Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos type betegnelser

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Atmos type betegnelser

Indlæg af svanggaard » 27 okt 2021 18:32

Jeg havde helst handlet i DK da jeg købte fyret, men besparelsen var, på daværende tidspunkt, så stor at det var fornuftigt at handle i Polen. Jeg håber det er anderledes nu. Du skal nok være opmærksom på at Kotly's pakke er inkl. laddomat og syr-ventil. Det løber nok op i ca 4000,- hvis du skal finde det her hjemme.

Hvert fyr har sin eget røgrør fra kedel til skorsten. Skorstensfejer sagde at det koldeste røgrør skulle være det korteste. Dvs. pillefyr nærmest skorsten. Endvidere sagde han at højdeforskel mellem murbøsninger skulle være minimum 50cm.

1 laddomat er nok og buffertank til pillefyr er kun en fordel hvis der er meget lavt varmeforbrug.

Der er mange måder at koble det sammen på. Min løsning er overordnet 2 forskellige kredsløb. Pillefyret er tilkoblet huset og en varmeveksler tilkoblet akkutank "forvarmer" vandet til pillefyret.

I praksis er der styring af motorventiler og cirkulationspumper for at undgå varmetab. Jeg lavede en skitse på et tidspunkt (nedenfor). Jeg er ikke vvs'er så det er nok ikke de rigtige symboler. Skriv evt. en PB... Så kan vi ringe sammen om projektet og mine erfaringer.
Kopi af Kopi af Unavngivet tegning.png
I praksis får jeg altid 60Grader fremløb mod hus. Hvis akkutanken er > 60 grader snuppes varmen alene herfra. Hvis akkutank < 60 > returtemperatur fra hus forvarmes vandet til pillefyr. Det er den absolut mest effektive måde at gøre det på.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Atmos type betegnelser

Indlæg af Hjemme teori » 30 okt 2021 10:12

Jeg har lige opsat en 25GD (brugt) den er tilsluttet 1800L buffer.
Pillefyret er monteret på buffer, da disse står på uisoleret loft, så skal jeg ikke tænke på frysning hvis der er lange perioder med frost og jeg ikke bruger brændefyret. Pillefyret er så blevet start/stop via ekstern kontakt. Dvs. når temperaturen kommer under 40grader i tanken slutter kontakten og fyret starter. Kontakten har ingen hystrese, så den bryder igen med det samme temperaturen stiger, men fyret bliver i drift med en forsinkelse på 1 time, så det bliver omkring 20kWh, hver gang pillefyret starter.
Mvh. Sophus

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Atmos type betegnelser

Indlæg af svanggaard » 30 okt 2021 11:34

Det lyder som en enkel og god løsning. Hvis buffertanken er godt isoleret har du umiddelbart et rigtig fint system.

Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Atmos type betegnelser

Indlæg af Starter19 » 01 nov 2021 18:49

Hej igen,

Var lige en tur i hovedstaden nogle dage, og kan ikke huske min kode. Så kan ikke skrive når er på tlf., kun læse:-)

Svanggaard tak for dit skriv. Havde håbet på, at kedlerne kunne køre på samme rør. Ville gøre det noget nemmere. Men det super med sådanne informationer. Så jeg ikke står med håret i postkassen når jeg udskifter. Det med akku. og pillefyr har du ret i. Måske den ekstra 1000l tank istedet skulle være 500l. Simpelthen som buffer for at undgå for meget start/stop af pillefyr. Tror jeg skriver til "Polen" for pris på kombi Atmos kedel. Måske det viser sig at være løsningen. Tænker alle bolde skal en tur i luften.
Jeg fik en kammerat der vvsér til at hjælpe med mit gamle fyr. Der skulle skiftes nogle rør der var tæret. Så på med gasbrænder og rørtang i XXXL str.. Det lykkedes. Så denne sæson er vidst reddet. Ikke startet op endnu. Klarer mig indtil nu med brændeovnen.

Hej Hjemme teori, hvad mener du med 20 kwh, det forstår jeg ikke ?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Atmos type betegnelser

Indlæg af Hjemme teori » 01 nov 2021 19:56

Starter19 skrev:
01 nov 2021 18:49
Hej igen,

Var lige en tur i hovedstaden nogle dage, og kan ikke huske min kode. Så kan ikke skrive når er på tlf., kun læse:-)

Svanggaard tak for dit skriv. Havde håbet på, at kedlerne kunne køre på samme rør. Ville gøre det noget nemmere. Men det super med sådanne informationer. Så jeg ikke står med håret i postkassen når jeg udskifter. Det med akku. og pillefyr har du ret i. Måske den ekstra 1000l tank istedet skulle være 500l. Simpelthen som buffer for at undgå for meget start/stop af pillefyr. Tror jeg skriver til "Polen" for pris på kombi Atmos kedel. Måske det viser sig at være løsningen. Tænker alle bolde skal en tur i luften.
Jeg fik en kammerat der vvsér til at hjælpe med mit gamle fyr. Der skulle skiftes nogle rør der var tæret. Så på med gasbrænder og rørtang i XXXL str.. Det lykkedes. Så denne sæson er vidst reddet. Ikke startet op endnu. Klarer mig indtil nu med brændeovnen.

Hej Hjemme teori, hvad mener du med 20 kwh, det forstår jeg ikke ?
Mit pillefyr er 16kW og hvis det kører i 1 time og 15min har det lavet 20kWh og puttet i buffer tank.
Ved ikke hvordan jeg skal forklare det yderligere.
Mvh. Sophus


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Atmos type betegnelser

Indlæg af svanggaard » 01 nov 2021 20:54

Starter19 skrev:
01 nov 2021 18:49
Måske den ekstra 1000l tank istedet skulle være 500l. Simpelthen som buffer for at undgå for meget start/stop af pillefyr.
Jeg har ikke buffer på pillefyr. Jeg sender altid lidt varme i gulvet/badeværelse når fyret kører - så er der varmeaftræk nok til at der aldrig aldrig er start/stop.

Min VVB har elpatron. Varmetråden er brændt over, så jeg skal starte et fyr op for at få varmt vand. Smeden har loddet kobberrør sammen lige under varmelegemet, så det kan ikke udskiftes uden at skære kobberrør over og lodde det sammen igen. Da det er 10+ år siden det blev lavet, tror jeg ikke jeg kommer så langt med en reklamation.

I praksis betyder den defekte VVB ikke så meget - jeg fyrer alligevel mest med brænde og om sommeren kan jeg snildt klare 2-3 dage på buffertanken når det kun er det varme vand der skal tænkes på. Får jeg ikke fyret i brændekedlen starter pillefyret automatisk op i stedet.

Jeg har gang, på gang, regnet på solvarme. Jeg kan simpelthen ikke få økonomien til at hænge sammen - hvor gerne jeg end ville. 10.000-15.000kr er hurtig brugt, selv om det er en Gør-Det-Selv installation. Man får faktisk mange træpiller for det beløb.

Hvis det var mig, ville jeg droppe buffertank til pillefyr, men eventuelt forberede for montering - hvis behovet skulle opstå.

Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Atmos type betegnelser

Indlæg af Starter19 » 05 nov 2021 18:50

Hjemme teori, tak der faldt tiøren :-)

Svanggaard, vil også gerne gøre noget i solceller, men desværre kan det ikke betale sig. Nu der også kommet flexafregning. Men du tænker vel på solvarme til varmt vand. Med vacuumrør og tank bliver det hurtigt de 10-15000 kr. Jeg har også varmtvandstank som bruger elpatron i sommer 1/2 året. Faktisk har den kørt siden ca Maj og indtil i morgen. Der kommer mine store voksne teenagere på besøg. Så starter jeg "fede Olga" det fyret der hedder sådan.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Atmos type betegnelser

Indlæg af svanggaard » 05 nov 2021 22:02

Ja, jeg skiver og mener solvarme. I sommermånederne vil solvarme sagtens kunne dække min husstands behov for varmt vand. Så i princippet har jeg 3 valgmuligheder.

* Opsætte solvarme; 10-15.000 kr ved gør det selv installation
* 1-2kg træpiller dagligt i pillefyr
* Fyre i brændekedlen hver 2-3 dage

Indtil videre har jeg valgt at fyre i brændekedlen da jeg henter brænde i egen skov.


Besvar