Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

dcxx"S" eller "GD"

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

dcxx"S" eller "GD"

Indlæg af Hjemme teori » 13 apr 2021 15:41

Kigger på en atmos i stedet for den VEDX1000 der fulgte med huset som ikke virker ordentligt og gider forsøge at renovere den.

Men hvad er forskellen på S og GD kedlerne, brochuren gør mig ikke meget klogere, fremhæver de samme fordele, bare med lidt højere virkningsgrad på GD'en. Men 4000,- for 1% i virkningsgrad, synes jeg er pebret hvis de ellers er ens?

kigger på 25S/GD eller 32S/30GD
Mvh. Sophus


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: dcxx"S" eller "GD"

Indlæg af John Skov Jensen » 13 apr 2021 17:24

De nye kl. 5 godkendte "S" kedler er en opdatering af de gamle kl 3 "S" kedler der nu har fået separat justering af primær og sekundær luften og forgasningen sker i et vandomsluttet kammer med, samt mere simpel røggaskøling i røgkassen bagpå

På "GD" kedlerne sker forgasningen i en keramisk omsluttende sfære der sikrer høj forgasningstemperatur, og dermed mere "komplet" forgasning. Derudover er røggaskøling i røgkassen bagpå mere effektiv ved hjælp af vertikale rør

Røggas kølerørene bagpå og den keramiske sfære er nemmere at rengøre/tømme aske ud på GD kedlerne, jeg har haft begge typer så det ved jeg med sikkerhed. Det med at kølerørene er nemmere at holde rene sikrer at røggas temperaturen nemt holdes nede. Dette giver på en "snavset" kedel meget mere end den 1% den er typeprøvet til at være bedre

Men om det retfærdiggør den højere merpris??? Jeg er nok tilbøjelig til at sige ja det gør det

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: dcxx"S" eller "GD"

Indlæg af Jens » 14 apr 2021 11:47

John Skov Jensen skrev:
13 apr 2021 17:24
.......
Røggas kølerørene bagpå og den keramiske sfære er nemmere at rengøre/tømme aske ud på GD kedlerne, jeg har haft begge typer så det ved jeg med sikkerhed. Det med at kølerørene er nemmere at holde rene sikrer at røggas temperaturen nemt holdes nede. Dette giver på en "snavset" kedel meget mere end den 1% den er typeprøvet til at være bedre

Men om det retfærdiggør den højere merpris??? Jeg er nok tilbøjelig til at sige ja det gør det
Lige præcis dette, som John nævner, - mener jeg også helt klart retfærdiggør den højere pris, hvis det er planen at det skal være den primære opvarmningskilde.
Den gamle model røgkasse er virkelig ikke særlig effektiv, og slet ikke rengøringsvenlig i mine øjne. Har den gamle model 32kw, og har måttet lave noget røgvenderværk, for at holde røgtemperaturen nede på 220-250 grader, uden røgvender ligger temp over 300 grader.
Men dette gør selvfølgelig også rensning endnu mere besværlig, - så indrømmet er det primært pillefyret, som kører nærmest hele året :oops:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: dcxx"S" eller "GD"

Indlæg af Hjemme teori » 14 apr 2021 12:23

Tak, jeg kigger på 25GD, den har også samme størrelse brændkammer som 30GD men lidt billigere. I S serien er 32kW noget større i brændkammer
Mvh. Sophus

Christian M
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: dcxx"S" eller "GD"

Indlæg af Christian M » 21 apr 2021 22:00

Det er ikke så længe siden, jeg skiftede til en DC40GD. Den bestilte jeg hos kotly.com.pl til en langt lavere pris, end de sælges til herhjemme. Fik oven i købet en ladeventil og termisk ventil til kølesløjfen, med oven i hatten.
Fragten tog så vidt jeg husker et par døgn, og var ikke specielt dyr.


Besvar