Vigas 25 og buffertank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Trafikvagten
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 24
Tilmeldt: 05 jan 2017 23:20

Vigas 25 og buffertank

Indlæg af Trafikvagten »

Hej.
Jeg er ved at få sure opstød over min Vigas 25.
Har lige monteret en Ladomat 21-100 og en buffertank.
Ladomaten sider 30 cm fra fyret og tilsluttet med 1,5" rør alle 3 sider. Buffertank er ca. 110 cm væk fra denne. Fremløb fra fyret går 54 cm op og svagt stigende mod tank.ca. 3 cm stigning. På røret er der dog indskudt udtag til åben eks ca.3 m oppe og umiddelbart efter kommer udtaget til toppen af ladomaten herefter vider til tank i toppen.
I bunden af systemet, fra fyret til Ladomat, vider til tank også i 1,5" og ca 110 cm væk.

PROBLEM: Luft i fyret og kan høre vandet plasker ned i ladomat. HVORDAN FÅR MAN DET UD :(

Andet problem: vandet vil ikke selv cirkulere når fyret går ud ved ca. 75-80*. Skal lige siges at ladomaten styres af en røggastermostat monteret på aftræk og starter når temp. når ca 50* og går selvfølgelig ud når fyret stopper. Når den stopper, stopper den jo også med at fylde tanken, hvad er der gået galt ?

Trafikvagten

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Vigas 25 og buffertank

Indlæg af John Skov Jensen »

Det bedste sted at udlufte umiddelbart efter kedelfremløb. Der monterer du et tee med en 1l luftpotte ovenpå. Du kan også skifte dit tee over ladeventilen og montere et kryds i stedet for. Derpå kan luftpotten også monteres.

Ang. Din citkulation. Du skriver at flow forsvinder når røggas termostaten slukker for ladeventilen. Det er også sådan man vil forvente det virker. Hvilken anden funktion søger du? Ønsker du at ladeventilen fortsætter til kedeltemp er faldet til en given temp?
Trafikvagten
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 24
Tilmeldt: 05 jan 2017 23:20

Re: Vigas 25 og buffertank

Indlæg af Trafikvagten »

Kunne godt være det jeg tænkte på, syntes bare jeg havde læst mig til, at når fyret var brændt ud, ville laddomaten forsætte med at fylde bufferen op. Til dette burde der jo være selv cirkulation da pumpen jo står stille.?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Vigas 25 og buffertank

Indlæg af John Skov Jensen »

Din rørføring afgør om selvcirkulation kan opstå efter pumpen slukkes.
Men står akku og kedel i samme højde vil der typisk kun være tale om ganske lavt selvcirkulationsflow
Der er flere modeller af laddomat 21-100, der alle har en indbygget kontraventil der kan være låst. Er denne låst kan selvcirkulation ikke opstå. Kontraventilen er er forskelligt udformet afh. af hvilken model der er tale om.
Den nyeste 21-100 ser sådan her ud
http://www.termoventiler.eu/application ... 100_EN.pdf
Trafikvagten
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 24
Tilmeldt: 05 jan 2017 23:20

Re: Vigas 25 og buffertank

Indlæg af Trafikvagten »

http://www.vvs-eksperten.dk/ladeventil?product_id=15809

Sådan ser min Laddomat ud.
bedre selvcirkulation, er det så en højre akku tank i forhold til kedel ?

Trafikvagten
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 24
Tilmeldt: 05 jan 2017 23:20

Re: Vigas 25 og buffertank

Indlæg af Trafikvagten »

lyder forkert, skal tanken stå højre end kedel
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Vigas 25 og buffertank

Indlæg af John Skov Jensen »

Ja det vil forøge selvcirkulationen
Men jeg har ikke helt forstået hvorfor du mener det er en fordel at fortsætte flowet mellem akku og kedel efter at træet er brændt af og kedlen slukket ned. Der er jo ikke meget energi tilbage i kedlen, blot den energi der er i de 70 liter vand der er i kedlen, samt varmen i kedelkroppen. Lad da den varme blive i kedlen, den samme varme skal jo tilføres ved næste fyring
Trafikvagten
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 24
Tilmeldt: 05 jan 2017 23:20

Re: Vigas 25 og buffertank

Indlæg af Trafikvagten »

Ja det er da klart, så skal den jo ikke varmes op.
hvad burde temperaturen i akku blive, jeg har svært ved at få den over 60* ? mine temp, ligger på 50' i toppen ca 60 på midten og ca 40-45 i bunden. Dette efter omkring 4-5 timers fyring. når fyret så brænder ud og den har stået natten over, ca 55 over alt og 75 i fyret
jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV
7
Indlæg: 140
Tilmeldt: 04 nov 2016 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv og gran træ
Geografisk sted: Nibe
Blevet takket: 1 gang

Re: Vigas 25 og buffertank

Indlæg af jesperlarsen »

John kunne denne tråd ikke tyde på lidt af det samme som den tråd jeg lagde op i dec med luft i ladomat.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Vigas 25 og buffertank

Indlæg af John Skov Jensen »

Trafikvagten skrev:Ja det er da klart, så skal den jo ikke varmes op.
hvad burde temperaturen i akku blive, jeg har svært ved at få den over 60* ? mine temp, ligger på 50' i toppen ca 60 på midten og ca 40-45 i bunden. Dette efter omkring 4-5 timers fyring. når fyret så brænder ud og den har stået natten over, ca 55 over alt og 75 i fyret
Hvilken temp er fremløb fra kedel når fyring foregår? 60 grader i akku er jo ikke meget.
Hvilket pumpetrin står ladeventil pumpen på? Det er jo en virkelig kraftig ladeventil du har fået fat i, kan trække en kedel på 60-80kw. Så den skal sikkert bare stå på trin 1

Besvar