Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænde bliver hængende...

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Brænde bliver hængende...

Indlæg af pelle » 16 feb 2010 00:42

tomfisch skrev:Fin konstruktion! Er det almindelige mursten eller særlige ildfaste? Fungerer det fint med den firkantede form, eller ville det være bedre med en rund - ift. at få blandet gasserne ordentligt med ilten. Mit kammer ser ud til være noget større, jeg har på fornemmelsen, at der nok kunne hentes noget ved at gøre kammeret lidt mindre. Hvad tror du om det?
Hej
Ja, det er bare nogle almindelige mursten. Læste bare i linket, at forbrændingen skulle være "fuldstændig færdig" inden kontakt med kedelsider. Så jeg har prøvet at forlænge den flammebalje. Og jeg syntes det har en effekt.
str. eller facon, rund eller firkantet. Det ved jeg ikke så meget om.


http://www.landogliv.dk/Artikler/2009/2 ... nytter.htm
Jeg er blot ikke enig om fugt procent. Den bør være så lav som muligt. Syntes ikke 30-35 procent er egnet til fyring. Mellem 10-20 procent er meget bedre.


mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Brænde bliver hængende...

Indlæg af hudle » 23 feb 2010 18:29

Vil bare lige sige jeg har en kone med lige så stor interesse i at få fyret til at køre som jeg har.. hun er tit fyrbøder her i huset og sørger for varme.. Det er vi lige gode om og hun kan sgu fyre ligesåvel som jeg kan.. Der er vel ikke de store ben i at smide en klods i fyret og rage lidt rundt i gryden når man alligevel går forbi rummet..

Har de samme problemer med det danner bro.. men det er måske fordi pladerne inde i brændkammeret er ved at være lidt bulede.. Har tænkt på at pille det lort ud og så bare fyre direkte i den,,,, men der er vel en årsag til at de er der de plader.. har ikke fundet ud af hvorfor endnu... for ellers kunne jeg bare fyre direkte på kedelgodset.. eller hvad man nu skal sige.. For de plader gør vel ikke den store forskel om de er i eller ej.. det er formentlig ligeså varmt om de er der eller ej...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Besvar