Har jeg lavet en vakuumanlæg? ( placering åben ekspansion på ladepumpe ) )

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
JC94
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 sep 2021 21:50
Blevet takket: 1 gang

Har jeg lavet en vakuumanlæg? ( placering åben ekspansion på ladepumpe ) )

Indlæg af JC94 »

Hej Stokerpro.

Jeg sad og læste lidt gamle tråde gennem her på sitet og faldt over udtrykket KEP. Altså Kedel Ekspansion Pumpe.
Det var især vigtigt at have det hvilende vandtryk på suge siden af cirkulations pumpen, ellers ville der forekomme problemer med luft mm. Så blev jeg dælme' i tvivl om det system jeg har strikket sammen er i orden.

Ja jeg fatter ikke helt det KEP.. fordi jeg syntes jo det jeg har lavet skulle være OK. Altså system går fra kedel(øverste rør Atmos), derefter direkte op i ekspansion, for at gå ned i akkumuleringstank. Derfor er jeg kommet til jer for at høre hvad i syntes

Har lige været ved at redigere lidt i paint, håber det er overskueligt...

Set fra højre side af Atmos :
IMG_20210925_213134.jpg
Venstre side Atmos :
IMG_20210925_212928.jpg
Ladepumpe/termovar
IMG_20210925_214229.jpg
Hurtig skitse!
Ikke-navngivet.png

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Har jeg lavet en vakuumanlæg? ( placering åben ekspansion på ladepumpe ) )

Indlæg af svanggaard »

Mine umiddelbare tanker:

Du lukker nok lidt for meget varme ud gennem ekspansionsbeholderen (tab). Varmen søger op gennem stigrøret - også selvom vandet står nogenlunde stille. Hvis du vælger at flytte stigrøret fra frem til retur skal du huske at sætte en udlufter på kedelfremløbet.

Sikkerhedsventilen på stig-røret gør kun gavn hvis ekspansionsbeholderen er bundfrosset. Erstat eventuelt ventilen med et manometer/vandsøjlemåler. Jeg valgte selv lukket ekspansion placeret i fyrrum grundet risiko for frost hvis brændefyret står stille i længere perioder (har alternativ opvarmning når jeg er langt hjemmefra).

Er ekspansionbeholderen i øvrigt stor nok? Den skal være 8-10% af vandmængden i hele systemet.

Overvej at skifte skumgummi rørskåle ud med sten- eller glasuld. Dels fjerner det brandfare og dels vil skumgummi krympe/smelte hvis det er for tæt på røgrør.

Overvej si/filter mellem akkutank og termovar. Jeg har netop renset mit filter efter 1 år - det var mere "snansk" end jeg lige havde forventet.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Har jeg lavet en vakuumanlæg? ( placering åben ekspansion på ladepumpe ) )

Indlæg af Jens »

Efter bedste overbevisning, så er dit system helt i orden og sikkerhedsmæssigt rigtig fint.
Du må i hvert fald ikke flytte stigrøret til returen, medmindre du ændre systemet til et med lukket ekspansion og kølesløjfe på kedlen.
Din sikkerhedsventil er rigtig fornuftig, da man ikke ved, om der en dag skulle være nogle mår eller andre dyr, som har ødelagt isoleringen på ekspansionsbeholderen, med risiko for at den fryser.

Ja, det er givetvis et vist varmetab gennem ekspansionsbeholderen, men umiddelbart har jeg ikke følelsen af, at det er voldsomt stort. Jeg har et identisk system, blot med stigrør ud af toppen af akkumuleringstanken. Men også med sikkerhedsventil først efter kedlen.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Har jeg lavet en vakuumanlæg? ( placering åben ekspansion på ladepumpe ) )

Indlæg af svanggaard »

@Jens har helt ret. Hvis ekspansionsbeholder flyttes skal sikkerhedsventilen blive på sin plads. Er dog ikke sikker på at det medfører krav om tilslutning af kølesløjfe. Men det er under alle omstændigheder en go' idé at koble den på.

Mit tidligere anlæg havde også åben ekspansion over akkutank. Beholderen var dækket ned af halmballer og dermed super godt isoleret. Den var voldsomt varm da den blev pakket ud ifbm. nedtagning. Så problemet med varmetab er reelt hvis du sparer på isoleringen.

Manometer er faktisk et krav. Bekendtgørelsen ligger her: http://www.skorstensfejermester.dk/kede ... anlaeg.pdf - se afsnit 2.5.2. Jeg mener også der er krav om enten en vandhane eller en pulverslukker i fyrrummet - kan dog ikke lige finde pasus.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Har jeg lavet en vakuumanlæg? ( placering åben ekspansion på ladepumpe ) )

Indlæg af pelle »

Som JC94 har lavet det er det udført korrekt. Det er Kedel eks.beh. pumpe. og i den rækkefølge. Vil godt lige kommentere over at der skrives at vand i akkutanke ekspandere med 8-10 %. Det er noget mange der sælger fyringsanlæg skriver. Men. Ved godt de vil være på den sikre side. Det er dog ikke rigtigt vand udvider sig så meget. Vand der er 3.8 grader koldt og til det når kogepunktet er på sølle 4 % i udvidelse. I praksis vil det være sådan at akkutanken er ved at være nede på omkring 40 grader og til. der fyres op. til feks. 80-85 grader. Der vil der være en udvidelse af vandet på omkring 2-3 %. Det er bare lige for at få det på det rene. Herhjemme hvor der fyres 2600 liter vand op. Der er der 50 liter vand der kravler op og ned i den 100 liters jeg har til den åbne eks. beholder. Den efter fyldes hver tredie eller hver fjerde år. Ok.. Jeg har også udført den åbne eks. beh. med varmelås. Så, er der ikke en konstant varmetab der op, men kun når der fyres og vandet udvider sig. Prøv at søg på varmelås her på forum. Der er skrevet rigtig meget om det vedrørende åbne eks. beh. Det er blot for man ikke får en eks. beh. der er overkill. i så fald den er rigelig stor og hvis den ikke er udført med varmelås. fyrer man rigtig mange varme kalorier af for gråspurgene. Jeg kan godt lide du har garderet dig med sikkerhedventil JC94. Sikkerhed kan man ikke få nok af.:-)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

JC94
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 sep 2021 21:50
Blevet takket: 1 gang

Re: Har jeg lavet en vakuumanlæg? ( placering åben ekspansion på ladepumpe ) )

Indlæg af JC94 »

Hej igen tusinde tak for alle svar. Jeg havde ikke i tankerne at lave systemet om til lukket ekspansion, da dette vil kræve en for stor ombygning.

Jeg har en fin vandsøjlemåler placeret til venstre på Atmos Kedlen, lige der hvor røret til en dyklomme/måler er :great:

Jeg lavede faktisk tråden fordi jeg syntes Termovaren opfører sig mærkeligt når den skal lade over omkring de 78 grader.
Det er som trykket fra stigerøret tvinger en del af det varme fremløb ned igen gennem ventilen i Termovar. Her blandes det op til en højere temperatur til kedlen selvom returen fra akkutanke er på omkring 70-72 grader.

Altså returen ind i kedlen er på 75-76 grader selvom akkutanke er 70-72 grader

Jeg er ikke lige den bedste til at fortælle/forklare så jeg poster lige et billede af Termovarens temperaturmålere en dag jeg får det varmet godt op
Mvh
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Har jeg lavet en vakuumanlæg? ( placering åben ekspansion på ladepumpe ) )

Indlæg af Hjemme teori »

pelle skrev: 29 sep 2021 02:14 Som JC94 har lavet det er det udført korrekt. Det er Kedel eks.beh. pumpe. og i den rækkefølge. Vil godt lige kommentere over at der skrives at vand i akkutanke ekspandere med 8-10 %. Det er noget mange der sælger fyringsanlæg skriver. Men. Ved godt de vil være på den sikre side. Det er dog ikke rigtigt vand udvider sig så meget. Vand der er 3.8 grader koldt og til det når kogepunktet er på sølle 4 % i udvidelse. I praksis vil det være sådan at akkutanken er ved at være nede på omkring 40 grader og til. der fyres op. til feks. 80-85 grader. Der vil der være en udvidelse af vandet på omkring 2-3 %. Det er bare lige for at få det på det rene. Herhjemme hvor der fyres 2600 liter vand op. Der er der 50 liter vand der kravler op og ned i den 100 liters jeg har til den åbne eks. beholder. Den efter fyldes hver tredie eller hver fjerde år. Ok.. Jeg har også udført den åbne eks. beh. med varmelås. Så, er der ikke en konstant varmetab der op, men kun når der fyres og vandet udvider sig. Prøv at søg på varmelås her på forum. Der er skrevet rigtig meget om det vedrørende åbne eks. beh. Det er blot for man ikke får en eks. beh. der er overkill. i så fald den er rigelig stor og hvis den ikke er udført med varmelås. fyrer man rigtig mange varme kalorier af for gråspurgene. Jeg kan godt lide du har garderet dig med sikkerhedventil JC94. Sikkerhed kan man ikke få nok af.:-)
Jeg tror bare der bliver rodet lidt rundt så i begge har ret. De 4% er rigtigt og tænker anlægget skal kunne klare de 4%, selvom du skriver det reelt nok er mindre, da vandet aldrig bliver helt koldt.
Har man så lukket ekspansion, bliver det pludselig til 8%, da luften bliver presset sammen og ikke fortrængt og så ligger de lige en sikkerheds margen oveni.
Så med sammenlignelige værdier er det 5% på åben ekspansion og 10% på lukket ekspansion.
Mvh. Sophus
JC94
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 4
Tilmeldt: 25 sep 2021 21:50
Blevet takket: 1 gang

Re: Har jeg lavet en vakuumanlæg? ( placering åben ekspansion på ladepumpe ) )

Indlæg af JC94 »

Hej folkens, det er sådan her mine termometre står når der er godt gang i anlægget.
Jeg var i tvivl om hvorfor retur ind i fyret var så højt i forhold til fremløb/retur
IMG_20211005_223003.jpg
det viser sig så at alle 3 termometre viser noget forskelligt :lol:
16355827344401624314233301188704.jpg
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Har jeg lavet en vakuumanlæg? ( placering åben ekspansion på ladepumpe ) )

Indlæg af svanggaard »

Kan man justere skiverne så visning bliver ens/korrekt?
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Har jeg lavet en vakuumanlæg? ( placering åben ekspansion på ladepumpe ) )

Indlæg af Zarge »

På nogen kan man ha held af at pille glasset at og flytte nålen

Besvar