Forventet leve tid atmos dc gd kedler

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV
7
Indlæg: 140
Tilmeldt: 04 nov 2016 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv og gran træ
Geografisk sted: Nibe
Blevet takket: 1 gang

Forventet leve tid atmos dc gd kedler

Indlæg af jesperlarsen »

Nogen der ved hvor længe man kan forvente at en atmos dc gd kedel holder hvis der fyres med tørt træ og man kører med ladomat til at sikre varmt vand i kedel bund.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Forventet leve tid atmos dc gd kedler

Indlæg af John Skov Jensen »

I princippet holder den nok evigt hvis du skifter sliddelene efter behov
Lad os dele kedlen op i flere dele
Elektronik, det er der ikke meget af, men en ny røggas føler hvert 3-4 år
Keramik, en dyse hvert 4 år, sekundær kammer sten hvert 5 år.
Røggas suger, en kondensator hvert 5 år og nye lejer hvert 4 år.
Pakninger ved låger og renselemme hvert 6-7 år.
Det er mine bedste bud, jeg har haft Atmos gd kedeler siden de kom frem og var den første der fik en leveret af Levi fra Dv center
jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV
7
Indlæg: 140
Tilmeldt: 04 nov 2016 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv og gran træ
Geografisk sted: Nibe
Blevet takket: 1 gang

Re: Forventet leve tid atmos dc gd kedler

Indlæg af jesperlarsen »

Ja ok men den tærrer jo da nok op på et tidspunkt.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Forventet leve tid atmos dc gd kedler

Indlæg af John Skov Jensen »

Nej den tærrer ikke op hvis den kører med den korrekte returtemperatur. Og alle de varmekritiske områder i kedlen er beklædt med ildfaste sten
jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV
7
Indlæg: 140
Tilmeldt: 04 nov 2016 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv og gran træ
Geografisk sted: Nibe
Blevet takket: 1 gang

Re: Forventet leve tid atmos dc gd kedler

Indlæg af jesperlarsen »

Ok. Men det er jo så ikke muligt at holde temp oppe på 65 i bund hele tiden når man kun har kedel som eneste varme kilde. Vand i bund vil jo blive koldere når fyr går ud.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Forventet leve tid atmos dc gd kedler

Indlæg af John Skov Jensen »

Det er korrekt.
Men for mit eget vedkommende er kedlen stadig minimum 60 grader når jeg fyrer op om morgenen.
Med mindre kedlen står i et meget koldt og uisoleret rum vil jeg mene det kun er en meget lille faktor. Men nej intet holder evigt, men passer man den ordentligt vil jeg mene stålet, som er det eneste man ikke kan skifte som en sliddel, holder i 20 år
jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV
7
Indlæg: 140
Tilmeldt: 04 nov 2016 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv og gran træ
Geografisk sted: Nibe
Blevet takket: 1 gang

Re: Forventet leve tid atmos dc gd kedler

Indlæg af jesperlarsen »

Nej det har du ret i det er vist også værre hvis vi skulle fyre med halm og korn så holder kedel ikke længe hvis vandet ikke er ordentlig varm. Nu har jeg kørt det sidste år med et stykke 20 mm pile stål ovenpå dyse sten. Det skåner dyse en hel del kan jeg se.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Forventet leve tid atmos dc gd kedler

Indlæg af Flemmingth »

Tjah - hvor lang tid holder en fastbrændselkedel af pladejern ? Det har jeg også tænkt på.
Min Vigas er fra 2004.
På et tidspunkt røg styringen. Jeg købte en uoriginal polsk til mindre end ½-delen af hvad den originale koster, og så var den bedre (reg. efter både kedel- og røggastemp.)
Derefter ødelagde jeg blæseren i forsøg på at skifte lejer. Blæseren fra det gamle oliefyr blev modificeret, monteret og har kørt upåklageligt i flere år.
Dyse og sten i herd er skiftet sidste måned, for 2. gang, så det er tredie sæt jeg kører på.
Det eneste sted hvor man kan se slidtage på stålet, er i nederste forbrændingskammer, hvilket er såre logisk, da det jo er der der for alvor er knald på. Herden er lidt tynd i kanten fordi de originale sten er lige korte nok. Jeg har nu lange sten i herden, som er udviklet af "vigasproblemer.dk", og dermed er nedbrydningen reduceret drastisk. Den ildfaste udstøbning i bunden er også ved at være medtaget, og lugeåbningens kant er lidt "ulden".
Så kedlen har nu kørt 13 år uden nedbrud på primær stålet, og kan klare adskillige år endnu.
I alle årene har jeg brændt 15-20 rm brænde pr år, ikke alt af lige god kvalitet. Fyrer 6-7 timer hver gang akku. skal "lades". 3750 liter opvarmes en gang pr. uge (eller sjældnere) om sommeren, og hver 2. dag om vinteren. Kedlen har altid kørt med 85°C kedeltemp. og 62°C ladeventil, som giver 67°C retur.

SÅ: Behandler du din Atmos ordentligt, har du givetvis kedlen i mere end 20 år :great:

Edit: Vigas 25 har ikke vand i bunden, så når det på et tidspunkt bliver nødvendigt, bliver den kastet om på ryggen, bund, lugekarm og herd skåret ud og nyt svejst i, og så kan den klare 20 år mere.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV
7
Indlæg: 140
Tilmeldt: 04 nov 2016 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv og gran træ
Geografisk sted: Nibe
Blevet takket: 1 gang

Re: Forventet leve tid atmos dc gd kedler

Indlæg af jesperlarsen »

Ok. Det lyder jo lovende. Man er da også billigt kørende hvis en kedel til 15-20000 kan holde i 15 til 20 år uden de store udgifter. Det eneste der tilsyneladende blir slidt på atmos er den dyse sten. Ligger man bare en jern plade over fra start holder den noget længere.
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Forventet leve tid atmos dc gd kedler

Indlæg af Flemmingth »

jesperlarsen skrev:Ok. Det lyder jo lovende. Man er da også billigt kørende hvis en kedel til 15-20000 kan holde i 15 til 20 år uden de store udgifter. Det eneste der tilsyneladende blir slidt på atmos er den dyse sten. Ligger man bare en jern plade over fra start holder den noget længere.
15-20000 :shock:
I 2003-2004 var der handelskrig på kedler mellem Rosendahl, VVS-Eksperten og VVS-Grossisten, og jeg gav kr. 6.800,- hos sidstnævnte. Kedlens serienr. var godtnok skåret ud af mærkepladen (konstaterede jeg flere år senere), men det har ikke påvirket ydeevnen icon_cheesygrin.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Besvar