Hvad må et brugt brændefyr koste?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Hvad må et brugt brændefyr koste?

Indlæg af svanggaard »

Jeg har gået og luret efter et brugt brændefyr som må genopstilles (Klasse 5). Jeg har i forvejen nyt/godt pillefyr, men jeg vil gerne kunne fyre med pind også. Jeg elsker at arbejde med brænde - for mig er det ren terapi.

Jeg har egentlig gået og regnet med at der vil komme en del brugte kedler til salg grundet overgang til varmepumpe. Men i lyset af de reducerede energitilskud og corona-krisen tror jeg at vp-investeringer kommer ned på et lavere blus i nogen tid. Så udbuddet af brugte kedler bliver næppe så stort som jeg havde håbet.

Jeg forestiller mig et fyr på 20-25kW og tænker umiddelbart Attack, Atmos eller Orlan. De fyr som har været til salg på G&G/DBA de sidste par måneder har være forholdsvis dyre. Ofte er prisen 50% af nypris på trods af alder mere end 5 år. Er de det værd? Hvad må et brugt fyr egentlig koste?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Hvad må et brugt brændefyr koste?

Indlæg af John Skov Jensen »

svanggaard skrev: 25 mar 2020 18:31 Jeg har gået og luret efter et brugt brændefyr som må genopstilles (Klasse 5). Jeg har i forvejen nyt/godt pillefyr, men jeg vil gerne kunne fyre med pind også. Jeg elsker at arbejde med brænde - for mig er det ren terapi.

Jeg har egentlig gået og regnet med at der vil komme en del brugte kedler til salg grundet overgang til varmepumpe. Men i lyset af de reducerede energitilskud og corona-krisen tror jeg at vp-investeringer kommer ned på et lavere blus i nogen tid. Så udbuddet af brugte kedler bliver næppe så stort som jeg havde håbet.

Jeg forestiller mig et fyr på 20-25kW og tænker umiddelbart Attack, Atmos eller Orlan. De fyr som har været til salg på G&G/DBA de sidste par måneder har være forholdsvis dyre. Ofte er prisen 50% af nypris på trods af alder mere end 5 år. Er de det værd? Hvad må et brugt fyr egentlig koste?
Hvis et brugt brændefyr har været opstillet med en shunt, såsom ladeventil så er der ikke noget til hinder for at købe brugt.
Div keramiske sten, som er sliddele, kan købes til 2-4000 afh af fabrikat og model
Så f.eks en Kedel der koster 20000 i butikken kan vel koste det halve, så er der også penge til sten.

Men som du skriver skal det være en klasse 5
Der er pt kun en enkelt godkendt Atmos på dba. De skal have gråt svøb, ellers er det kun kl3 kedler
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Hvad må et brugt brændefyr koste?

Indlæg af svanggaard »

Jeg har gravet lidt dybere. Det ser ud til at der kan være en god ide i at handle i Polen.

Faldt lige over ATMOS DC S ved kotly.com. Så bliver det svært at argumentere for at købe dansk/brugt selvom fragtprisen er 1100-1200 spir.

Umiddelbart virker det som en rimelig skudsikker mulighed. Det er selvf. lidt mere besværligt hvis der bliver en reklamation, men hvis dyret ankommer uden fragtskader er risikoen nok ikke væsentlig anderledes end hos en dansk forhandler.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Hvad må et brugt brændefyr koste?

Indlæg af John Skov Jensen »

Hvad forventer du prisen bliver alt inkl i dkk
pendec

Re: Hvad må et brugt brændefyr koste?

Indlæg af pendec »

svanggaard skrev: 27 mar 2020 11:03 Jeg har gravet lidt dybere. Det ser ud til at der kan være en god ide i at handle i Polen.

Faldt lige over ATMOS DC S ved kotly.com. Så bliver det svært at argumentere for at købe dansk/brugt selvom fragtprisen er 1100-1200 spir.

Umiddelbart virker det som en rimelig skudsikker mulighed. Det er selvf. lidt mere besværligt hvis der bliver en reklamation, men hvis dyret ankommer uden fragtskader er risikoen nok ikke væsentlig anderledes end hos en dansk forhandler.
Husk nu, at godkendelse til kl.5 skal kunne læses på dansk (måske engelsk) , ellers må den ikke sættes op, det får du af vide af skorstensfejer. Jeg selv fik sådan en info da jeg fik min nye kedel op, som MGM fik oversat.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Hvad må et brugt brændefyr koste?

Indlæg af John Skov Jensen »

Engelsk er ok
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Hvad må et brugt brændefyr koste?

Indlæg af svanggaard »

John Skov Jensen skrev: 27 mar 2020 11:22 Hvad forventer du prisen bliver alt inkl. i DKK
Indenfor træskolængder, valutakurser osv. er regnestykket nogenlunde

ATMOS DC 18 S.... 10.300,-
Fragt............... 900,-
I alt ................ 11.200,-

I DK ser prisen ud til at være syd for 19.000,- (ingen nævnt ingen glemt).
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Hvad må et brugt brændefyr koste?

Indlæg af John Skov Jensen »

:great: Ja det lyder som en skarp pris
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Hvad må et brugt brændefyr koste?

Indlæg af svanggaard »

Det endte med at jeg bestilte den lille spirrevip. De havde et tilbud som inkluderede laddomat og sikkerhedsventil til kølesløjfe som jeg sprang på. Endvidere bestilte jeg en trykekspansion på 100L, et par ventiler samt en sikkerheds/overtryksventil.

Vægten røg lidt op og derfor blev fragtpris lidt højere end oprindeligt forventet. Den samlede pris nedenfor.

Quantity Article Price (gross) Worth
1 x Wood gasifying boiler ATMOS DC 18S - with an extraction ventilator = 1 x 12700.10 = 12700.10 DKK
1 x One-way thermal release valve BVTS (capillary: 1,3 meter) [003N3300] = 1 x 0.00 = 0.00 DKK
1 x Laddomat 21-60 with electronic pump - R32, 72°C = 1 x 0.00 = 0.00 DKK
1 x Pressurised expansion vessel for central heating IMERA RV 100 L - up to 8 bar = 1 x 822.81 = 822.81 DKK
2 x Ball valve with handle - 1 1/4 " = 2 x 62.28 = 124.56 DKK
1 x Safety group Syr 1962 Flex 2.5 bar for central heating installations = 1 x 296.49 = 296.49 DKK

SUB-TOTAL: 13945 DKK
TRANSPORT: 1395 DKK
TOTAL: 15340 DKK brutto

Det skal retfærdigvis nævnes, at gebyrgrippe og valutakurser gør at prisen er ca. 250,- højere end vist ovenfor.

Jeg ville meget hellere ha' handlet lokalt/dansk, men havde nok havnet mindst 5000,- højere i danmark - uanset forhandlingsevner. Og så skal vi huske at kotly også har et dækningsbidrag.

Leveringstiden er opgivet til 2-3 uger.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Hvad må et brugt brændefyr koste?

Indlæg af svanggaard »

Lige en opfølgning på denne.

Fyret ankom den 16 April - 14 dage efter bestilling. Jeg havde endvidere bestilt en trykekspansion, laddomat samt et par ventiler. Det manglede i forsendelsen og jeg rettede derfor henvendelse til Kotly. De oplyste at de havde opdelt forsendelsen i 2 for at få fyret hurtigere frem. Jeg tror dog mere på, at de simpelthen havde glemt at sende de sidste stumper med.

De sidste stumper blev afsendt straks og jeg har nu modtaget det hele til den forventede pris. Alt ser ud til at være i den skønneste orden - regner med at der skal skrues i weekenden 8) .

Besvar