Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris » 15 mar 2020 23:38

Jeg har igår lavet opslag under "brændeovn" ("Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr") - men efter at læst her under "fastbrændsel", så tror jeg faktisk, at mit opslag skulle have været her.

Da man ikke må lave samme opslag i flere grupper, så håber jeg, at "folket under fastbrændsel" kigger på mit andet opslag :)

Kort - jeg har gammel eksisterende fyr i kælderen, hvor der også tidligere har været brændeovn med gris og en form for "varmtvandsbeholder" (en tank i tanken) - huset er fra tresserne, og det var brændeovnsløsningen også ... det blev sløjfet/lukket af i 2006. Den gamle brændeovn med gris har jeg fjernet, hvilket også er tilfældet med den gamle "varmtvandsbeholder". Nu har jeg en lotus 2060 med gris, en 500 l akkutank og en laddomat. Det skal kobles sammen med fyret - men læs gerne mit oprindelige opslag, hvor jeg også har lavet en skitse (Jørn Klevin inspireret).


Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris » 17 mar 2020 00:14

Som emner indikerer, så skal jeg have tilkoblet min brændeovn med gris samt akkutank til min eksisterende fyrløsning.

Jeg vil gerne have input til rørføring herunder ventiler (sikkerhed). Vi vil bibeholde fyret, men om vinteren, så skal brændeovnen med gris give tilskud til centralvarmesystemet. Vi kan sanke træ / købe billigt træ.

Baggrunden er, at jeg har købte et hus fra tresserne, som ligger på en skrænt. Der er fuld kælder, hvor halvdelen af kælderen er "fri", da huset jo ligger på en skrænt.

Vi har en eksisterede løsning med et gammelt fyr som centralvarmeløsning i kælderen, og vi får forbrugsvand via en vandvarmer (nyerere løsning). Oprindeligt har der været en løsning i kælderen, hvor der indtil 2004 også var en brændeovn med vandtank, som gik direkte ind på strengen fra fyret (efter cirkulationspumpen) til radiatorer og på samme tid til en varmtvandsbeholder. Denne løsning er lukket af, men rørerne eksisterer stadig - gammel brændeovn og varmtvandsbeholder har jeg fjernet, da det var fra tresserne. Oliefyret har en åben ekspansionsbeholder på loftet, som er i 1. sals højde. Vi har radiatorer i kælder og i stue-etage.

Jeg har fået installeret en lotus 2060 med gris (vandtank) og denne ovn er installeret og godkendt af skorstensfejrer. Endvidere har jeg en akku-tank på 500 liter med 8 udtag. Begge dele står ca 1,5 meter fra fyret i kælderen (akkutank lige ved siden af fyret og brændeovnen i et andet rum lige på den anden side af skorstenen).



Se tegning - den viser til venstre eksisterende anlæg, hvor jeg også har tegnet rørføringen - bemærk A1 til A4 som er gamle "udtag". Bemærk også hane 1, 2 og 3. Jeg skal på sigt have skiftet CP og trevejsventil (shunt). Til højre vises brændeovn med gris, laddomat og akku tank det er ikke sluttet sammen.
Notebook.pdf
(309.36 KiB) Downloadet 8 gange
Jeg har købe en laddomat og jeg har varmeveksler, såfremt varmeveksler kan give mening (hvis løsning skal være adskilt mellem fyr og akkutank).

1) I første omgang - hvorledes kobles brændeovn med gris ind på akku tanken (se skitse) og herefter hvorledes kobles akku tanken til fyret? Jeg tænker, at laddomat skal styres af temperatur på røgrøret på brændeovnen. Og - da jeg vil have haner på alle udgange på akku tanken, så tænker jeg, at jeg skal have sikkerhedsventil flere steder. Og - hvad med den åbne ekspansionsbeholder - er den stor nok nu med en 500 l akkutank? Man kan vel ikke kombinere med lukket ekspansionsbeholder (med mindre jeg har to adskilte kredsløb hvor varmeveksler er mellem fyr og "den nye løsning").
2) Fyret kører på ur/termostat - om muligt ønsker jeg så lidt ændring i rørføring som muligt, og jeg vil "lade fyret" leve sit eget liv (ur og jeg slukker for fyret/pumpen forår til efterår). Dermed accepterer jeg, at fyret til tider evt starter uanset "tilstanden" af varmt vand i akku tanken. Jeg ønsker ikke, at fyret på nogen måde skal varme akku tanken op, men accepterer, at der kan være noget selvcirkulation. Hvordan styres fremløb fra akkutanken til centralvarmesystemet? Jeg vil ikke fyre for meget i brændeovnen, så hele akku tanken varmes op til over 60 grader (hele tanken) - men selvfølgelig skal den "øversete del" af akkutanken være varm, så den giver et tilskud til centralvarmen.

Tak.

(på sigt får jeg solvarmeanlæg som skal have eget kredsløb og dermed gennem varmeveksler i akku tank - og så skal jeg også have min forbrugsvand fra akkutanken, hvor jeg tænker, at det sker via varmeveksler således kold vand til varmtvandsbeholderen varmes af varmeveksler inden det går til metro varmtvandsbeholderen. Men - begge dele senere, så blot til info og forståelse for, hvorfor jeg har en akku tank med 8 ud/indgange).
Vedhæftede filer
Notebook.pdf
(309.36 KiB) Downloadet 259 gange

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af pelle » 17 mar 2020 15:43

Hej
Du kan prøve at surfe lidt rundt omme i diagrammer her på forum. Der tror jeg du kan finde noget du kan bruge :)

viewforum.php?f=182

. Din brændeovn med gris skal tilsluttes sådan at fra top af gris går direkte op til den åbne eks. ingen haner, ventiler der kan lukkes af for der i mellem.
Hvor mange liter er den åbne eks på nu.? vand fra på 4 gr op til kogepunktet udvider sig ca 4 %. I praksis nok kun 2-3 % da temp ikke kommer så langt ned eller så højt op. Jeg klarer mig fint med en 100 liters eks til de godt og vel 2600 liter vand jeg har på mit anlæg. efterfylder med lidt efter en 2- 3 år.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris » 19 mar 2020 21:31

Tak for dit input Pelle.

Min åbne ekspansionsbeholder på loftet er 24 liter - kassen var godt nok noget større, men da dens isolering blev fjernet, så var den kun 24 liter. Så med 10% giver det samlet set et system på max 250 liters system, med 5% giver det 125 liter. Jeg har ialt 7 normalstørrelses radiatorer og 2 store radiatorer (alle gamle typer fra midt tresserne). Radiatorer er fordelt på 2 etager af hver 120 m2. Hvis jeg kobler min brændeovn og 500 l akkutank på ekspansionsbeholderen, så er ekspansionsbeholder helt sikkert for lille. Reelt skal jeg have en udvidelse af min ekspansionsbeholder på 25-50 liter (5-10% af 500 liter).
Der er kommet nye regler for en del år siden, som gør, at en brændeovn med vandtank (gris) ikke behøver en åben ekspansionsbeholder og dermed er lukket ekspansionsbeholder en mulighed, men det kræver så en sikkerhedsventil. I mit tilfælde er det ikke en reel løsning, da brændeovn og akkutankløsningen er sammen med centralvarmen, hvor det ikke er adskilt.

Spørgsmål:
Røret (fra fyret) til ekspansionebeholderen er på samme etage som brændeovnen med gris og ca 4 meter fra fyret - må man (en VVS'r) godt forbinde rør fra akkutank el brændeovn via T-stykke på samme streng som oprindelig streng til ekspansionsbeholder? Og så derefter udskifte gamle ekspansionsbeholder til feks 75 liter eller ligende?

Med hensyn til det forum, som du linker til - ja, der er meget information, som er inspirerende, men det rammer ikke helt den situaiton og de spørgmål, som jeg stiller. Så jeg håber, at der kommer mere input her :).

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af pelle » 20 mar 2020 09:15

Hej
Det er fint da..

Jeg ved ikke hvor de 5 og 10 % af vands udvidelse kommer ind i billedet. Læs hvad jeg skrev. Det er sådan det er..
Det er så også lige meget. :great:

Sæt din DTO fra oliefyret så den føler på top af din akkutank. Stil den så set punktet er lavere end når du fyrer med træ i brændeovnen. Det du viser på din tegning hvordan du forbinder brændeovn med gris til akkutank er ok. Oliefyrets fremløb kommer ind i top af akkutank . Retur til oliefyr kommer tilbage til kedel fra en af de øverste studse. Nu, arbejder oliefyret kun med toppen af tanken. Fremløb til husets centralvarmeanlæg tages naturligvis fra top af tanken. Retur fra huset går på ved en af studsene ved bunden af tanken. Det er lidt ligemeget her.
Nu vil der ske det at når du ikke fyrer med træ starter oliefyret. Den arbejder kun med top af tank.. Du fyrer op med træ og din laddomat sender vand op der er varmere end det oliefyrets setpunk er sat til. Oliefyret går ikke i gang. Du varmer hele tanken op. fyrer ikke mere. Huset bruger tankens varme. Tanken køles nedefra og op af retur fra hus. Når temp. er faldet ved top af tank starter oliefyret igen.. Osv Osv ..

Du kan nemt tilslutte solvarme til din akku. Det kræver 2 pumper og en plade varmeveksler. Lav en kredsløb fra to studse ved bunden af tanken. En pumpe og en plade varmeveksler og sæt solvarmen til på den anden side af veksler. Pumpen fra solvarmen forbindes til samme relæ som pumpen på det lille kredsløb mellem tank og veksler. Føleren til solvarmen sættes ved den nederste studs på det kredsløb fra tanken. Så hele tanken bliver varmet op. Så skulle det gerne køre.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris » 21 mar 2020 15:39

Tak Pelle - jeg havde egentlig ønsket, at oliefyret ikke skulle ind over akku tanken, men efter at have kigget i fyrrummet så skal der ikke omlægges så meget af rørføringen for, at det kan lade sig gøre. Så den løsning går jeg med, da den løsning jo også bruge mange andre steder.

Så nyt skites af systemet (vedhæftet):
Notebook-3.pdf
(490.17 KiB) Downloadet 239 gange
Notebook-3.pdf
(490.17 KiB) Downloadet 239 gange
Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg kan bruge den øverste udgang helt i toppen (hedder A5, selvom der nu er to som hedder A5) - jeg tænkte først en sikkerhedsventil, men det kunne måske også være der, at fyret afleverer sit varme vand?

Jeg er i tvivl om, hvorvidt man må have to rør ind på T stykke på A1 - både fyr (1,5 tomme) og så laddomaten vist 3/4 tomme. A1 er 1,5 tomme indgang. Der kan være situationer, hvor både fyret og laddomaten kører (brændeovnen) på samme tid, selvom det helt sikkert vil være sjældent. Pumpen til fyret kører så kun, når fyret er aktivt og laddomat pumpen afh. ex røgrørstemperaturen fra brændeovnen.

Jeg er i tvivl om retur fra radiator - hvor sætter jeg den ind henne? Jeg har sat den til A3. Og pumpen til radiatorer - den skal vel så køre hele tiden, hvor jeg så blot slukker pumpen forår til efterår? Hvad med fremløbstemperatur til radiator - skal den ikke reguleres, så der ikke sendes ex 75 grader varmt vand ud i radiatorsystemet?

Jeg er i tvivl om hvordan pumpen til varmeveksleren til forbrugsvand styres - det kolde vand, som der er tryk på, går gennem varmeveksleren (Termix One) og så ind i metrovarmeren, således koldt vand varmes op inden metrovarmeren. Pumpen på akkusiden af varmeveksleren skal starte med det samme, når der er forbrug på koldtvandssiden inden metrovarmeren. Flowmåler til at starte pumpe ... eller hvordan aktiveres pumpen?

Jeg er stadig i tvivl om den åbne ekspansionsbeholder - den nuværende er for lille, så den skal skiftes ud med større. Og - reglen om, at vandet skal kunne løbe uhindret til ekspansionsbeholder kommer jeg ikke til at kunne overholde (med mindre jeg laver ekstra udgang til ekspansionsbeholderen), da der vil være haner flere steder af hensyn til eventuel servisering (eksempelvis af laddomaten) - og så vil jeg også have haner på alle udgange på akkutanken, så den ikke tømmes ved servisering. Så min tanke er (giv gerne input her), at en af udgangene på akku tanken også bruges, så der føres rør direkte derfra (skråt stigende) og så over til samme rør, som går fra fyret og op til ekspansionsbeholdern - men må man det? Og det er vigtigt, da mit solvarmeanlæg vil være på 6 paneler på ialt ca 12 m2, som vil producere meget mere varmt vand om sommeren end jeg kan bruge - således akku tanken kommer højt op i temperatur (jeg har ikke gulvvarme, hvor jeg kan sende varmen hen).

Mange overvejelser .... input modtages.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af pelle » 22 mar 2020 16:42

Jeg ville benytte A1 til fremløb fra både oliefyr og gris. Du kan jo med en spidsmuff gå fra 3/4 op til 1.5 tommer fra laddomat. Undlad nogle former for kuglehaner på A1. De andre ind og udtag kan du godt montere kuglehaner. Ved service på laddomat vil det kun være det vand over A1 tilgangen du skal tappe af. Vigtigt der ikke kan spærres af ned til brændeovn. Lav det forsvarligt så evt. nye ejere af huset eller dig selv ikke kan komme galt af sted. A5 den i toppen vil jeg bruge til åben eks og med en tee, fremløb til hus. Den fremløbs streng kan du også umiddelbart efter lave, via et tee, det lille kredsløb til din varmtvandsveksler. Der fører du jo blot returen på et tee på returen fra huset lige inden den går tilbage til tanken. Den varmtvandsbeholder. Er den der kun fordi den har elvarme patron ? Tænker det også kunne være fint om du sætter en kontraventil på returen på oliekedel, så der når du fyrer med træ ikke kommer uønsket cirkl. igennem oliekedel. Pumperne på din solvarme er placet på fremløb. det er der ingen grund til .de vil få det for varmt. Kik i diagrammer så kan du se hvordan det forbindes. Jeg ser du tegner pumper på vandrette rør. Måske er det bare mig.. Men, jeg ville hellere montere pumpern på lodrette rør. Der kan jo godt komme noget luft der er svært at komme af med.. Du kan fint sætte en flow switch på koldvands tilgangen til den veksler. Den aktiverer pumpen lige så snart der åbnes for en varmtvands hane. Har selv købt en på Ebay.

https://www.ebay.com/itm/HT-120-G3-4-Th ... SwfP1dJfIE

Jeg tror da bare jeg vil lade retur fra hus gå ind midt på tanken et sted.. Ellers kan du vel sætte et par haner på retur strengen. Så kan du vælge om det skal på længere nede eller oppe. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris » 27 mar 2020 11:04

Notebook-4.pdf
(335.77 KiB) Downloadet 214 gange
Tak for dine input, så har jeg tilrettet skitsen, hvor etager også er lagt ind - med hensyn til pumper på tidligere skitser, så var der ikke på tegning taget hensyn til orienteringen af pumperne, og jeg kan godt se meningen med at placere dem lodret fremfor vandret.
Varmtvandsbeholderen - det er en relativ ny 110 liters tank, som er i huset, og jeg tænker, at det er nemmest at beholde den, og så veksler blot varmer "fremløbsvandet op" inden vandvarmeren fremfor at udskifte varmtvandsbeholderen med en, som der er spiral i.
Hvor vil du sætte luftudlader op henne? Hvis A5 bruges op mod åbne ekspansionsbeholder, så antager jeg, en del luft vil forsvinde den vej.
Og - hvor vil du sætte "smuds" udtag henne, jeg tænker ved A4?
Og - selvom jeg ikke har hane på A1 og A5 og fyret har sit eget separate rør til ekspansionsbeholderen, så tænker jeg på, at sætte en sikkerhedsventil på strengen fra grisens varmeudgang og op mod A1.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af pelle » 27 mar 2020 17:17

Hej

Ikke en del luft men alt luft vil forsvinde op i A5, så fremt rørføring er udført vandret eller jævnt stigene. Går rørføring op og ned, skal der være luftudlader øverst. Du kan sætte snavssamler lige efter tanken ved A4. Ligeledes sætte snavssamlere på i mellem pumper og varmevekslere, sådan der ikke kommer snavs i vekslerne.
God ide med sikkerheds ventil.. Jeg har selv et på mit anlæg selvom det stiger op til den åbne. Der må man godt gå med livrem og seler. Just in case. Booom. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Givet likes: 13 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris » 02 apr 2020 09:04

Jeg skal lige høre, hvad det er for en sikkerhedsventil, som du har - jeg kan se på label på min akku-tank, at normalt arbejdstryk er 3 bar, men jeg ved dog ikke, hvad den er trykprøvet til. Min brændeovn med gris (vandtank) er reelt den, som jeg vil sikre mod fejl, således en enkelt fejl i den åbne ekspansionsbeholder (feks rør til den åbne ekspansionsbeholder er frosset til) ikke kan få mit system til at "eksplodere".

Det reelle maksimale tryk i mit anlæg med den åbne ekspansionsbeholder svarer til 4 meter vandsøjle plus det normale omgivende tryk.

En sikkerhedsventil på 10 bar til jeg umiddelbart tænke, at der er for høj trykmæssigt - uden jeg har mere at have det i end normale arbejdstryk på 3 bar i akku-tanken, som der står på den. Og da det "normale arbejdstryk" i anlægget ved drift er meget lavere (omkring 1,5), så tænker jeg, at en sikkerhedsventil på 3 op til 6 bar kunne være passende .... men jeg ved det jo ikke ...


Besvar