Buffer problemer

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Uffe Mouritzen
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 jun 2019 22:41
Har takket: 8 gange

Buffer problemer

Indlæg af Uffe Mouritzen »

Hej med jer. :-)

Har lige monteret en orlan 40kw kedel med 1500l buffertank. Kedlen er i fremløb monteret i toppen af tank med et T for videre femløb til hus. Returen er monteret i bund af tanken fra kedlen ligeledes med et T stykke som forbinder returen fra hus. Der er ladomat ved kedlen. Den vil simpelt hend ikke køre varme i tanken, og returen fra huset går lige forbi tanken og til ladomaten. Hvad har jeg gjort galt?.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Buffer problemer

Indlæg af Zarge »

Luft lomme i toppen af tanken måske? Kan du lukke af til huset for at tvinge flow gennem tanken?
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Buffer problemer

Indlæg af Zarge »

Vand ta'r jo den nemmeste vej, er der fuld knald på pumpen?
Uffe Mouritzen
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 jun 2019 22:41
Har takket: 8 gange

Re: Buffer problemer

Indlæg af Uffe Mouritzen »

Kan ikke tvinge det igennem, så det kan godt være et luftproblem, vil i morgen prøve at lave udluftning, nej det hjalp ikke at slå huset fra. Ja pumpen køre fint , men ingen virkning.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Buffer problemer

Indlæg af John Skov Jensen »

Uffe Mouritzen skrev: 01 sep 2019 22:01 Hej med jer. :-)

Har lige monteret en orlan 40kw kedel med 1500l buffertank. Kedlen er i fremløb monteret i toppen af tank med et T for videre femløb til hus. Returen er monteret i bund af tanken fra kedlen ligeledes med et T stykke som forbinder returen fra hus. Der er ladomat ved kedlen. Den vil simpelt hend ikke køre varme i tanken, og returen fra huset går lige forbi tanken og til ladomaten. Hvad har jeg gjort galt?.
Når top og bund på akku er tilkoblet med tee, vil ladeventil og hus kunne trække alt flow uden om akku. Hvis der ikke er noget i hus kredsen der reducerer det flow der kommer den vej, vil man kunne opleve det du beskriver.

Det bedste er at lade fremløb til akku og fremløb videre til huset være 2 separate rør ind i akku. Så vil ladeventil kredsen kun cirkulere til akku og hus kredsen vil kun tage fra akku.

I dit setup vil du også kunne opleve at fremløbs temp til huset falder når fyringen er afsluttet også selv om akku er helt opvarmet og ladeventilen slukket. For huset vil kunne trække vand med rundt i kedlen og dermed blande varm akku vand og lunken kedelvand sammen og sende det ind i huset

Uffe Mouritzen
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 jun 2019 22:41
Har takket: 8 gange

Re: Buffer problemer

Indlæg af Uffe Mouritzen »

Hvis jeg sætter fremløb til huset længere ned i buffertanken, vil det så ikke tage lang tid inden jeg har varme i huset? Som det er nu har jeg 1-1/4 tomme rør fra fyr til buffer og 3/4 tomme til hus, vil det ikke være nok til at ladekredsen vil virke?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Buffer problemer

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg vil anbefale at montere fremløb til huset helt øverst på akku for at udnytte hele volumen og ikke opvarme vand der ikke kan hentes ud af akku igen.
Selv har jeg lavet en “snabel” indvendigt i akku så fremløb fra kedel afleveres lige under studsen til huset
Uffe Mouritzen
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 jun 2019 22:41
Har takket: 8 gange

Re: Buffer problemer

Indlæg af Uffe Mouritzen »

Din opstilling virker, men fyret når at stoppe inden tanken er opvarmet, køre med fremløb på 85 grader 65 grader retur kedel og retur fra buffer 42 grader, kan der ikke sættes mere knald på opblandingen?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Buffer problemer

Indlæg af John Skov Jensen »

Uffe Mouritzen skrev: 02 sep 2019 17:49 Din opstilling virker, men fyret når at stoppe inden tanken er opvarmet, køre med fremløb på 85 grader 65 grader retur kedel og retur fra buffer 42 grader, kan der ikke sættes mere knald på opblandingen?
Det gælder om at holde så fin og god en lagdeling mellem koldt returvand og varmt kedel fremløbsvand i akku som muligt og undgå opblanding til halvvarmt vand
På en akku uden isolering vil man kunne mærke det ganske tynde “bælte” mellem varmt og koldt. Dette bælte flytter sig op når der tilføres varme i akku og ned når der bruges varme.

Principperne er de samme uanset om den fyring man er ved at lave kan fylde akku helt eller måske bare halvt
Uffe Mouritzen
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 13
Tilmeldt: 24 jun 2019 22:41
Har takket: 8 gange

Re: Buffer problemer

Indlæg af Uffe Mouritzen »

Hvor lang tid tar det at opvarme 1500l ?

Besvar