Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af laddomat

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Dengodejoker
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19 okt 2016 11:15

Tilslutning af laddomat

Indlæg af Dengodejoker » 19 okt 2016 11:26

Hej Stoker pro forum

Jeg er ved at sætte nyt fyr op. men er blevet i triviel om tilslutning af laddomaten til tanken når afstanden er lang. og om rørføringen fra fyr til tanken enlig må gå ned og så op igen. som set på billederne på grund af en dør. og ikke nok med det så er tanken en smule under fyret i højde. hvad er bedst at gøre her .

Fyr/ Atmos 32
Tank 2500L
laddomat 21-60
åben ekspansion

takker på forhånd hvis nogle der giver sig tid til at hjælpe.
Vedhæftede filer
billede af tank.png
billede af tank med ladomat ved fyr.png
billede af tank med laddomat ved tank.png


Ulrik1982
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12 maj 2016 20:12
Mit fyr: Atmos dc 25
Areal: 200
Brændsel: Træ

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af Ulrik1982 » 19 okt 2016 12:58

Så vidt jeg ved skal laddomaten side så tæt på fyret som muligt fordi den skal jo sørge for at køre 65 grader ind i kedlen ved fyring altså så du kan kom til at rense den nederst rense låge jo :D
Det rør som går fra top af kedlen (fremløb) skal havde støt stigning mod åben ekspansion beholderen og må ikke gå ned på nogle måder.........
Der må heller ikke være nogle form for amartur ventiler eller lingen på dette rør

Ernst har lavet en rigtig god bog som jeg har købt og mange andre her inde den skulle du tag at købe den er god mange diagrammer og fif osv
:great:
Undskyld roddet er ikke helt færdig endnu :oops:
Vedhæftede filer
image.jpeg

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af Lintz » 19 okt 2016 13:05

Ulrik1982 skrev:Så vidt jeg ved skal laddomaten side så tæt på fyret som muligt fordi den skal jo sørge for at køre 65 grader ind i kedlen ved fyring altså så du kan kom til at rense den nederst rense låge jo :D
Det rør som går fra top af kedlen (fremløb) skal havde støt stigning mod åben ekspansion beholderen og må ikke gå ned på nogle måder.........
Der må heller ikke være nogle form for amartur ventiler eller lingen på dette rør

Ernst har lavet en rigtig god bog som jeg har købt og mange andre her inde den skulle du tag at købe den er god mange diagrammer og fif osv
:great:
Undskyld roddet er ikke helt færdig endnu :oops:
Ernst har lavet et indlæg for nylig hvor han fortalte at sidste bog var solgt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af newpas » 19 okt 2016 13:22

Image 2 er godt. Lav afgang til ekspansion i top af kedel/mellem afgang kedel og ladomat. Sæt også en autoudlufter/forbindelse til ekspansion i top af lagertank.

Ulrik1982
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12 maj 2016 20:12
Mit fyr: Atmos dc 25
Areal: 200
Brændsel: Træ

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af Ulrik1982 » 19 okt 2016 13:23

Øv et var træls

Sådan er det lavet hos mig på nær pille fyret

Det køre på nær fordelerrøret ind i akku tanken da jeg har svejset studser ind i tanken og ikke uden på tanken så har jeg så også pejet studserne en smule op af inde i tanken på grund af luft det var så også en lille fejl da det skaber turbulens ind i tanken har heldigvis lavet haner på så det kan lukkes lige pt køre jeg med den øverst helt lukket næste lidt åben næste åben lidt nederest helt åben
Det tror jeg at det bliver næste år jeg laver det om
Vedhæftede filer
Dirgram som det er lavet.png
image.jpeg


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af newpas » 19 okt 2016 15:07

Ulrik jeg er ikke helt med på hvorfor det er træls. Dine 4 rør ind i lagertank er da som anbefalet af drastrup da den selv sørger for lagdeling. Jeg ville dog i dit tilfælde have lavet et udtag mellem ladomat og atmos således at pillefyr også altid har den rette returtemperatur.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af John Skov Jensen » 19 okt 2016 19:18

Dengodejoker skrev:Hej Stoker pro forum

Jeg er ved at sætte nyt fyr op. men er blevet i triviel om tilslutning af laddomaten til tanken når afstanden er lang. og om rørføringen fra fyr til tanken enlig må gå ned og så op igen. som set på billederne på grund af en dør. og ikke nok med det så er tanken en smule under fyret i højde. hvad er bedst at gøre her .

Fyr/ Atmos 32
Tank 2500L
laddomat 21-60
åben ekspansion

takker på forhånd hvis nogle der giver sig tid til at hjælpe.
Hej og velkommen til.
Ladeventil fabrikanterne anbefalerat ladeventilen monteres så tæt på kedlen som muligt. Jeg har selv haft begge setup, både med ladeventilen tæt på kedlen og ladeventilen et stykke væk fra kedlen, tæt på akku.
Begge måder fungerer udmærket, og det er kun i teorien at placering tæt ved kedlen er bedst. Mit nuværende setup er med ladeventilen tæt ved akku. Ingen problemer, returen taber måske 1/2 grad fra ladeventil til kedel, ligegyldigt, fuldstændig ligegyldigt.
Men har du en rørføring der stiger og falder mellem kedel og akku er det smart at montere en udlufter på de højeste steder, luft finder vej til højeste punkt, sådan er det bare.
Din åbne ekspansion tilsluttes i et tee lige efter kedelfremløb. Der er ingen grund til at forbinde akku til ekspansionen, blot du sørger for en udluftningsmulighed øverst oppe i akku.

Nu skriver du at du er ved at sætte et ny 32 kw Atmos fyr op, jeg bliver lidt nysgerrig hvilken model Atmos er der tale om? En dc32s? eller en dc30gd?, Er det en helt ny installation eller blot ombygning af en eksisterende?
Mine spørgsmål bunder i at en ny installation med en dc32s ikke overholder tidens krav og du skal enten være gift med en skorstensfejer eller være meget gode venner med ham for at få godkendt en ny installation med en dc32s kedel.

Ulrik1982
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12 maj 2016 20:12
Mit fyr: Atmos dc 25
Areal: 200
Brændsel: Træ

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af Ulrik1982 » 19 okt 2016 20:15

Det er min egen skyld det ikke virker jeg har svejset de fire studser ind i akku tanken og ikke glat med tanken uden på og der for virke det ikke rigtig
er ikke i tvivle om det Ernst skriver og fortæller er rigtig
Jeg forstod ikke rigtig den med at sætte en retur ved laddomaten ?

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af newpas » 19 okt 2016 23:07

Jeg mener at retur til pillefyr skal sidde efter ladomat ligesom atmos gør. Så får du den ritige temp på pillefyr retur. Og john: Tak for at du gentager min forklaring. Når du skriver den så må den da være tydelig!! :shock: :shock: :great:

Ulrik1982
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12 maj 2016 20:12
Mit fyr: Atmos dc 25
Areal: 200
Brændsel: Træ

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af Ulrik1982 » 19 okt 2016 23:27

Okay ja men så tror jeg den vil trække akku tanken med ?


Besvar