontruktion, det lågehåndtag. Din ide med en plade hvor der kommer mere støtte lyder fornuftig
For tiden bruger vi den kun til varmt brugsvand, brænder en kedelfuld ca. hver anden dag, når fyringssæsonen starter igen, tager vi nok pillefyret i brug igen.


Besvar