Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Hjemme teori » 26 dec 2014 09:36

Hej Nemo

Hvorfor kan jordvarmen ikke arbejde vinter hvis et fyr levere boost temperatur. Det ved jeg da man gør med Luft til vand pumper, de er bare født med at booste med elvarme!

nemocharley skrev:en regulær stoker kombineret med jeres jordvarme vil give både komfort og holde prisen i et fornuftigt leje. Når i har både radiatorer og gulvvarme (og et meget stort areal at opvarme) så skal jordvarmen ikke arbejde i vinterhalvåret, hvis I vil undgå en stor el-regning.

På sigt kunne man overveje en husstandsmølle.

Stokerens størrelse og type? - twinheats m40i, ksm´s nye tuxedo serie, bsm - eller måske et mgm flisfyr

effektivitet i test på kedler er 88%+ - men du spørger til årsvirkninggraden/den reelle effektivitet på hele systemet. Isolering og energiforbedringer er hvad der batter her.
Mvh. Sophus


kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af kmerrild » 26 dec 2014 09:43

Dejligt at se at der er så megen respons herinde, det er et aktivt forum, og det er dejligt at I giver jeres ærlige mening til kende.
Vi har været inde over en husstandsvindmølle, og det kunne også være en realitet, såfremt at gældende regler ikke bliver lavet om sådan som det gjorde med solcellerne - Solcelleprojektet var også alt alt alt for godt, så der skulle laves noget om, men det gør det ikke mindre ærgerligt for dem som har dem. Men det er en diskussion som vi ikke tager nu.

Hvis man vælger at installere en ny VP, så bliver vindmøllen ikke lagt på is, men vælger man derimod en løsning hvor forbruget af el vil falde drastisk vil vindmølle planen blive skrottet. Det er immervæk en investering på over de 300k. Dertil skal det siges at naboen også har en VP og et hus på 300m2, sidste energioptimeret i 70'erne og med aviser på loftet, så hans forbrug er også højt. De har snakket om at lave et AP-selskab sammen. Desværre ville det blive sådan at møllen skulle placeres på lillebrors grund, og det ville være ham der ville få generne med støjen. Hvis noget giver dig penge i lommen, så kan man leve med meget, men jeg tror jeg ville blive træt af den i længden.

Mht. isolering, så var huset 85% færdigt da han overtog det. Det var et konkursbo, og den tidligere ejer var færdig med at energioptimere. Lillebror har en arbejdskammarat, tidligere energikonsulent, som har været ude med et termografiapparat, og der er ikke mere at hente mener han, der er nogle steder som ikke er lavet korrekt, men omkostningen for at rette op på disse fejl kan ikke svare sig i det lange løb, og jeg vil helst ikke bo i et moderne hus hvor der er overtryk hvis jeg slår en prut.

Umiddelbart bliver vi nød til at vente på indtil vi finder den reelle COP-værdi på VP'en. Det er den der bestemmer hvad der skal ske vil jeg tro. Hvis den er alt for ringe, så kunne jeg forestille mig at en ny bliver sat i dent's sted, med en så høj COP som muligt, og muligvis en lille Scotte 16Kw pillefyr til at hæve temperaturen, og varme værkstedet op. Muligvis et kombifyr så der er mulighed for at fyre med fastbrændsel når han er i værkstedet alligevel. Det kunne skam også blive den endelige løsning da det er en gylden middelvej, både i forhold til arbejde og i en-gangsinvistering.

Allerhelst vil jeg personligt have en flamme - Der er mere arbejde i det, men det er nemmere at arbejde med, set i forhold til at skulle have kombi radiatorere og gulvvarme.

Hvad er det nemmeste at håndtere? Er det virkelig flisen der er det nemmeste at bruge her kontra fastbrændselfyret?

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Havmand » 26 dec 2014 09:51

Havde jeg pladsen ville jeg lege med flis I stedet for brænde - at slippe for stabling flækning samt den daglige fyring....

og hvis man er lidt Ole opfinder, tror jeg også flisen kan være sjov - jeg har da tænkt en del tanker på det i forbindelse med mit næste fyrrum...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

nemocharley

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af nemocharley » 26 dec 2014 11:11

Hjemme teori skrev:Hej Nemo

Hvorfor kan jordvarmen ikke arbejde vinter hvis et fyr levere boost temperatur. Det ved jeg da man gør med Luft til vand pumper, de er bare født med at booste med elvarme!

jeg forstod det sådan at det var en lidt ud-dateret vp der stod i brug nu. Selv med et boost vil den måske være for dyr i drift ift. udelukkende biobrændselsfyring. Altså de to varmekilder vil være helt adskilt. Der er noget vundet i enkelhed, og noget tabt i automatik-komfort. Jeg har set begge systemer i drift (i meget mindre skala dog) og det er mit indtryk at ham med scotten og luft/vand varmepumpen (selvom det var en billig en af slagsen) - adskilt og uden decideret akkutank fik mest ud af sit anlæg - vp fra april til december - træpiller for resten af tiden.

nemocharley

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af nemocharley » 26 dec 2014 11:16

kmerrild skrev:Dejligt at se at der er så megen respons herinde, det er et aktivt forum, og det er dejligt at I giver jeres ærlige mening til kende.
Vi har været inde over en husstandsvindmølle, og det kunne også være en realitet, såfremt at gældende regler ikke bliver lavet om sådan som det gjorde med solcellerne - Solcelleprojektet var også alt alt alt for godt, så der skulle laves noget om, men det gør det ikke mindre ærgerligt for dem som har dem. Men det er en diskussion som vi ikke tager nu.

Hvis man vælger at installere en ny VP, så bliver vindmøllen ikke lagt på is, men vælger man derimod en løsning hvor forbruget af el vil falde drastisk vil vindmølle planen blive skrottet. Det er immervæk en investering på over de 300k. Dertil skal det siges at naboen også har en VP og et hus på 300m2, sidste energioptimeret i 70'erne og med aviser på loftet, så hans forbrug er også højt. De har snakket om at lave et AP-selskab sammen. Desværre ville det blive sådan at møllen skulle placeres på lillebrors grund, og det ville være ham der ville få generne med støjen. Hvis noget giver dig penge i lommen, så kan man leve med meget, men jeg tror jeg ville blive træt af den i længden.

Mht. isolering, så var huset 85% færdigt da han overtog det. Det var et konkursbo, og den tidligere ejer var færdig med at energioptimere. Lillebror har en arbejdskammarat, tidligere energikonsulent, som har været ude med et termografiapparat, og der er ikke mere at hente mener han, der er nogle steder som ikke er lavet korrekt, men omkostningen for at rette op på disse fejl kan ikke svare sig i det lange løb, og jeg vil helst ikke bo i et moderne hus hvor der er overtryk hvis jeg slår en prut.

Umiddelbart bliver vi nød til at vente på indtil vi finder den reelle COP-værdi på VP'en. Det er den der bestemmer hvad der skal ske vil jeg tro. Hvis den er alt for ringe, så kunne jeg forestille mig at en ny bliver sat i dent's sted, med en så høj COP som muligt, og muligvis en lille Scotte 16Kw pillefyr til at hæve temperaturen, og varme værkstedet op. Muligvis et kombifyr så der er mulighed for at fyre med fastbrændsel når han er i værkstedet alligevel. Det kunne skam også blive den endelige løsning da det er en gylden middelvej, både i forhold til arbejde og i en-gangsinvistering.

Allerhelst vil jeg personligt have en flamme - Der er mere arbejde i det, men det er nemmere at arbejde med, set i forhold til at skulle have kombi radiatorere og gulvvarme.

Hvad er det nemmeste at håndtere? Er det virkelig flisen der er det nemmeste at bruge her kontra fastbrændselfyret?
Uanset - hvis muligheden er for at hælde træpiller i fyret, så er det oftest det det ender med - regulære stokerfyr kan dog æde de træpiller du serverer den - det samme kan ikke siges for alle pillefyr.

Hvis du kan nøjes med en mindre stoker fordi den samarbejder med vp - så stikker de heller ikke helt af i prisen. Twinheats Cpi12 har en stykpris på ca 50k, det samme gælder ksm som også er kvalitet - der er så noget med pausefyring kontra autotænd man skal være obs på - og styringerne skal jo kunne 'snakke' sammen.


kmerrild
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 25 dec 2014 20:45

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af kmerrild » 26 dec 2014 21:18

Jeg er selv elektriker, og bettebror er mekaniker.
Jeg vil tro at det kommer lidt an på komfort og COP på den eksisterende VP.
Hvis man har en flamme, så kan man levere alt den varme de rigtige steder uden at spekulere på noget.
Hvis COP-værdien er for lav, så kunne jeg forestille mig at man byttede den ud til en mindre men med en meget bedre COP værdi.

Man kunne lade VP'en stå for gulvvarmen, men med mulighed for at koble rundt sådan at den tog hele huset hvis nødvendigt "ferier mm"
Hvis man installerer et kombifyr, så kunne man sagtens lave en trevejsventil på gulvvarmen sådan at når man smed en pind på, så aktiverede man en timer og så koblede man VP'en ud og hele huset kørte på fyret i xxx minutter. Dertil kunne der også laves en akkumulering på 1000 ltr, sådan at hvis man skulle bruge varme i garagen, så havde man hele akkumuleringen og fyret at tære på. Man kunne hurtigt varme luften op, sådan at temperaturen var til at arbejde i.

Gulvvarmen skulle primært køre på VP, og radiatorere skulle køre på en flamme. med mulighed for at koble om hvis fyret går ud eller i varme perioder hvor man kun vil køre med den ene af delene.

Sådan som jeg ser det, så kunne man få det bedste i begge verdener, og investeringen ville også være på et relativt lavt område, vi snakker dog om et komplet nyt fyrrum, akkumulering og styring dertil. Den ekst VP kunne skiftes når der var et hul i økonomien til det. Hvis økonomisk rentabel overhovedet.

Indtil videre er svaret at hvis man vil have 300+KWh dagligt på fastbrændsel udelukkende = glem det :D
Enten en form for kombination af VP og et kombifyr - hvis man har noget fastbrændsel selv.
Ellers hedder den et større flisfyr??

På forhånd tak.

nemocharley

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af nemocharley » 26 dec 2014 21:31

kombifyr - nogen af dem kan bruge både brænde, flis og piller -

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Tom_AT » 26 dec 2014 21:36

Man skal holde sig helt fra kombifyr. Dårlig virkningsgrad både med fastbrændsel og med flis/piller osv.

nemocharley

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af nemocharley » 26 dec 2014 22:05

det gælder måske nok for brænde + piller/flis for de fleste kedler - men ikke nødvendigvis for kedler til flis + piller.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Effektivitet på fastbrændselkedler.

Indlæg af Tom_AT » 26 dec 2014 22:09

nemocharley skrev:det gælder måske nok for brænde + piller/flis for de fleste kedler - men ikke nødvendigvis for kedler til flis + piller.

En kedel til flis og piller er jo ikke en kombistoker. Det er bare en ganske almindelig stoker.


Besvar