Køb af gasogenfyr.. Orlan- atmos- baxi ???

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Lycan
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 18
Tilmeldt: 30 apr 2016 00:22

Køb af gasogenfyr.. Orlan- atmos- baxi ???

Indlæg af Lycan »

Hvilket fyr skal man vælge..jeg har kun 116 kvm men gammelt dårligt isoleret hus.. Og er det lovligt at fyrer med nedbrydningstræ og gammle paller? Jeg er ny her og ny i "fyrbranchen" . På forhånd tak...

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Køb af gasogenfyr.. Orlan- atmos- baxi ???

Indlæg af J-B »

Hej og velkommen til.
De 3 fyr du har i din overskrift, skulle være ok alle sammen.
Det vigtigste er at du har en akkumuleringstank der har nok liter vand, så du selv på den koldeste vinterdag kan nøjes med at fyre 1 gang i døgnet, ellers bliver du hurtig træt af det.
Hvis du tænker på at købe en brugt kedel, så skal du have en attest med fra sælger på, at den er godkendt efter klasse 5.
Om du må fyre med nedbrydningstræ/paller, det kommer an på hvad regler der er i din kommune.
Husk at opdatere os med projektet :great:
Lycan
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 18
Tilmeldt: 30 apr 2016 00:22

Re: Køb af gasogenfyr.. Orlan- atmos- baxi ???

Indlæg af Lycan »

Tak for svaret .. Jamen der er en tank på 2500 l .. Fra et halmfyr .. Det er råddent op og er 31 år gammel .. Så det er tid til helt nyt fyr .. Jeg købte dette sted 1/2 år siden og kom igennnem vinteren med nød og næppe og elradiatorere . Haha. Kan gasogenfyr køre godt på nedbrydningstræ ? Og hvilket fyr af dem er mon bedst til dette .. ? Tak for svar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Køb af gasogenfyr.. Orlan- atmos- baxi ???

Indlæg af John Skov Jensen »

Af de tre du nævner skiller Baxi sig ud som det abselut dyreste, nok ca dobbelt pris af de andre.
Du kikker nok efter en kedel i 25kw klassen
Orlan har deres 25kw super kedel og Atmos har deres deres dc25gd kedel. Selv er jeg Atmos mand men kender flere der har en Orlan 25 som er godt tilfredse.
Styringen er elektronisk og mere "raffineret" på Orlan kedlen end den er på Atmos, der er noget mere simpel styret. Største forskel er at en Atmos har røggas suger og dermed holder undertryk i kedlen, hvor en Orlan har blæser der sidder og holder overtryk i kedlen.
Dette medfører lidt mere svineri med røg når der fyres i Orlan.
Begge kedler kan sagtens fyre med affaldstræ, dog vil søm og skruer altid være en slidfaktor for den keramiske dyse.
kooggris
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 53
Tilmeldt: 22 feb 2014 20:16
Mit fyr: Atmos 50 kW. 2800 Liter Aku tank.
Areal: 150
Brændsel: Gran træ.
Fremviser gerne i postnummer: 7570
Blevet takket: 2 gange

Re: Køb af gasogenfyr.. Orlan- atmos- baxi ???

Indlæg af kooggris »

Hejsa. Jeg har haft Orlan, men har nu en Atmos, og har bestemt ikke fortrudt mit skifte. Mine erfaringer en nøjagtigt ligesom John beskriver. Orlan giver mere røg og lugt i fyrrummet. Men hensyn til fyring med affaldstræ har jeg også prøvet det, sørg for og få et rigeligt stort fyr, da brændværdien i nedbrydningstræ er lav. Ved ikke om det er lovligt og fyre med nedbrydningstræ og gamle paller, men der er en del der gør det. held og lykke med fyr-jagten.

Lycan
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 18
Tilmeldt: 30 apr 2016 00:22

Re: Køb af gasogenfyr.. Orlan- atmos- baxi ???

Indlæg af Lycan »

Tak. Tror jeg tager Atmos ..(simple styring ) så stor som nødvendigt.. ... Den bliver så med 2500 l accutank . Nu kommer så .... Indkøb, men laver lige et nyt emne . Jeg værdsætter jeres hurtige svar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Køb af gasogenfyr.. Orlan- atmos- baxi ???

Indlæg af John Skov Jensen »

Hvis valget står mellem atmos dc25gd og dc30gd, så tag den lille. De er faktisk ens i mål og specifikationer så der er ikke noget ved at tage den store (dyre)

Fordelen ved at gå op til en 40gd er primært det noget større brændkammer som vil være nyttigt hvis du vil fyre med affaldstræ
Lycan
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 18
Tilmeldt: 30 apr 2016 00:22

Re: Køb af gasogenfyr.. Orlan- atmos- baxi ???

Indlæg af Lycan »

Ja tak John . Hvor får man den bedste pris ? Haha .. God hjemmeside
Lycan
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 18
Tilmeldt: 30 apr 2016 00:22

Re: Køb af gasogenfyr.. Orlan- atmos- baxi ???

Indlæg af Lycan »

Uhmm, lige et spørgsmål mere .. Hvad siger sådan et atmos til ikke alt for godt opbevaret og ikke knastørt brænde .. Jeg er nok ikke tyben der få lavet brænde 3 år i forvejen . Mvh
Lycan
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 18
Tilmeldt: 30 apr 2016 00:22

Re: Køb af gasogenfyr.. Orlan- atmos- baxi ???

Indlæg af Lycan »

Stave .. Typen der får lavet brænde 3 år i forvejen

Besvar