Indstilling af drift og røggas temp på Atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Indstilling af drift og røggas temp på Atmos

Indlæg af Boesgaard 54 »

Indstilling af drift og røggas temp på Atmos.

Jeg vil høre jer derude som kører med Atmos 32, hvad i har stillet jeres drift og røggas temp til.

Jeg fik instaleret min AT 32 i februar/marts sidste år, den har for så vidt kørt super, bort set fra nogle optændings problemer, som forårsagede røg og lugtgener, da den pulsede som et gammelt lokomotiv der knoklede for at komme over himmelbjeget.

Jeg har ellers fuldt opstart vejledning meget nøje, til ringe hjælp.

Jeg har forsøgt mig lidt frem og den seneste måned med et super resultat, jeg starter med og ligge et par pinde på tværs af over spærken og derefter 2-3 stk tyndt kløvet brænde, oven på det kommer jeg lidt pindebrænde, som jeg tænder op med en tagpap brænder fra magasinlågen, nederste låge er lukket (klap for gennemforbænding holdes konstant lukket og har ikke været åbnet den sidste måned) i løbet af 2-3 min er der gang i bålet, lågen lukkes, efter 5-10 min fylder jeg kammeret op. Røggassuger stilles på opstart.

På denne måde har jeg ikke haft nogen røggener af nogen art, forgasning er også kommet igang med det samme, hvilket tidligere kunne være et problem.

Nu har jeg så oplevet efter, at kedlen er brænt ud, at kedel temp er meget tæt på 100gr, tank temp i top 90gr og bund temp er 80gr, blæser er stoppet, det er pumpe også, her tænker jeg at pumpe måske burde køre til kedel temp er 90gr, men hvordan får jeg den til det ??

Hvad siger andre erfarne Atmos brugere ??
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Indstilling af drift og røggas temp på Atmos

Indlæg af John Skov Jensen »

Boesgaard 54 skrev:Indstilling af drift og røggas temp på Atmos.

Jeg vil høre jer derude som kører med Atmos 32, hvad i har stillet jeres drift og røggas temp til.

Jeg fik instaleret min AT 32 i februar/marts sidste år, den har for så vidt kørt super, bort set fra nogle optændings problemer, som forårsagede røg og lugtgener, da den pulsede som et gammelt lokomotiv der knoklede for at komme over himmelbjeget.

Jeg har ellers fuldt opstart vejledning meget nøje, til ringe hjælp.

Jeg har forsøgt mig lidt frem og den seneste måned med et super resultat, jeg starter med og ligge et par pinde på tværs af over spærken og derefter 2-3 stk tyndt kløvet brænde, oven på det kommer jeg lidt pindebrænde, som jeg tænder op med en tagpap brænder fra magasinlågen, nederste låge er lukket (klap for gennemforbænding holdes konstant lukket og har ikke været åbnet den sidste måned) i løbet af 2-3 min er der gang i bålet, lågen lukkes, efter 5-10 min fylder jeg kammeret op. Røggassuger stilles på opstart.

På denne måde har jeg ikke haft nogen røggener af nogen art, forgasning er også kommet igang med det samme, hvilket tidligere kunne være et problem.

Nu har jeg så oplevet efter, at kedlen er brænt ud, at kedel temp er meget tæt på 100gr, tank temp i top 90gr og bund temp er 80gr, blæser er stoppet, det er pumpe også, her tænker jeg at pumpe måske burde køre til kedel temp er 90gr, men hvordan får jeg den til det ??

Hvad siger andre erfarne Atmos brugere ??
Kedlens drift set temperatur stilles på kedeltermostaten som sidder til venstre.
Men uanset hvad den er sat til, så slukker ladeventilpumpe og suger når røggastermostaten til højre når ned til sit set punkt temperatur.
Så uanset hvad temperatur kedlen har, 30 eller 100, så slukkes alting når kedlens røggastermostat slukker fordi bålet er brændt ud

Hvis du ønsker at ladeventil pumpen skal forsætte med at køre selvom brændet er væk og kedeltemp f.eks er 90 grader, ja så skal der en ekstra termostat på. Den skal kobles mellem L1 fase og udgangsklemmen til ladeventil pumpen.
Men normalt vil selvcirkulation i systemet kunne flytte den sidste rest varme fra kedel til akku
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Indstilling af drift og røggas temp på Atmos

Indlæg af John Skov Jensen »

Din opstarts sekvens med gas brænderen lyder fornuftig, bruger selv denne løsning
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Indstilling af drift og røggas temp på Atmos

Indlæg af John Skov Jensen »

Min røggas termostat er stillet så suger slukker når der er nogle få, små, næsten udbrændte glødende træstykker tilbage på dysen
Min kedeltermostat er drejet helt i bund, så passer det med den slukker ved ca 95 grader
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Indstilling af drift og røggas temp på Atmos

Indlæg af lille_smed »

hej

det lyder til at være en meget tids krævende opstart.. .. mine indstillinger på kedlen .. røg termostar står til kl 12.. kedel står til kl 6.. har sat en relæ på så jeg ikke skal rør ved røg termostaten under opstart .... (spare meget tid.).. starten med at tænder sugeren.. fange min stive gade kost, og feje det øver brænd kammer og skrabe det hele ind over dysen .. ligge lidt små pinde på over dysen fylder bunden med træ i brændkammeret .. og ligger en tænd blok over på de små pinde .. og 3-5 små pinde oven på.. .. fylder kedlen og går ..

marcwinther
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Indstilling af drift og røggas temp på Atmos

Indlæg af marcwinther »

Min kedeltermostat står ca. kl. 5 og min røggastermostat står kl. 11 (se billede). Dette giver for mig en max. kedeltemp. på ca. 91 grader før den slukker blæser og det hele slukkes når røggastemp. er nået ned på ca. 95 grader..

Jeg tænder op på følgende måde:

-Starter med at åbne for bypass-spjæld.
-Lægger et lille stykke brænde på tværs af spalten, lægger ovenpå det en optændingsbriket og derefter gamle kul, småpinde, bark o.l. rundt om optændingsbriketten.
-Skruer røggastermostaten ned på 0, så blæser starter.
-Herefter fylder jeg kammeret op med brænde. Mængden afhænger lidt af hvor meget varme, der er tilbage i akku-tankene. Men helt fyldt op plejer jeg at kunne varme mine 2 x 800 liter op fra 50 til 90 grader, og igen kommer det lidt an på hvor stort varmebehovet er i huset samtidig.
-Herefter lukker jeg for lågen, og når min røggastemp. er ca. 100 grader, skubber jeg bypass-spjældet ind.
-Når røggastemp. er nået ca. 230-250 grader, skruer jeg røggastermostaten op på sit mærke.
Vedhæftede filer
foto.JPG
Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Indstilling af drift og røggas temp på Atmos

Indlæg af Boesgaard 54 »

Tak for alle jeres svar

John: Jeg påtænker og montere en ekstra termostat som du beskriver, den også kan sikre mod overkogning, hvis dette skulle opstå.
Tak for tippet.

Marcwhinter: Den metode du beskriver er lig den som beskrevet i manual og den som jeg selv brugte til at starte med, men det var også den metode der fik Atmosèn til at ryge som et gammelt damplokomotiv og havde svært ved og få gang i underforbrændingen, om det er fordi min skorsten er lige i underkanten i højde og diameter og dermed for lidt træk når den er kold ved jeg ikke.

Men jeg tilsyneladende ikke er den eneste der er kommet frem til den måde jeg tænder op på er god, er det nok måden at tænde op på i mit anlæg.
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk
FSJ
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 126
Tilmeldt: 17 okt 2011 11:07
Mit fyr: Atmos og Opop BlackStar Woody
Areal: 217
Brændsel: Træ + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8600

Indstilling af drift og røggas temp på Atmos

Indlæg af FSJ »

lille_smed skrev:hej

det lyder til at være en meget tids krævende opstart.. .. mine indstillinger på kedlen .. røg termostar står til kl 12.. kedel står til kl 6.. har sat en relæ på så jeg ikke skal rør ved røg termostaten under opstart .... (spare meget tid.).. starten med at tænder sugeren.. fange min stive gade kost, og feje det øver brænd kammer og skrabe det hele ind over dysen .. ligge lidt små pinde på over dysen fylder bunden med træ i brændkammeret .. og ligger en tænd blok over på de små pinde .. og 3-5 små pinde oven på.. .. fylder kedlen og går ..
Jeg sætter et par småpinde på tværs, en tændblok ovenpå og et par pinde ovenpå igen
Ud med spjældet
Tænde blokken
Til venstre med røggastermostaten
Fylde kammer helt op med brænde
Ind med spjældet


Jeg sætter først termostaten til kl 12, når jeg fylder igen. Hvis jeg altså husker det.
Fortæl lige lidt mere om det relæ du har monteret, for det er ikke altid jeg lige husker at dreje den tilbage.

Det må være en lille gadekost du bruger og hvordan får du skidtet ned. Min gadekost er nemlig lige og ikke rund :P

/Frank
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Indstilling af drift og røggas temp på Atmos

Indlæg af Skovløber »

marcwinther skrev:Min kedeltermostat står ca. kl. 5 og min røggastermostat står kl. 11 (se billede). Dette giver for mig en max. kedeltemp. på ca. 91 grader før den slukker blæser og det hele slukkes når røggastemp. er nået ned på ca. 95 grader..

Jeg tænder op på følgende måde:

-Starter med at åbne for bypass-spjæld.
-Lægger et lille stykke brænde på tværs af spalten, lægger ovenpå det en optændingsbriket og derefter gamle kul, småpinde, bark o.l. rundt om optændingsbriketten.
-Skruer røggastermostaten ned på 0, så blæser starter.
-Herefter fylder jeg kammeret op med brænde. Mængden afhænger lidt af hvor meget varme, der er tilbage i akku-tankene. Men helt fyldt op plejer jeg at kunne varme mine 2 x 800 liter op fra 50 til 90 grader, og igen kommer det lidt an på hvor stort varmebehovet er i huset samtidig.
-Herefter lukker jeg for lågen, og når min røggastemp. er ca. 100 grader, skubber jeg bypass-spjældet ind.
-Når røggastemp. er nået ca. 230-250 grader, skruer jeg røggastermostaten op på sit mærke.
Fint billede, men hvor har du fundet den fine danske optændingsguide fra, som er klistret på....
Tænkte bare, hvis jeg nu stillede træskoene, så skulle konen jo også kun finde ud af at fyrre :D
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
marcwinther
Stoker II
Stoker II
10
Indlæg: 38
Tilmeldt: 03 jun 2013 22:56
Mit fyr: Atmos DC 32S
Areal: 170
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 15-20 rm.
Geografisk sted: Faaborg, Fyn

Indstilling af drift og røggas temp på Atmos

Indlæg af marcwinther »

Skovløber skrev:Fint billede, men hvor har du fundet den fine danske optændingsguide fra, som er klistret på....
Tænkte bare, hvis jeg nu stillede træskoene, så skulle konen jo også kun finde ud af at fyrre :D
Den fulgte med fyret da jeg købte det :great: (Ved Biovarme i Odense)..

Besvar