Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røggaskøler på Passaten

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Christian M
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 3 gange

Røggaskøler på Passaten

Indlæg af Christian M » 01 dec 2016 21:59

Efter inspiration fra andre brugere herinde, har jeg lavet en røggaskøler som jeg for nylig fik tilsluttet.
Temperaturen på røggassen kan få viseren til at gå helt ud af skalaen på termometeret, så der er noget energi at hente på den gamle kedel! Jeg har lavet køleren med en hedeflade på ca. 1,9 m2 i forventning om at den skulle være "stor nok". Med et justerbart spjæld ville det være muligt at bypasse efter behov, så røggassen ikke blev kølet for meget.
Men mit problem efter den blev tilsluttet, har været at undgå den koger :shock:
I første omgang måtte jeg åbne spjældet helt, da jeg på vandsiden havde monteret røggaskøleren parallelt over kedlen, og det meste vand synes at løbe den vej.
Efter der kom en kuglehane på kedlens retur, kunne jeg drøvle så køleren fik noget mere vand. En anden pumpe på ladeventilen
gav kun en smule, så i dag har jeg skiftet termostaten fra en 72 graders til 63 grader, og nu kan der fyres normalt med lukket spjæld og ca. 250 graders røggas på kølerens afgang. Kølerens fremløbstemperatur til akkutanken er ca. 75 grader. Omkring 80 grader begynder den så småt at koge, så jeg får nok svært ved at få ladet akkutankene op til mere :|
Jeg håber jeg kan få trimmet det lidt mere når jeg får gjort mig nogle flere erfaringer, men er nu alligevel godt tilfreds med resultatet indtil videre :great:
Vedhæftede filer
Røggaskøler.JPG
Med lukket spjæld tvinges røgen gennem de første 12 rør, ned i bunden af køleren til kammeret med det røde dæksel og op gennem de næste 12 rør
HPIM0711.JPG
Der er 10 mm mellem rørene og så vidt jeg husker plads til 12-14 liter vand


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Røggaskøler på Passaten

Indlæg af John Skov Jensen » 02 dec 2016 07:10

Spændene projekt.
Da jeg havde røggas køler på min gamle Atmos kedel, lod jeg det fulde flow fra ladeventilen køre ind i bunden af røggas køleren, fra toppen af denne, til bund af kedel. Så var der ikke pletkogningsproblemer da alle varmeflader blev kølet maksimalt

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Røggaskøler på Passaten

Indlæg af Bigfoot » 02 dec 2016 08:45

det ser ikke dårligt ud.

men sig mig..... har du svejst det hele med elektroder?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Christian M
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Røggaskøler på Passaten

Indlæg af Christian M » 02 dec 2016 09:35

Da jeg havde røggas køler på min gamle Atmos kedel, lod jeg det fulde flow fra ladeventilen køre ind i bunden af røggas køleren, fra toppen af denne, til bund af kedel. Så var der ikke pletkogningsproblemer da alle varmeflader blev kølet maksimalt
Ja, jeg tror også det vil være den bedste løsning at gøre det på den måde. Kedlen kan bedre klare en lidt højere temperatur. Men håbede jeg kunne undgå at skulle lave rørføringen om.
men sig mig..... har du svejst det hele med elektroder?
Ja, stort set det hele er svejset med elektrode. Det er noget tid siden jeg startede på projektet, og da havde jeg ikke andet. Jeg har i mellemtiden købet et co2-svejseværk. Det skulle jeg have gjort noget før!


Besvar