Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp søges

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
nire
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 jan 2021 09:54

Hjælp søges

Indlæg af nire » 11 jan 2021 10:07

Jeg skal have mit gamle oliefyr udskiftet med et fastbrændselfyr. Jeg har brug for nogen der kender en god vvs`er til opsætning mm.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Hjælp søges

Indlæg af Bigfoot » 11 jan 2021 10:41

så mangler vi lidt info..... især hvor i landet du befinder dig icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

nire
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 11 jan 2021 09:54

Re: Hjælp søges

Indlæg af nire » 11 jan 2021 12:49

Sorry. Jeg bor på Djursland, mellem Randers og Auning. Jeg skal indrette et fyrrum i den ene ende af stalden, og regner med det skal være ca 50 KW.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Hjælp søges

Indlæg af svanggaard » 12 jan 2021 15:41

Vi skal være lidt forsigtige med at reklamere for nogen eller noget herinde. Og personligt kender jeg ikke VVS'er eller smede nede i dit pastorat.

Til gengæld kan jeg, og en hel masse andre herinde, hjælpe dig med at finde det rigtige anlæg og give dig gode råd om tilslutning, indretning af fyrrum, daglig drift og problemløsning.

Hvis jeg var dig ville jeg ta' ud og sparke fyr. Se hvad andre har lavet og høre hvordan det fungerer. Der er helt sikkert noget i dit område som gerne viser kedlen frem - ellers er du velkommen hos mig på Hjørring-kanten.

Når du ved hvad andre har lavet er du meget bedre klædt på, når du engang finder en VVS'er som kan hjælpe dig i mål. Hvis ikke du kender en VVS'er i forvejen tror jeg, at du er væsentligt bedre stillet hvis du ved præcist hvad du vil ha'.

Overordnet skal du bruge
  • Et fyrrum med el og vand. Rummet skal opfylde en række krav, herunder brandtekniske.
  • En mere eller mindre avanceret godkendt brændekedel.
  • En skorsten - motoren i hele systemet.
  • En akkumuleringstank så fyret kan brænde ordentligt og komme af med varmen
  • En ekspansionsbeholder så der er styr på anlægstryk
  • Kedelshunt som sikrer at fyret ikke ruster op pga. kondens.
  • En shunt som sikrer at fremløbstemperaturen til huset holdes på ønsket niveau
Når grundkomponenterne er på plads kan du begynde at fintune systemet. F.eks. tidsstyring, ude-temperatur kompensering, isoleringstykkelse, evt. forberedelse for solvarme eller varmepumpe osv.

Der er en del arbejde i brændefyring, men det kan gøres meget billigt og er efter min mening sundt for både det fysiske og mentale helbred.

D-jerup
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 146
Tilmeldt: 26 nov 2017 11:08
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 150
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9940
Givet likes: 39 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Hjælp søges

Indlæg af D-jerup » 14 jan 2021 17:25

Hvis du ikke selv sætter fyr op vil det jo være oplagt og få den lokale vvs til både og sætte det op og sælge selve fyret. Det gør det meget nemmere hvis der så er problemer efterfølgende tænker jeg


Besvar