Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Sologgris
Stoker IV
Stoker IV
4
Indlæg: 114
Tilmeldt: 02 dec 2019 10:56
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 240
Brændsel: brænde og olie
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af Sologgris »

galva skrev: 13 nov 2021 09:30 Tak for svar.

Måske vi har skrevet sammen på fb, hvis det er dig "farver" ;)

Jeg har imellem tiden droppet Svendsen 1 (koster Ca 25.000 fra ny inkl gris) og fundet en Ca 4 år gammel bioovn.

Men tænker at koble 60 liter lukket ekspansion og en sikkerhedsventil på 2 eller 3 bar på. Samt ladeventil med pumpe og temperatur styren til pumpe, en akku på 500 liter og dernæst pumpe ud til hus, også med temperatur styring. Og så vil jeg lave det sådan at jeg med kugleventiler kan bypass pillefyret når jeg kører bioovn, og omvendt...

Men gode råd ønskes :)
Jeg har kun lavet mit eget system med meget input herindefra - jeg vil nødig give råd, da jeg som sådan ikke har erfaring. Men ... der var noget lækkert i at lave rør og VVS arbejdet selv samt lave styringen til systemet. Det er vist det eneste råd, som jeg pt kan give.

galva
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 28
Tilmeldt: 06 apr 2016 18:38
Mit fyr: Blackstar 10/16
Areal: 160
Brændsel: Brænde og lidt piller
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 1
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af galva »

Jeg har ændret setup'et

Det blev ikke til en Svendsen 1 brændeovn (20.500 kr fra ny inkl gris) men istedet fik jeg støvet mig en brugt bioovn op, fra 2012.(produceret i Farsø) Den kan producere 5 kWh på vandsiden og har pyrolyse forbrænding. Jeg kobler den i serie med mit pillefyr, så at bioovnen sidder før fyret, og så virker pillefyret lidt som en lille akkumuleringstank og dermed sparer jeg den 500 liters væk i første omgang, da den sikkert også bliver for stor. Jeg har gulvvarme i et energiklasse G hus fra 1800 tallet så tænker at grisen nok får lidt at se til. Jeg installere en åben ekspansion på 50 liter på loftet. (den jeg har købt gar kun 1/2" til og afgang, mener ellers at det skal være 3/4" måske det er derfor den er så billig i indkøb???)

Så må jeg se om det kommer til at spille.

Nogen som ser sort i det jeg har skrevet, hører jeg meget gerne om råd. Jeg har et problem : afgang fra åben ekspansion kommer ikke i et gulvafløb men ud på taget. Er det meget ulovligt?
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af svanggaard »

Jeg tror ikke der er problem med at føre overløbet ud på taget. Rørets udløb skal skæres skråt af for lave en "dryptud" og i øvrigt hænge frit. Overløbsrøret skal falde konstant fra ekspansion, så der ikke samler sig vand noget sted i røret. Alt sammen for at forhindre, at der kan dannes en is-prop.

Når du kobler fyr i serie skal du være opmærksom på at fyr nr 2 vil fungere som radiator. Du vil få et vist tab op gennem skorstenen. Det er ikke sikkert tabet bliver særligt stort - men jeg ville nok være lidt opmærksom på temperaturen på røgrøret på fyr nr 2.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af pille bruger »

Overløb må ikke føres ud på taget.
En dag med frost og så fryser der en prop.
Du risikere at forsikringen ikke betaler for følgeskader.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Brændeovn med gris - akku tank - tilkobling til fyr

Indlæg af svanggaard »

Som jeg læser https://at.dk/media/2807/indretning-og- ... -b-4-8.pdf afsnit 2.14 må overløb gerne føres til taget. Men det skal ske så overløb ikke er til fare for nogen. Der du'r jo ikke at man får kogende vand i nakken når man går ud af døren.

Det er også klart, at der ikke må være mulighed for at frost kan lukke røret. Derfor krav om konstant fald og skråt afskåret rør.

Besvar