Orlan 40 KW installation færdig

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Installation:
Nybygget fyrrum i gips i lavloftet lade. Rummet er isoleret med 150 mm i vægge og 400 mm på loft.
Orlan Gasogen Super 40 KW med Laddomat
Akkutank 2000 l (Isoleret med: 100 mm kappe, ca. 200 mm i bund/under fod og 500 mm på top.
Solvarme: 30 vakuumsolrør og 200 l vekseltank

Så kom skorstensfejer igår og godkendte fyrrummet, skorsten mv.

Jeg har aldrig før fyret med et brændefyr, så jeg er nybegynder ( og spændt som en lille dreng :P )

Så skal der fyres, men jeg vil lige høre om der er nogle gode råd inden jeg tænder uhyret?

Jeg har gennemgået de forskellige manualer. De er rigtig dårligt oversatte og generelt mangelfulde, hvor halvdelen ikke står der og er uden illustrationer.
Jeg er faktisk ikke helt sikker på, at det de skriver også rent faktisk hele tiden henviser til den model jeg har. I "Kom godt i gang" https://www.vvs-eksperten.dk/orl%C3%A1n ... edel-super står der at før jeg starter op så skal jeg kontrollere:

1) at blæser kører den rigtige vej rundt. Den kører højre om, men hvordan ved jeg om det er rigtigt?
2) at blæser spjæld er åben. Er blæser spjæld det samme som det spjæld man kan åbne og lukke med et håndtag på siden af fyret?
3) at primær luft er korrekt indstillet. Hvordan gør jeg det?
4) blænde på blæseren åbnes så luftmængden passer til skorstens trækket. Hvordan kontrollerer jeg det?
5) at sekundær luft er korrekt indstillet, skru de to skruer, under blæseren,helt i bund og og derefter 4 hele omgange tilbage. Der er ingen skruer under blæseren?