Orlan 40 KW installation færdig

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Installation:
Nybygget fyrrum i gips i lavloftet lade. Rummet er isoleret med 150 mm i vægge og 400 mm på loft.
Orlan Gasogen Super 40 KW med Laddomat
Akkutank 2000 l (Isoleret med: 100 mm kappe, ca. 200 mm i bund/under fod og 500 mm på top.
Solvarme: 30 vakuumsolrør og 200 l vekseltank

Så kom skorstensfejer igår og godkendte fyrrummet, skorsten mv.

Jeg har aldrig før fyret med et brændefyr, så jeg er nybegynder ( og spændt som en lille dreng :P )

Så skal der fyres, men jeg vil lige høre om der er nogle gode råd inden jeg tænder uhyret?

Jeg har gennemgået de forskellige manualer. De er rigtig dårligt oversatte og generelt mangelfulde, hvor halvdelen ikke står der og er uden illustrationer.
Jeg er faktisk ikke helt sikker på, at det de skriver også rent faktisk hele tiden henviser til den model jeg har. I "Kom godt i gang" https://www.vvs-eksperten.dk/orl%C3%A1n ... edel-super står der at før jeg starter op så skal jeg kontrollere:

1) at blæser kører den rigtige vej rundt. Den kører højre om, men hvordan ved jeg om det er rigtigt?
2) at blæser spjæld er åben. Er blæser spjæld det samme som det spjæld man kan åbne og lukke med et håndtag på siden af fyret?
3) at primær luft er korrekt indstillet. Hvordan gør jeg det?
4) blænde på blæseren åbnes så luftmængden passer til skorstens trækket. Hvordan kontrollerer jeg det?
5) at sekundær luft er korrekt indstillet, skru de to skruer, under blæseren,helt i bund og og derefter 4 hele omgange tilbage. Der er ingen skruer under blæseren?

Jeg har gennemgået software indstillinger for regulerings område som de anbefaler og det skulle være i orden: 2 - 9 celsius , 4 celsius anbefales.

Så står der "På bagsiden af styringen bør cirkulationspumpen tilsluttes ved pumpe ikonerne." Der er ikke nogen bagside af min styring da den er bygget ind i rammen og der er ingen tilslutnings muligheder.

Jeg ved godt det er en stor omgang men jeg håber der er nogen der gider at kigge det igennem.

Jeg sidder parat til start med 20 m3 træ og en tændstik. :twisted:

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af John Skov Jensen »

1, blæseren er en centrifugal blæser, den suger i midten og trykker luften ud. Den vil faktisk næsten ikke give noget luft hvis den løber den forkerte vej. Men kik evt på vinklen på lamellerne.
2, Nej, blæserspjæld sidder lige foran hullet i midten af blæseren, klik det midterste frontdæksel af så ser du det.
3, På to skydespjæld bag pladen som blæseren er monteret på
4, Med et særligt værktøj som måler vacuum, eller med en trækstabilisatoren, hvor du kan justere den til det ønskede træk.
Men start med at lade dette spjæld stå 3/4 åbent. Det er det samme i punkt 2 vil jeg mene de henviser til
5, Skruerne sidder bag midterdækslet, du kan se gevindet med en lige kærv i enden

Prøv at kikke i denne, der står også meget nyttigt og der er også nogle illustationer
http://andresens-bioenergi.dk/upload_di ... al1108.pdf
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Tak for svar.

Hvorfor kan man ikke oploade et foto her i forumet?

3) Med mindre jeg skal skille det hele ad, så er der ikke nogen skydespjæld.
4) Ja det lyder som det samme som blæser spjæld de henviser til, men de siger blæser spjæld skal stå helt åbent, men du mener altså 3/4?
5) Illustrationen af blæser i det du linkede til ser anderledes ud end på min. (kunne godt bruge at oploade et foto) Der sidder ingen skruer med hverken lige eller anden kærv på min model. Jeg må antage at min er en nyere model som åbenbart ikke skal justeres, i hvert fald ikke på den måde.

Jeg tror jeg bare tænder den op.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af John Skov Jensen »

Lægge billeder i tråden

Tryk på feltet "komplet skrivefelt og vis prøve"
Vedhæftning af billeder eller filer sker i 2 trin, først upload og så placering.

Først trykker du upload af fil, og vælger det billede du vil uploade.
Hvis det er for stort, kommer der gul advarsels trekant.
Ellers bliver billedet uploaded, og du kan se den 'løbende' grønne bjælke under upload.

Men, det er ikke nok til at få billedet ind i tråden, for at gøre det, skal du som trin 2 angive
hvor du vil have billedet placeret i tråden. Sæt cursoren der hvor du vil have billedet,
og trykker på 'placer in-line'. Og nu er billedet både uploaded og placeret.
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Ok. Nu er der røg i skorsten. :-) :-)

Hold da op det er spændende og jeg glæder mig til at se hvor meget det kræver før akkutank er varm, hvor tit jeg skal fyre osv.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
8
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Har takket: 44 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Pawgs »

Hvor stort er huset :-)?
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Huset er på 150 m2 og middel isoleret, men ligger godt i læ af skov. Jeg er ved at forlænge centralvarme til gæstehus på 50 m2, hvor jeg graver isolerede rør ned ca. 4 m over til gæstehuset. Med tiden skal huset udvides med "Ataliet" der er et anneks på ca. 50 som lige skal isoleres og have nyt tag.
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Skorsten drypper kontinuerligt ud af renselemmen med brunt vand der stinker af tjære. Der er altså kondens i skorstenen.

Nu er det jo første fyring, så tror I det vil regulere sig eller er der noget jeg skal gøre?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af John Skov Jensen »

Ja, det er din røggas der er for kold. Du må trimme kedlen til at arbejde mere og øge ydelsen.
Har du et røgtermometer monteret?
Er der turbolatorer i røggas rørene bagest i kedlen kan du fjerne dem
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Nej der er ikke røggastermometer monteret. Er det det rør der går i gennem kedlen og som stikker ud af begge sider af af kedlen, hvor det kan monteres? Det rør propede min blikkenslager nemlig af.
Er der noget med programeringen jeg kan gøre nu for at få mere fut i den eller hvad med blæser spjæld det lod jeg faktisk stå 100 % åbent?

Jeg kom til at tænke på, at den nederste sektion af skorsten som er ca. 70 cm op til etageadskillelse lod jeg være uisoleret fordi jeg gerne vil have noget strålevarme i fyrrummet. Tror du det vil hjælpe at isolere den sektion af skorstenen og dermed få noget mere varme i den?
Senest rettet af Michael123 18 feb 2017 21:08, rettet i alt 2 gange.

Besvar