"tilbage slag i Orlan25"

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Luifax
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2014 20:08
Mit fyr: Orlan 25kw
Areal: ca 130m2
Brændsel: Blandet løv
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Dagligt forbrug: 10-12 kg.
Årligt forbrug: ca 3 ton.
Geografisk sted: 5471 Fyn
Blevet takket: 1 gang

"tilbage slag i Orlan25"

Indlæg af Luifax »

Hey ude i det blæsende Danmark :)
Er der andre end mig der oplever at fyret "hoster" lidt her i blæse vejret??
Når jeg står over ved fyret kommer der 2-3 gange i timen et pust fra fyret, det lyder som en slags over tryk der bliver blæst baglæns ud af blæseren.
Jeg er lige kørt over på en ny type brændsel i forhold til det skovede bøg jeg plejer, det er afskæringer fra møbel fabrik, bøg, eg, valdnød, teak osv.
Er det den nye type brændsel der gør det eller hvad kan problemet være????
Det er en ganske kort pust det gir og ikke engang nok til jeg kan lugte røg!!

Storm hilsner /Kenneth

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

"tilbage slag i Orlan25"

Indlæg af John Skov Jensen »

Det er en røggas eksplosion du hører, det sker når kedlen ikke når at få presset de brandbare gasser ned i sekundær kammeret inden de antændes.
Er der for meget gang i bålet i primær kammeret eller hvis brændet ikke er faldet ordentlig ned til dysen kan dette ske. En slidt dyse vil også give disse problemer
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

"tilbage slag i Orlan25"

Indlæg af Flemmingth »

Kan forestille mig, at møbelafskæringerne er mindre/tyndere/kortere træstykker end det brænde du fyrede med før.
Mange små træstykker har større samlet overflade end ét stort stykke. Jo større overflade - jo mere gasafgivelse, og da blæseren jo ikke kan give mere luft, får du en fed gas/luft blanding i primær kammeret der forårsager små røggaseksplosioner som John beskriver.
Har selv prøvet at fyre nogle elendige træpiller (=STUUR overflade) af i Vigas'en. Det gav godt nok ingen forpufninger i fyret (sikkert fordi den originale 70 W blæser er udskiftet med en 90 W oliefyrsblæser), men mørk røg op af skorstenen, selvom der kun kom 4-5 kg ind ovenpå brændet.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

"tilbage slag i Orlan25"

Indlæg af anderswitt »

hvis det er bræder du fyrer med kan de ligge over dysen så røgen ikke kan komme ned i det nederste kammer og når jeg fyrer med bræder stiller jeg dem på den højkant så er overfladen mindre og det brænder hurtigere i gemmen til det nederste kammer du kan også rode op i bålet så gløderne lægger sig i bunden af kammeret så der bliver et glødelag
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

"tilbage slag i Orlan25"

Indlæg af Zarge »

Hæ jeg "kom til" en gang at fylde min med gamle rustik loftsbrædder... Skåret perfekt til i længde og "stablet" på højkant i kedlens bredte og så mange lag som det var plads til i højden... Er du færdig kedlen var ved at hoppe ud af vinduet! :-D
Det tog ikke længe inden det var fyrer af, men tror sgu røg temperaturen steg med 2-300 grader, og ladomaten sgu lave udstræknings øvelser bagefter... 0:)

Luifax
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2014 20:08
Mit fyr: Orlan 25kw
Areal: ca 130m2
Brændsel: Blandet løv
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Dagligt forbrug: 10-12 kg.
Årligt forbrug: ca 3 ton.
Geografisk sted: 5471 Fyn
Blevet takket: 1 gang

"tilbage slag i Orlan25"

Indlæg af Luifax »

Tak for alle de gode svar, jeg er ret sikker på at det er fordi at der under optændningen ikke var dannet et ordenligt glødelag så dyssen simpelthen var blokkeret af brænde stykker.
Kan der ske noget ved disse røggas eksplosioner?? jeg tænker at fyret er bygget til at kunne klare dette tryk og så længe de "overskydende" kan komme ud gennem blæseren sker der vel ikke noget?!?!?!?
Jeg har før været udsat for at jeg har åbnet lugen og der er kommet ilt til og der kommer et lille puf så jeg har gjordt det til vane altid lige slukke blæseren og sætte bund lugen på klem inden jeg åbner ind til det øverste kammer, er dette en korrekt måde at gøre det på eller hvordan gør i????
Jeg har fået 32 kasse rummeter leveret og inkl moms for 4500.- blandet hårdt træ i stykker fra 3x3cm til 15x15cm hvor af 60% er i længden 55cm og resten i ca. 2 meter stykker så det meste kan gå direkte i fyret og resten er der minimal arbejde med.
Igår holdte jeg en gennemsnits temperatur på ca 76 i 12 timer på et kammer fuld brænde, det er go stil og passer lige ind i vores "dags rytme" :)

/Kenneth
akrag
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 5 gange

"tilbage slag i Orlan25"

Indlæg af akrag »

Jeg sætter altid by-pass spjældet åbent inden jeg åbner øv.eller nedre låge-så undgår jeg osse røg ud i fyrrummet. Men hvis det stormer meget, stopper jeg blæseren først. Nu har jeg kørt med Orlan 25S siden fyringssæsonen startede-det er min første sæson, men min erfaring allerede nu, er, at det afhænger meget af hvilket type brændsel man bruger, hvordan man skal fyrer og indstille blæserens hastighed osv....fyret med fyrretræ, egetræ og bøgetræ, plus lidt træbriketter lige ved sæsonstarten der i sept/oktober .men alt i alt kun gode erfaringer med Orlan 25S.Det er dog lidt af en videnskab at få stablet/lagt brændestykkerne bedst muligt-det afhænger lidt af dimensionerne på brændet.
Luifax
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2014 20:08
Mit fyr: Orlan 25kw
Areal: ca 130m2
Brændsel: Blandet løv
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Dagligt forbrug: 10-12 kg.
Årligt forbrug: ca 3 ton.
Geografisk sted: 5471 Fyn
Blevet takket: 1 gang

"tilbage slag i Orlan25"

Indlæg af Luifax »

Jeg har idag bygget resten af de indvendige gips væge i fyr rummet så jeg har gået ved fyret hele dagen!
Jeg kan derfor konstatere at blæsten kan slå baglæns, altså ned gennem skorstenen og ud i fyret.
Nu har jeg ikke haft fyret så længe at jeg har haft skilt det hele ad men det lyder som om at der sidder en slags "kontra klap" som klapre når det blæser, kender i noget til det??
Jeg kunne høre når de mest kraftige vindstød kom så pruttede fyret!!
Det er en gammel skorsten med isokern og er bygget således at der er et knæk på skorstenen ved loft højde i rummet, den er uden top plade og isokernen stikker ca 50mm. længere op end de murede sten.
Vil det hjælpe mig hvis jeg skære de 50mm. af og montere en form for hætte eller lign??

/Kenneth
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

"tilbage slag i Orlan25"

Indlæg af John Skov Jensen »

Der sidder en kontraklap bag pladen hvor blæseren er monteret. Den skal gå helt frit i sin bevægelse.
Har du nedslag i skorstenen er det en god ide at få en røghætte eller topplade på. Afh. Af vindforholdene kan dette dog ikke altid gøre det. Jeg har selv monteret en aspirotor røghætte på mine skorstene. Den sikre at nedslag ikke er muligt samtidig med at den holder regnvand ude.
Luifax
Stoker II
Stoker II
9
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2014 20:08
Mit fyr: Orlan 25kw
Areal: ca 130m2
Brændsel: Blandet løv
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Dagligt forbrug: 10-12 kg.
Årligt forbrug: ca 3 ton.
Geografisk sted: 5471 Fyn
Blevet takket: 1 gang

"tilbage slag i Orlan25"

Indlæg af Luifax »

OK, tak, det må jeg lige ha kigget på når det igen bliver sikkert at kravle på taget ;)

/Kenneth

Besvar