Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fastbrændsel elller andet

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
AllanCharles
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 aug 2021 07:53
Givet likes: 1 gang

Fastbrændsel elller andet

Indlæg af AllanCharles » 25 aug 2021 08:38

Tak for medlemskab
Jeg kunne bruge lidt råd fra nogle fastbrændselsfyre..
Jeg bor på en gård hvor der står et fastbrændselsfyr( alcon 30kw fra 2002) i en stald 50m fra stuehuset, de sidste 8m rør er i fri luft dog isoleret resten af rørene kører på loftet over staldene, fyret er lidt utæt nu og står for udskiftning..der er koblet en gammel olietank på som akkumuleringstank, rummet hvor fyret står ligner en brandtomt :P Huset som skal opvarmes er 220m2 der er brændeovn som bruges hver dag i den kolde tid, huset er meget sparsomt isoleret, så det ville være lækkert at komme til lidt billig varme, den tidligere ejer har fyret med halm + alt muligt, jeg har fyret med engangspaller der kunne smides hele ind, det har gået ok, men er det koldt skal der fyres 3 gange i døgnet. Jeg tænker at med et nyt fyr Attak 45kw og Ny 2000l akkumuleringstank kunne man måske komme ned på fyring 1 gang i døgnet ? Det vil jeg godt kunne leve med.. er det realistisk?
Alle snakker om varmepumper, er det nu man skal skifte?, da installationen i stalden virker “gammel” hvem kan vurderer hvad der er smartest at gøre og om der skal laves for meget om til det kan betale sig at bygge videre på. Jeg bor i Odder
Alle varmepumpe folk sige det godt kan betale sig :D , men kan egentligt lide at fyre og det skaber en god stemning på en gammel gård, er lidt i vildrede om selve installationen er god nok, bliver alt utæt hvis det skal køre med trykekspansion osv.

Håber nogen kommer med lidt input

Pft Allan


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af pelle » 26 aug 2021 01:34

Ja det er realistisk med fyring en gang i døgnet hvis du får mere akkumolering på. Du har jo også brændeovnen ved siden af. Det fyr du har nu har en lav udnyttelse i forhold til de nye der er på markedet. Spark det ad pommern til Og få en Atmos eller en Attack kedel. Du kan jo godt beholde den gamle olietank du har som akkumolering og koble en ekstra en på systemet. Så, har du dobbelt op på akkumolering og beholde det med åben eks. For som du selv er inde på kan dit rørsystem blive utæt hvis der kommer tryk på. Men, det skal der en smed til at vurdere. Også det med varmepumpe. Men, en kedel som jeg nævner og en ekstra akkutank og efterisolering af rør på de 50 meter. Så, er du billigst i gang. Nu, du godt kan lide at fyre. Du kan jo kikke efter diagrammer og andet herinde under fastbrændsel og diagrammer. Der er skrevet spalte op og spalte ned om emnet. :-)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af pendec » 27 aug 2021 13:20

Nu skriver du ikke meget om indretning, altså plan, og værelser og opvarmnings type, altså radiator eller gulvvarme nogen steder. Udover det er gammelt. Min er fra 1890'rne og har gulvvarme, så alder synes jeg ikke fortæller alt.?
Har du radiator og store modeller med bred dækning, kan du nok prøve at sende 40 grader ud i dem, og se om du kan holde varmen rundt om i huset, hvis altså du har muligheden. VP er bedst og optimalt under de 40 grader, så begynder økonomien i det at stige, og så er det måske ikke helt så økonomisk, og jo, isolering, har du ringe isolering kan det måske også betale sig at isolere først, før du skifter en masse ud, som stadig skal varme mere for gråspurve.

Jeg aner ikke nok om Varmepumpe men synes jeg har lyttet til andre, og for nogle er det nok en reel mulighed men dem som gør det , har nok isolering eller meget gulvvarme på plads i huset.
Og brændeovn, den må så være yt, den kan da dårligt dække 200m2+ , jeg kendte en i familien som dækkede 120m2, det gik ikke helt og kun 1 plan.

AllanCharles
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 aug 2021 07:53
Givet likes: 1 gang

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af AllanCharles » 02 sep 2021 09:25

Tak for indlæg
Huset er i 2 plan med uudnyttet overetage, med gulvvarme i badeværelset, resten er blandede radiatorer fra nye til gamle, huset kan ikke varmes op med 40˚ men skal op på 55˚ for det er nogenlunde, vi har boret hul i bjælkelaget oppefra for at se hvad der er af isolering, ifølge energimærket skønnet 50mm men der er intet isolering i loftet kun et par gulvtæpper oven på gulvet , der kan være ca 150 mm som kan blæses ind, der er dog en del arbejde inden det kan lade sig gøre. Der er lidt lavt til loftet, så i et enkelt rum hvor loftet var faldt ned efter en gammel fugtskade, har jeg isoleret loftet med 50mm facadebats, der er 80mm højkomprimeret i vægge og 0mm i gulvet, det er klart husets varmeste rum sammen med badeværelset. Der har været rigeligt at gøre med at gøre huset beboeligt( den første tanke var at det skulle væltes) så vi har klaret os med det der var og lidt arbejde, men nu er tiden kommet hvor det skal være lidt nemmere. Huset er vurderet til at bruge 28000 kWh i varme pr år
Hvormeget er det i træ? Hvis det var en varmepumpe 1 til 3 = 9300 kWh som jo netop kan købes til 112,5kr pr kWh efter staten har næsten fjernet afgiften, men holder det ved..når noget bliver for godt for dem der har taget investeringen så plejer det jo at blive lavet om igen når der mangler afgiftskroner og med brænde kan man jo selv bestemme lidt endnu

pendec

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af pendec » 02 sep 2021 18:45

Du regner de varmekrav ud i kW, altså hvis du kender brændeværdi kW, og ganger med m2 på huset, så ser du du på COP værdi på en varmepumpe.
Det bliver dog ved noget teori tror jeg hvis huset skal op imod 55grader+ for at kunne opvarmes, desværre.

og så lige en info, din kWh pris bliver nedsat over 4000kWh når du har VP, så prisen kan være spotpris(30-70øre pt) per kWh, og så 0,01øre oveni i afgift til staten, du skal nok betale noget abo og elleverandør gebyr osv, måske bliver det så 112,5øre pr kWh totalt, det lyder vildt.

Jeg har ikke slået brændværdi på træ op men det kan du selv jo gøre, og så totalt kg brugt * brændværdi, ganget sæsonen du bruger det.
Så kan du tag totalen / COP værdi og så har du pris for el i samme periode, teoretisk.

btw, elforbundet har siden jan.2021, givet dig elpris til 18,5øre, og fortsætter det i 2022, så er det en rigtig god deal hos dem, da nord pool dagspriser er helt oppe og ringe i 90-115øre per kWh, det er meget i snit på et døgn.


VIGAS25
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 dec 2021 20:38

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af VIGAS25 » 20 dec 2021 21:12

Termostat. Min Vigas 25 - fra 2008 - har det med at brænde styringen af hvert andet elle tredie år, så nu er der kommet en nok så primitiv, robust, hjemmebygget styring på. Dog mangler jeg en termostat der kobler fra ved ex. 80 grader. Føleren monteres på røgafgangen, så når kedlen er brændt ud, skal strømmen slukkes. Hvor køber man sen sådan termostat?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af pelle » 21 dec 2021 00:27

VIGAS25 skrev:
20 dec 2021 21:12
Termostat. Min Vigas 25 - fra 2008 - har det med at brænde styringen af hvert andet elle tredie år, så nu er der kommet en nok så primitiv, robust, hjemmebygget styring på. Dog mangler jeg en termostat der kobler fra ved ex. 80 grader. Føleren monteres på røgafgangen, så når kedlen er brændt ud, skal strømmen slukkes. Hvor køber man sen sådan termostat?
Du skal have det der hedder en røggas termostat kontakt. Jeg har også forlængst stoppet med at bruge det originale vigas styring. For 10 år siden lavede jeg det som dig. Det går aldrig i stykker. Jeg bruger blot en ovn termostat 50-300 grader. Bare den har 3 ben er den fin til formålet og så på røgrøret med føleren.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af svanggaard » 21 dec 2021 07:43

Nemli' .. Jeg tror, at jeg har en ny ovntermostat liggende, som jeg aldrig fik brug for. Den kan du få for at hente den - jeg gider ikke bøvle med at sende den. Jeg bor på Hjørring-kanten.

Et par alternative løsninger (som ikke er nær så gode som røggastermostat, men fungerer):
1) En simpel timer - sluk efter f.eks. 2 timer.
2) Termostat på fyrets fremløb.

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af akrag » 23 dec 2021 03:01

Svangaard: Efter at have købt 2 Laddomat røggsatermostater. der fes af , har jeg lavet din
løsning 2)..ganske alm. Danfoss termostat med slutte/bryde kontakter og det har virket for mig nu i 6 år.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af pelle » 11 jan 2022 16:20

Så fik jeg hjulpet Vigas 25 med røggastermostat kontakter fra Kina.
https://dnk.grandado.com/products/ac-25 ... AyMzc1MDE4
Jeg er ikke så vild med at der styres på vandtemp. Når luft temp. stiger henover sommeren går der laaaang tid inden blæser slukkes. Der er det bedre det går over røgrøret. Er ilden brændt ud køles røgrøret hurtigt og slukker strømmen. Dog skal man være påpasselig med at røgrørs temp. ikke bliver alt for højt. For så fiser kontakten af. :)
Jeg har sådan en røggas kontakt på min vigas. Det er en der har sat til brødvarmeren i en pølsevogn. Den har gjort det godt i over 13 år.
Fandt lige en gammel tråd. Derfor bliver mit røgrør ikke så varmt. Nok noget af det bedste jeg har lavet sådan en røgkøler eller economiser hedder det også. Og det virker perfekt endnu. Sparet mig for meget træ til fyret i forhold til ,hvis jeg ikke havde den på.
viewtopic.php?f=17&t=4594&hilit=r%C3%B8gk%C3%B8ler
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar