nogen der har erfaring med et-strengsanlæg

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

nogen der har erfaring med et-strengsanlæg

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg er ved at opsætte fastbrændselsfyr. Fyret står i stalden og har 1800L buffer på loftet.
Fremløbet til huset bliver styret af vejrkompensering i scotten, med en FJV retur ventil som sikkerhed.
Jeg håber på at kunne ligge med omkring 40grader på fremløbet og ca 28-30grader på returen.
Det giver så en buffer på 1800L delta t på 60grader (28-88grader).

Er så kommet til at tænke på at jeg har et rum i stalden som holdes frostfrit (og der kommer flere til på sigt). Her vil jeg så lave et et streng anlæg som fødes med returen fra huset. Herved vil jeg under optimale forhold kunne får returen meget langt ned, måske helt ned til 5-8 grader. Så ender jeg med en delta T på 80 grader.

Jeg vil bygge det i 3/4" som frem/retur til huset er lavet med, men er vægtfylden på vandet nok til at få vandet ud i radiatoren, hvis vandet kommer oppefra og jeg helst ikke vil gå ned i dimension mellem frem og retur fra radiatoren, eller om det kan være nok at sætte en fjeder belastet kontraventil ind på mellemstykket?
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: nogen der har erfaring med et-strengsanlæg

Indlæg af pelle »

Ved ikke helt om jeg forstår det du skriver. Men, som jeg forstår det vil du lade returen fra huset gå rundt i de bygninger nedenunder de radiatorer du monterer og varmen vil så selv smutte op i de radiatorer. evt med og nok også bedst med strømteer. Det er fordi du skriver "vandet ud i radiatorer" hvor jeg ville mene "vandet op i radiatorer". Og det er jo ikke vandet ,men varmekalorierne i vandet jeg mener. De vil søge op ad .For sådan kunne du jo godt få noget varme hevet af restvarmen fra returen inde fra huset.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: nogen der har erfaring med et-strengsanlæg

Indlæg af Hjemme teori »

Nej jeg mener nu jeg ville montere frem/varm over radiator og retur under, så skulle lagdelingen "trykke" varmen ud i radiator. Men efter overvejelser og for nemt at kunne udbygge det, laver jeg det i stedet som 2 kreds, men med en overstrømningsventil sidst i kredsløbet. Så kan jeg lettere fin-tune det. Dog laver jeg stadig ventiler på radiatorer med RA-G ventiler så jeg kan få meget vand igennem ved lille tryk.
Mvh. Sophus

Besvar