Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fastbrændsel elller andet

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af svanggaard » 11 jan 2022 17:28

Der er fortrin og ulemper ved begge løsninger (styring med fremløbstemperatur og/eller røggastemperatur).

Jeg har Atmos fyr, som er født med 2 termostater
  1. Røggas termostat (Stopper røgsuger og laddomat ved lav røgtemperatur)
  2. Kedel termostat (Stopper røgsuger ved høj kedeltemperatur)
Dejligt simpelt og normalt kører det fint. Men jeg har dog 2 meget små anker (jeg regner med at jeg har koblet ledningerne rigtigt sammen):
  1. Når kedeltemperatur bliver for høj (ved fuld akkutank) vil kedeltermostat stoppe blæser. Når kedeltemperaturen falder burde røgsuger starte op, men røgtemperatur er i mellemtiden blevet for lav - selvom der stadig er ulmende/uforbrændt træ tilbage i brændkammeret.
  2. Når fyret tændes op, bliver laddomaten startet med det samme, uanset hvor kold kedel er. I princippet kunne man vente med at starte laddomaten til kedlen er varmet op for at spare et par Watt.
Ad 1) Det sker maks 2-3 gange på en fyringssæson at jeg løber ind i denne problematik. Jeg kan sætte røggastermostat til lavere temperatur, men så kører røgsuger længe efter at kedlen er brændt ud. Alternativt kan jeg lade være med at "overfyre".

Ad 2) Kan løses med termostat på fyrets fremløb. Men måske er det i virkeligheden godt at laddomaten fordeler varmen i kedlen under opstart.

Det er meget små irritationsmomenter som jeg ikke har planer om at imødegå foreløbigt. Men skulle jeg på et tidspunkt havne i en temostatudskiftning eller lign. vil jeg tage styringen op til revision.

Endelig burde jeg nok også opfinde en "røggas bypass spjæld åben for længe" alarm. Det sker en sjælden gang, at jeg glemmer at lukke bypass spjæld efter kedelpåfyldning. Dumt, men sådan går det når man ind imellem er lidt småstresset og har lidt for travlt.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af pelle » 11 jan 2022 18:46

Jeg har en DTO på min kedel. En jeg har skraldet fra et gammel oliefyr. Den slukker blæser hvis temp. på vandet overstiger 90 gr. i kedlen. Den tænder igen når temp. er kommet ned på 82 grader. Så er røgtemp. ikke blevet så lavt endnu at det hele slukker. Men, sjældent anlægget pausefyrer. Normalt afpasser jeg fyringen efter termometrene på akkutanken. Pausefyring undgår jeg helst.
Fandt lige en DTO. Denne slukker og tænder ved 6 graders forskel.
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... -472173000

Jeg fandt på med lidt svejsen og en lågekontakt at lave en anordning så blæseren ikke gik i gang hvis håndtaget ikke var trukket frem. Det har virket godt her. Man glemmer det aldrig. For så går kedlen nemlig ud. Når håndtaget er trukket frem er der lukket for bypass.
836.JPG
840.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af svanggaard » 11 jan 2022 21:42

Din switch er rigtig smart. I min ende er det en smule anderledes - du har blæser, jeg har suger. Dvs. at det ikke giver mening at jeg slukker noget når bypass åbnes.

Men man kan jo, i disse energikrise tider, ikke lade være med at spekulere på om noget kan optimeres. Jeg kan se at der er flere som tidligere har rodet med røggaskøler, men jeg har ikke indtryk af at det er noget man bruger ifbm. nyere kedler.

Der er også nogen som roder med at lave strøm vha. varme fra røgrøret (https://tecteg.com/product/100w-wood-st ... bbit-ears/)... Men nogen lønsom forretning bliver det vist aldrig.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af pelle » 11 jan 2022 22:28

Ja. Det er de der seebeck-peltier elementer. Det er sådan en der i det tilfælde der i linket laver strøm til at trække møllen ved temperaturforskellen. De bruges også i køletasker. Tilfører man dem strøm laver de kulde og varme.
Jamen, så må du jo tapetsere akkutanken med små serieforbundne Peltier- elementer og så tilføre noget kulde via kold vand på den anden side af dem. Endnu varmere på den ene side og endnu koldere på den anden side. Så, laver du en del strøm.
Har du prøvet at søge på sterling motor. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af svanggaard » 12 jan 2022 01:09

Kender godt sterling-motoren. Hverken sterling eller seebeck/peltier giver nok effekt til at lave noget der er lønsomt. 50-100 Watt i et par timer eller 3 dagligt kan ikke finansiere ret meget.

Lars Helbro (http://stenovne.dk/) har rodet med at bruge Seebeck effekt til at lave strøm i en masseovn og siden bruge strømmen i Peltier-elementer til at lave aktiv røgkøling. Hans idé går på at gøre røgen så kold, at den kan føres i kloak i stedet for skorsten. Det ville løse problemer med partikeludledning en gang for alle.

Jeg tror desværre at bedste optimering er yderligere (kedelig) isolering af hytten. Jeg har regnet på solceller, sterling motor, termogeneratorer, solvarme og varmepumper for den sags skyld... Jeg kan ikke finde lønsomheden i noget af det når etableringsomkostninger/afskrivninger medregnes - hvor gerne jeg end ville.

Jeg kunne spare noget arbejde med solvarme og/eller varmepumpe. Men jeg kan faktisk godt li' at arbejde med pind - og mellem os sagt har livvidden nok også godt af det. For mit vedkommende starter pillefyret op hvis jeg ta'r en slapper ift. brændekedlen - Så huset bli'r ikke koldt hvis jeg skulle falde i grøften en dag.

Georg Gearløs-evnerne må så bruges til noget andet. Måske en centralvarme-tilsluttet tørretumbler (har vist været oppe at vende herinde tidligere) eller et tørreskab til brænde.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af pelle » 12 jan 2022 02:13

Jeg lavede sådan en tørretumbler for mange år siden. Tænker det er min du har set. Har ikke hørt om andre der har gjort sådan noget. Men, jeg kan altså også finde på alt muligt. Den virker perfekt og vi bruger den hele tiden. Konen er rigtig glad for den. Faktisk er den utrolig simpel og billig at lave. Jeg fandt en brugt tørretumbler. Der pillede jeg varmelegemet ud, og gjorde, så det kun var motoren der havde en strømførende ledning til en tændsluk ur i vores tilfælde. Så lukkede jeg alle steder på kabinettet hvor der overhovedet kunne trækkes kold luft ind med en silikone fuge pistol. Lavede et 15x15 cm stort hul i ryggen af tumbleren. Så kun der der fra kan trækkes varm luft ind. Byggede en trækasse og satte bagpå tumbleren. I den anden side af kassen satte jeg en bilkøler på og lavede frem og retur til. Går der 80 grader varmt vand til køleren trækker tumbleren 60 grader varmt luft ind i tumbleren. Om jeg begriber hvorfor ingen andre har gjort sådan noget, når man har billig pind. Måske er det bleven ved snakken eller nogle har fået dem overbevist om det ikke lader sig gøre. Men det kan lade sig gøre. Bruger strøm.Ja. Men kun 250 watt til at tørre en maskinfuld tøj. Simpelt, billigt og let at lave hvis man har lidt plads til det i udhuset. Nok ikke pænt i bryggerset. Og det må man jo nok heller ikke for forsikringen, selv om der aldrig kan gå ild i skidtet. Men, det kan også lade sig gøre og lave et smart design så det ser pænt ud..
843.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Fastbrændsel elller andet

Indlæg af svanggaard » 12 jan 2022 07:43

Netop - det er den jeg har set. Imponerende at den kører endnu og faktisk bruges :great:

ASKO overvejede at lave en tørretumbler til fjernvarme for 10+ år siden. Tror dog aldrig det blev til noget. Der er skrevet lidt om det her: https://www.danskfjernvarme.dk/-/media/ ... 092011.pdf

For mit eget vedkommende bruges tumbleren kun til håndklæder - så besparelsen ved en alternativ løsning er til at overse. Tørreskab/rum til brænde spekulerer jeg en del i. Det meste af mit brænde ligger overdækket udendørs (noget i skur, noget i stak). Det meste får lov at ligge lidt i fyrrummet et par dage inden det bruges. Hvis der er en smule overfladefugt damper det lynhurtigt af. Men jeg er træt af at ha' brænde i fyrrummet og jeg vist ikke ha' mere end 1m3 liggende iflg. lovgivningen. Flytter jeg træet til et uopvarmet rum er det dog begrænset hvor meget fugt der damper af.

En kalorifer eller gulvvarme på returvandet fra stuehuset kunne bruges (25-30 grader), men ikke den store fidus ved at fyre den af i et uisoleret rum.


Besvar