Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røggastester - AFR Måler

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Røggastester - AFR Måler

Indlæg af svanggaard » 05 aug 2022 20:43

Jeg er den lykkelige ejer af et Atmos DC 18 S brændefyr. Det kører som udgangspunkt godt, men jeg kan ikke helt fralægge mig tanken om at primær/sekundær luft sikkert kunne fintunes. I princippet har jeg kun et røggastermometer som giver indikation af forbrændingen.

Jeg fyrer med forskelligt træ. Ahorn, gran, birk, eg, poppel, bøg osv. Træet er sorteret i stakkene, så typisk vil jeg fyre med en bestemt træsort i mindst 3 uger, før jeg går videre til den næste træsort. Der er i sagens natur stor forskel på egenskaber/brændværdi, men jeg går ikke og justerer på luftspjæld af den grund. Det burde man måske... og hånden på hjertet - hvor mange brændefyrsejere har nogensinde haft en røggastester på røgrøret? Skorstensfejeren har sikkert en, men det kræver lidt planlægning og er næppe gratis.

Jeg søgte lidt på nettet efter røggastestere. De professionelle koster nord for 6000,- :( Men så faldt jeg tilfældigt over søgeord såsom "AFR måler" og "AFR UR". Det er små måleinstrumenter man kan sætte i en bil, for at holde øje med "Air to Fuel Ratio". Dvs. måleinstrumenter med lambdasonde beregnet for montering i bil. Priserne er langt mere spiselige. Endvidere vil samme tester måske kunne bruges til fintuning at bådmotor og diverse små-motorer.

Nogen som har erfaring med de billigere AFR-målere?


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Røggastester - AFR Måler

Indlæg af Hjemme teori » 06 aug 2022 12:39

Tænker altså det billigste er at købe en ekstra lamdasonde til din fumus (så har du også en i reserve).

Så skal du bare lave så du kan skifte ledningen med et stik, evt det der sidder på sonden.

Så er du kørende for prisen på en lamda sonde, lidt ledning og et par krympe muffer.

Husk at sætte fumusen på vis, når du bruger det, så ikke man glemmer det og den forsøger at regulere forbrændingen efter brændefyret, der så sikkert er slukket.
Mvh. Sophus

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Røggastester - AFR Måler

Indlæg af svanggaard » 06 aug 2022 17:26

Det er dælme godt tænkt. Brændefyret står faktisk så tæt ved pillefyret, at jeg kan undgå at forlænge kabler. Så ja, en ekstra sonde og jeg kan bruge RTB som måleinstrument.

Sonden til RTB v13 er dog noget dyr. Den koster ca. 2.000,- hvor en AFR-måler tilsyneladende kan fås for en plovmand. Det hjælper noget, at sonden kan bruges som reservedel.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Røggastester - AFR Måler

Indlæg af leo-pol » 06 apr 2023 02:35

svanggaard skrev:
06 aug 2022 17:26
Det er dælme godt tænkt. Brændefyret står faktisk så tæt ved pillefyret, at jeg kan undgå at forlænge kabler. Så ja, en ekstra sonde og jeg kan bruge RTB som måleinstrument.

Sonden til RTB v13 er dog noget dyr. Den koster ca. 2.000,- hvor en AFR-måler tilsyneladende kan fås for en plovmand. Det hjælper noget, at sonden kan bruges som reservedel.
Var det noget du kom videre med eller hvordan…?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Røggastester - AFR Måler

Indlæg af svanggaard » 09 apr 2023 08:59

Jeg havde en snak med min skorstensfejer. Hans holdning er, at bedste indikator er om forbrændingskammeret ser ordentligt ud. Grå aske og ingen tjære - så er alt OK. Så nej, jeg fik aldrig gjort noget ved det.


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Røggastester - AFR Måler

Indlæg af leo-pol » 09 apr 2023 19:00

svanggaard skrev:
09 apr 2023 08:59
Jeg havde en snak med min skorstensfejer. Hans holdning er, at bedste indikator er om forbrændingskammeret ser ordentligt ud. Grå aske og ingen tjære - så er alt OK. Så nej, jeg fik aldrig gjort noget ved det.
Okay,…… nu hat jeg skueglas i min så jeg kan se flammen ig syntes dæleme at det er svært at bedømme selv om asken ser fin ud og ingen snask af aske og se nogle steder….
Syntes den med lamdasonden enligt kunne være tiltalende da jeg har min stoker stående lige ved siden af og hvis jeg forlænger ledningerne lidt ville det være nemt lige og klikke over og se hvad den siger…..

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Røggastester - AFR Måler

Indlæg af John Skov Jensen » 09 apr 2023 21:05

Det lyder som en super ide, at trimme ved hjælp af en O2 måler


Besvar