Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af Fireman » 11 nov 2009 21:14

Som ny bruger af dette forum ,kan man jo kun være imponeret, der er mange problemknusere tilmeldt, forhåbentlig også nogle med gode råd til mit anlæg.
Jeg fyrer med brænde i en Baxi MB Solo 30 fra 2006 tilkoblet 1000 l akkutank(anlæg står i kælder). Problemet er røgtemp på omkring 500 grader og det er ligemeget om der er lidt eller meget i kedlen.Jeg har monteret trækstabilisator i renselem i bunden af skorsten, men kun med lidt effekt. Jeg har haft besøg af baxiservice men uden resultat, han havde ikke set problemet før. Jeg fik det råd at prøve at reducere åbning af trækspjæld til ca 1-1,5 cm for at standse kedel en smule.Det har jeg gjort men det er ikke nok, så jeg har lagt en halv mursten i røgrøret for yderligere dæmpning af kedel. Nu kan jeg "nøjes" med røgtemp på 400 grader ved 3/4 fyldt kedel og kan allerede se det er mere effektivt.Der kommer selvfølgelig en del mere røg op af skorstenen da det brænder noget langsommere. Et minus er dog at man får røg i hovedet hvis man vil efterfylde kedel, det er jo nok pga murstenen og pisseirriterende.
Skorstenen er ca 8 m høj, muret med nedsænkede keramiske rør 180 mm. Der er monteret brændeovn i stueetagen.
Håber der er hjælp at hente her for jeg er godt nok frustreret og vil gerne ha mere ud af brændet frem for at smide varmen ud gennem skorstenen.
mvh
Robert


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af pelle » 12 nov 2009 00:28

Har den ikke sådan nogle lodrette huller bagi, din kedel.? Der kan man få eller selv fremstille nogle zig zag retardere/ turbolatorere. ellers kan du få en smed til at svejse en go røgkøler der kan sættes bag på kedlen. Det har jeg gjort. Nu er røg temp. nede på 100 grader. Det er sku da træls at en konsulent fra baxi ikke er ops på sådan noget.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af pelle » 12 nov 2009 15:09

Ok
Kan se, kedlen ikke er med huller bagi , men med flader hvor røg passere. Kedlen er nok heller ikke det bedste til træfyring, men er bedst til kul,koks,stoker. Har du akkutank tilsluttet. Det tror jeg du har, da det virker til kedlen arbejder for fulde hammer. Måske skal den trækstabilisator sidde lige bag kedlen. Eller du kan prøve at eksperimentere med et stykke blikplade som jeg har tegnet. Hvis den virker, kan du jo lave en i ordentlig jernplade.

Det vil jo få røgen til at blafre lidt. Men det må heller ikke gå ud over trækket. Men det er også en go skorsten du har. Er den 8 meter høj og 180 indvendig suger den jo også kraftig.. kan se baxi anbefaler skorstenshøjde på mellem 4-7 meter. og 200 indvendig til den type kedel..
mb solo.JPG
Nå. det var mine bud..

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af Fireman » 12 nov 2009 15:27

Hej Pelle
Tak for svaret, der skal nok laves et eller andet til at sætte ned bag i kedlen som du siger, til at dæmpe og så skulle jeg gerne kunne fjerne min mursten. Dit forslag er hermed med i mine overvejelser og det må prøves. Mht til trækregulator og placering er det så ikke lige meget hvor den sidder?
Det er korrekt at Baxi anbefaler en mindre skorsten men til gængæld har jeg indstillet stabilisatoren til mindre træk end det anbefalede.
mvh Robert
ps. Tak for tegning

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af pelle » 12 nov 2009 15:41

Hej Robert
Ang. trækstabilisator. Jeg ved ikke, er bare en terori. Kan det ikke tænkes der først suges fra kedlen når trækstabilisator sidder forneden på skorsten. Tænkte den ville give en bedre effekt hvis den sad lige bag kedlen. men jeg ved det ikke. Det kan jo også være der kan åbnes lidt mere der hvor den sidder nu.

med venlig hilsen
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af thy » 12 nov 2009 16:13

der skal måske 2 trækstabilisatorer til.. er set før..

deb /de bør stilles til 10..

hvordan cirkulerer du vandet over i tanken(tænker på om varmen bliver ledt for langsomt væk og der for ikke køler røg godt nok)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af pelle » 12 nov 2009 20:14

Fireman skrev:Hej Pelle
Tak for svaret, der skal nok laves et eller andet til at sætte ned bag i kedlen som du siger, til at dæmpe og så skulle jeg gerne kunne fjerne min mursten. Dit forslag er hermed med i mine overvejelser og det må prøves. Mht til trækregulator og placering er det så ikke lige meget hvor den sidder?
Det er korrekt at Baxi anbefaler en mindre skorsten men til gængæld har jeg indstillet stabilisatoren til mindre træk end det anbefalede.
mvh Robert
ps. Tak for tegning
Tænkte lige...Har du en strimmel trapez stålplade, kan du prøve at bruge det. Jeg tænker næsten det vil gøre samme gavn..
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af Fireman » 12 nov 2009 20:54

Skide god ide med ståltrapezpladen det skal prøves, opgaven må jo være at fremstille en røgkøler der kan placeres bagest i kedlen, det er muligt der skal 2 trækstabilisatorer til, men den jeg har er sat til 10 og min pumpe til akkutank kører i højeste gear. ved ikke hvor meget placeringen af trækstabilisator har af betydning, men det må jeg undersøge
mvh
Robert

lykkebo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 dec 2009 19:03

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af lykkebo » 19 dec 2009 23:20

kan det tænkes, at røgtemperaturen stiger proportionelt med vandindholdet i træet, og at dit træ så måske ikke er helt tørt !!!, bare lige en teori

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af mejeristen » 17 jan 2010 20:03

Har også haft sådan en kedel, og også haft de samme problemer :(

Du kan slå alle de knuder og gøre alle de krumspring du vil temp er og bliver ALT for høj.

Jeg lavede stort set de samme krumspring som dig, uden held. tror de eneste det måske hjælper er en separat røgkøler ala den der er omtalt andet sted her på siden.

Jeg opgav og installerede en mere moderne kedel (bedre virkningsgrad icon_cheesygrin.gif )
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar