Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Brænde

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
jopa

Brænde

Indlæg af jopa » 22 feb 2013 09:30

Landlyst skrev:Tror sgu godt nok ikke den orlan holder ret længe på koks... Koks er bedst i en støbejernskedel helst med vandkølede riste....

Hvis det er 6000 for 16 meter løvtræ er det ok billig.... 375kr/meter... Så lige Tjele sælger i 3meter stykker til 280kr /meter.... (mener jeg) plus moms... Så er der ikke meget til savning/kløvning og transport....
Tror godt den kan fyre med alm koks i det nederste rum, men ikke hvis det er petrokoks.

ps jeg får 30rm bøg savet kløvet leveret for 13,500 så det kan godt lade sig gøre stadig at få træ til rimelige penge.

Men når man bor så tæt på Das Waterland som jeg kan man lige så godt fyre med briketter.
Varmer kun 90kvm op


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Brænde

Indlæg af Landlyst » 22 feb 2013 12:39

Hmm alm. koks? Hvad er det egentligt?

jopa

Brænde

Indlæg af jopa » 22 feb 2013 13:32

Landlyst skrev:Hmm alm. koks? Hvad er det egentligt?
Koks bliver fremstillet ved tørdestillation af stenkul, hvor man opvarmer kullene, så en lang række fremmedstoffer fjernes som en blanding af en lang række gasser (metan, kulilte, acetylen osv.)

Er opvokset med koks som varmekilde icon_frown.gif

Energikoks/petro er et biprodukt, som fremkommer ved raffinering af råolie, altså 2 forskellige former for koks

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Brænde

Indlæg af Landlyst » 22 feb 2013 13:42

Okay, men det er vel ikke til at få fat i alm koks så? Og så har jeg lært lidt om det også... :great:

JesperDJ
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 20 feb 2013 17:58

Brænde

Indlæg af JesperDJ » 22 feb 2013 14:38

jopa skrev:
Tror godt den kan fyre med alm koks i det nederste rum, men ikke hvis det er petrokoks.

ps jeg får 30rm bøg savet kløvet leveret for 13,500 så det kan godt lade sig gøre stadig at få træ til rimelige penge.

Men når man bor så tæt på Das Waterland som jeg kan man lige så godt fyre med briketter.
Varmer kun 90kvm op
Hej Jopa,

Nu spørger jeg nok lidt dumt, men hvordan fyrer man i det nederste rum i en Orlan. Tænder simpelthen op dernede eller..? Som sagt, spørgsmål fra en uvidende.. :?


jopa

Brænde

Indlæg af jopa » 22 feb 2013 16:24

JesperDJ skrev:
Hej Jopa,

Nu spørger jeg nok lidt dumt, men hvordan fyrer man i det nederste rum i en Orlan. Tænder simpelthen op dernede eller..? Som sagt, spørgsmål fra en uvidende.. :?
Har ikke prøvet det men ville sætte en såkaldt gris ind i nederste rum og så når der er fut i det lukke for luft så burde det kunne køre, hvis det kan køre.

Kedlen er jo ikke bygget til det fra start


Besvar