Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos pumpe/overkognings termostat

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Atmos pumpe/overkognings termostat

Indlæg af Boesgaard 54 » 14 jan 2014 10:35

Som skrevet i en anden tråd, bestod fredagens aften læsning af Atmos "Instruction manual" godt og grundigt i gennem.

I afsnit 13. Wiring diagram -eldiagram side GB-19, faldt jeg over en lille detajle, i et skraveret felt "Safety pump thermostat 95c" sikkerheds termostat for pumpe 95gr.

Denne termostat er et tilvalg og ikke standart på kedlerne på DC18S til og med DC50S !!

Da sikkerhed står mig meget på sinde, har jeg valgt og montere denne ekstra termostat, den har også den fordel ved, at flytte restvarmen fra kedlen, når blæseren har nået sit setpunkt og dermed slukker blæser og pumpe.

Jeg nærlæste diagrammet tilhørende kedlerne fra DC18S til DC50S på side 19 og sammenlignede det med diagrammet til DC75S kedlen på side 20 i Atmos manualen.

På DC75SE kedlen, er sikkeheds termostat monteret fra fabrik, der er så ydeligere monteret en termostat for pumpe/ladeventil, således, at ladeventil først starter når kedlen har nået 70gr.

Iflg. diagram er 70gr termostat til ladeventil monteret på klemme 6 og 7. Overkognings termostat monteret på klemme 6 og 8

På min kedel var ledningerne til overkognings termostaten allerede monteret, disse er mærket med: TC95.

Da jeg havde 2 stk. kedeltermostater liggende på hylden, var der ikke langt fra ide til udførsel af opgaven, med at montere de 2 termostater.

Højre sideplade afmonteres, for at få adgang til føler brønd som sidder bag på kedlen, der var plads til en føler mere, inde i følerbrønden, nr 2 føler har jeg monteret oven på følerbrønden, lavet en lille varme fordelerplade 2 spændebånd til at holde det hele på plads.

Montering af div. ledninger var ikke noget problem, da der som sagt allerede var ledninger til overkognings termostaten, på klemme 6 og 7 er der en "lus", denne lus fjernes og erstattes med 2 silikone ledninger som forbindes til termostaten til der "tænder" ladeventilen ved 70gr.

Jeg har nu "kørt" med dette setup siden lørdag og kan konstatere, at kedelen er væsentlig hurtigere varm og evt. brænde der ikke er fuldt udbrændt og setpunkt samtidig er nået hvor røggas suger er slukket, der sørger overkognings termostaten for, at rest varme bliver flyttet over i tank (tænder ved 95gr og slukker igen ved 90gr.)

Dette setup, burde efter min mening være standart på alle kedlerne og ikke "kun" DC75S

Invistering af 2 termostater vil formentlig ligge på 5-600kr og 1,5 time arbejde.
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk


marcwinther
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Atmos pumpe/overkognings termostat

Indlæg af marcwinther » 15 jan 2014 10:20

Kan ærlig talt ikke se fidusen ved det..

Ladeventilen kører jo alligvel kun vandet i kedelkredsen indtil den når sin set-temp., som jo kan være lidt forskelligt alt efter hvilken termostat man har i, og her åbner op for vandet fra akku-tanken.

Og hvad angår temp. over 90 grader, så slukker kedeltermostaten jo netop for blæseren når den når sin set-temp., men lader ladeventil-pumpen køre, indtil kedlen igen er under set-temp., hvor den så igen kobler blæseren til..

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Atmos pumpe/overkognings termostat

Indlæg af John Skov Jensen » 15 jan 2014 11:14

marcwinther skrev:Kan ærlig talt ikke se fidusen ved det..

Ladeventilen kører jo alligvel kun vandet i kedelkredsen indtil den når sin set-temp., som jo kan være lidt forskelligt alt efter hvilken termostat man har i, og her åbner op for vandet fra akku-tanken.

Og hvad angår temp. over 90 grader, så slukker kedeltermostaten jo netop for blæseren når den når sin set-temp., men lader ladeventil-pumpen køre, indtil kedlen igen er under set-temp., hvor den så igen kobler blæseren til..
Ladeventilen er ikke altid fuldstændig tæt i lukket/kold tilstand, så at vente med at cirkulere vandet giver både mindre stråletab fra rør/installation og dermed kortere opvarmningstid og minimering af risikoen for at blande kold vand i toppen af akku, så om ikke en kritisk nødvendig funktion, så i hvert fald en nyttig funktion

Det med den ekstra termostat der fungerer parallelt med røggas termostaten, der kan opstå en situation hvor de tilbageværende gløder i kedlen sidst i en fyringssekvens ikke er varme nok til at holde røggas termostaten aktiveret (medfører slukket ladeventilpumpe) men alligevel afgiver nok varme til at kedlen stille og roligt stiger i temperatur og til sidst aktiverer nød kølingssløjfen eller koger. Er anlægget i stand til at selvcirkulere, er det ikke noget problem, men kan anlægget ikke det, pga mange bøjninger, niveauændringer, lille rørdimmension etc i kedelkredsen, ja så er det en god ide at lade en "nød" termostat starte røgsuger og ladeventil pumpe. Igen ikke en kritisk nødvendig funktion, men i nogle særlige tilfælde en nyttig funktion.

Jeg har selv indbygget begge funktioner i min installation og har haft glæde af dem begge flere gange, både på min gamle DC22S og på den nye kedel.

Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Atmos pumpe/overkognings termostat

Indlæg af Boesgaard 54 » 15 jan 2014 13:11

Marcwinter: Hvis du studerer el. diagrammet nøje på side 19 i Atmos "instruction manual", vil du se at drift og røggas termostaterne er koblet i serie, hvilket vil sige at den termostat, der først når sit setpunkt enter slukker el. tænder for blæser/ladeventil/pumpe.

På klemme 8 er der spænding, når hovedafbryder er aktiveret, spænding ledes til røggas termostat, videre til klemme 7, hvor klemme 7 "luses" med klemme 6 (L pumpe), fra klemme 7 videreføres spænding til overkognings termostat, videre til kedeltermostat og til klemme 4 (L blæser)

Hvis setpunkt på kedel temp nås, inden røggas temp er faldet til under setpunkt slukker blæser og pumpe.
Hvis røggas temp falder til under setpunkt og kedel setpunkt ikke er nået, slukker blæser og pumpe.

Det er her de 2 ekstra termostater kommer ind på sidelinien, de aktiveres "kun" af kedel temperaturen, røggas termostat har ingen påvirkning af disse 2 termostater.

For lav kedel temp, udsætter starten af pumpe til kedel temp har nået 70gr, termostat for "max" temp 95gr. aktiveres kun når kedel temp er nået 95gr og derover, denne termostat sørger for at pumpe kører til kedel temp er nået ned på 90gr.
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk


Besvar