Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Roca 30 :(

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Frank LUND fls
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13 jan 2014 19:51

Roca 30 :(

Indlæg af Frank LUND fls » 13 jan 2014 20:09

Hej

jeg har en roca kedel, fra 2003. jeg har problem med meget højt røg temp, jeg har 2300L akkutank på.

Hvis jeg fyre med alm brænde, og den skal yde bare lidt mere end ""hygge" ild, ryger røgtemp op på ca 300grader, er der noget "nemt" der kan gøres for at få den ned ??

Jeg har lavet lidt "forsøg" med friture olie, som er fantastisk brændsel, ved hjælp af et gammelt olie fyr der er ombygget lidt. men så ligger røg på næsten 400grader, til tider på 500grader...til gengæld kommer der godt med varme i tanken...

På sigt skal den skiftes ud med et nyt brændefyr, men indtil """tiden""" er der til det, tænkte jeg der måske var en nem måde at få røg temp ned på... Har en ekstra røg vender plade i.

Mv hFrank


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Roca 30 :(

Indlæg af John Skov Jensen » 13 jan 2014 22:25

Nu er det jo ikke den mest økonomiske kedel du har, det af to årsager. Den kan ikke forbrænde alle de gode tjærestoffer og gasser i træet og den har begrænset hedeflade.
Hvis du vil køre noget drastisk med din røggastemperatur uden at det bliver en dyr (for dyr) løsning ser jeg kun en mulighed, og det er ekstern røg gas køler. Dette har været oppe og vende mange gange her på forrum hvor kreative brugere har lavet forskellige løsninger

Jeg ligger lige et link til Pelles tråd, han var den første der fik en fremstillet, han er en kreativ mand

viewtopic.php?f=17&t=4594

Lille smed har også forsøgt sig
viewtopic.php?f=183&t=10691

Og en kreativ bruger forsøgte med en ekstra kedel som røggas køler. Dette er nok den billigste og mest enkelte løsning
viewtopic.php?f=20&t=16432

Og en unavngiven har også lavet en til hans Atmos
viewtopic.php?f=183&t=8262&hilit=+R%C3%B8ggas

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Roca 30 :(

Indlæg af Renevinum » 14 jan 2014 08:49

Har en kammererat med sådan en kedel, han lavede sku et eller andet i hans for at sænke røgtemp. Kan lige spørge hvad det var.

Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Roca 30 :(

Indlæg af Boesgaard 54 » 14 jan 2014 09:28

Jeg har selv haft en Roca P30-7 som jeg var ganske godt tilfreds med, havde jeg ikke "sparket" hul i den med et stykke brænde stod den der sikkert i nu.

Jeg kæmpede også med den høje røggas temp, der er 2 måder og sænke den på og få en væsentlig bedre ydelse på Rocaèn.

Andvend ALTID røgvendeplade, den originale støbejernsplade kan dog ikke tåle den høje temp, få fremstillet en i 6mm plade efter den originale inden den går til og din røggas vil falde´mindst 50gr, da flammerne ikke går direkte op i skorstenen.

Hvis du har mod på det, så anskaf en brugt Roca kedel mere, skil den ad og brug en dobbelt sektion som du udskfter med den el. de enkelte sektioner som sidder forrest i kedlen i din eksisterende kedel, på den måde får du øget overfladen på kedlen, der skal så fremstilles en speciel røgvendeplade.
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Roca 30 :(

Indlæg af John Skov Jensen » 14 jan 2014 09:47

Boesgaard 54 skrev:Jeg har selv haft en Roca P30-7 som jeg var ganske godt tilfreds med, havde jeg ikke "sparket" hul i den med et stykke brænde stod den der sikkert i nu.

Jeg kæmpede også med den høje røggas temp, der er 2 måder og sænke den på og få en væsentlig bedre ydelse på Rocaèn.

Andvend ALTID røgvendeplade, den originale støbejernsplade kan dog ikke tåle den høje temp, få fremstillet en i 6mm plade efter den originale inden den går til og din røggas vil falde´mindst 50gr, da flammerne ikke går direkte op i skorstenen.

Hvis du har mod på det, så anskaf en brugt Roca kedel mere, skil den ad og brug en dobbelt sektion som du udskfter med den el. de enkelte sektioner som sidder forrest i kedlen i din eksisterende kedel, på den måde får du øget overfladen på kedlen, der skal så fremstilles en speciel røgvendeplade.
Div røgbremser og røg vende plader har altid en effekt, men når vi som her snakker om et mindre lokalt varmeværk hvor der fyres med fritureolie og røgtemp ligger mellem 400 og 500 grader, ja så skal der nu gøres en særlig indsats for at køle røggasserne


Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Roca 30 :(

Indlæg af Boesgaard 54 » 14 jan 2014 10:45

Med en gemmen forbrændings kedel som nu Rocaèn er, er det en god ide og montere en træk stabilisator, så trækket ikke bliver for stort !!
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Roca 30 :(

Indlæg af Renevinum » 14 jan 2014 12:20

Eller lave en røgkøler, kan se der linket til min salamander med røgkøler længere oppe i tråden, det virker rigtig godt.

Brugeravatar
frank lund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 maj 2010 20:55
Mit fyr: Ikke udfyldt

Roca 30 :(

Indlæg af frank lund » 09 nov 2014 12:15

Hey .

Tak for de gode svar, jeg er i gang med at bygge en røg køler...


Mvh Frank .


Besvar