Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Boesgaard 54 » 11 jan 2013 15:54

Er der, en el. fl. bruger af Atmos 32Kw, el. Orlan 40Kw, der er bosiddende på Lolland, som gerne vil vise sin kedel frem, samt dele ud af deres erfarringer med netop deres kedel, om det er Atmos el. Orlan.

Jeg skal have truffet en afgørelse inden længe og jeg er (stadig) meget i tvivl om, hvilken en`af de to kedler jeg skal vælge ??

Mvh. Jørgen
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Tom_AT » 11 jan 2013 16:01

Jeg skal ikke sige noget om orlan. Men hvad atmos angår er det ligemeget om du ser en 25, 32 eller 50 kw kedel. De er alle lavet ens.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af John Skov Jensen » 11 jan 2013 16:14

Tom_AT skrev:Jeg skal ikke sige noget om orlan. Men hvad atmos angår er det ligemeget om du ser en 25, 32 eller 50 kw kedel. De er alle lavet ens.
Det er ikke helt korrekt, en 50 kw har flere muligheder mht justering af sekundær luft, derudover er de opbygget ens

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Tom_AT » 11 jan 2013 17:12

John Skov Jensen skrev: Det er ikke helt korrekt, en 50 kw har flere muligheder mht justering af sekundær luft, derudover er de opbygget ens
Det er så vidt jeg ved ikke alle 50 kw kedler der har denne mulighed. Men du har selvfølglelig ret.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af lille_smed » 11 jan 2013 18:28

var jeg dig vil jeg holde mig til atmos.. det er ikke meget der kan gå i stykker .. to termostater og en suger .. orlan .. har en styre boks .. lidt mere bøvlet at fyre i en atmos


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Tom_AT » 11 jan 2013 20:02

lille_smed skrev:var jeg dig vil jeg holde mig til atmos.. det er ikke meget der kan gå i stykker .. to termostater og en suger .. orlan .. har en styre boks .. lidt mere bøvlet at fyre i en atmos
Enig.
Desuden er kvalitet og finish på Atmos også langt mere overbevisende end Orlan.

sluppermand
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 35
Tilmeldt: 30 mar 2009 19:02
Mit fyr: atmos dc32
Areal: 250
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4180

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af sluppermand » 12 jan 2013 08:37

jeg holder også på Atmos, har selv sat en 32 op og den varmer 4000l akku op, den er nem at rense og vedligeholde.
Når det er kold fyrer jeg en gang om dagen 2,5 opfyldninger så er tanken mellem 80 og 90 grader,

Boesgaard 54
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 31 dec 2012 10:15
Mit fyr: Atmos DC32
Areal: 232
Brændsel: Blandet træ
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 10-14 rum træ
Geografisk sted: Keldernæs Lolland

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Boesgaard 54 » 13 jan 2013 10:41

Tak for jeres kommentare, jeg formenner, at I Atmos brugere er godt tilfredse.
Jeg savner dog stadig, et par udmeldinger fra brugere af Orlan 40Kw.

Jeg er ikke så bange for elektronikken på Orlan kedlen, ingen tvivl om, at simpelt er godt, som på Atmos.
Men mig bekendt findes der ikke et eneste pillefyr, uden der er en elektronisk styring, uden den kunne en pillebrænder ikke brænde rent, derfor er jeg også overbevist om, at en elektronisk styring af brændekedelen er med til at udnytte "brændstoffet" optilmalt, med mindst muligt udslip af skadelige stoffer.

Alle vore moderne biler er i dag spækket med elektronik, uden problemer, aldrig har de udnyttet "brændstoffet" så godt som nu, dette skyldes langt hen af vejen den elektroniske motorstyring, en motor er, at sammenligne med en kedel, der forbrændes en el. anden form for brændstof og den forbrænding skal ske på bedst mulig måde, dette sker ved at overvåge og styre de forskellige parrameter, der nu er til rådighed.

Atmos + og - som jeg ser dem:

Jeres positive omtale af Atmos kedlen, har jeg taget til mig.
Mulighed for eftermontering af pillebrænder på øverste låge.
Hvilket kunne være rart, hvis og når jeg er væk fra matriklen i længere tid.

Et minus, er den renselem, der sidder i bunden af kelden bagpå.
(Det skal lige nævnes, at mit fyrrum kun er 128 cm bredt, minus kedel bredde på 67 cm samt div. kedel instalationer, er der ikke meget tilbage til rensning af skorsten, samt renselem, hvilket er et problem, der ikke kan ændres, men skal leves med)

Orlan + og -

Større volumen af brændekammer = længere brændetid.
Elektronisk styrring, som formentlig også er med til og forlænge brænde tiden, udnytte "brænstoffet" optimalt under alle "kørsels" forhold.
Smallere kabinet i forhold til Atmos.
Rensning af røgkanaler foretages oppefra, ingen rensning bag kedel, undtaget skorsten (men den skal jo oz kun renses 2 gange årligt, så det går nok)

Desværre ingen mulighed for eftermontering af pillebrænder.
Iflg, jer der ude, mangel på kvalitet og finish.

Jeg har til dato ikke selv set hverken Atmos el Orlan i Real life og kan derfor af gode grunde ikke selv udtale mig.
Mvh. Jørgen Boesgaard
jboesgaard@godmail.dk

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Zarge » 13 jan 2013 10:54

Der er nu desværre ingen "styring" i styringen på orlan... Altså sådan at forstå at eneste reelle justerings er hastigheden på blæseren (kan justeres manuelt, altså sker det ikke automatisk), ud over det så er det bare en termostat med digitale tal, så tror nu ikke det gør nogen forskel optimeringsmessigt...

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Bruger af Atmos 32Kw og Orlan 40Kw søges.

Indlæg af Tom_AT » 13 jan 2013 11:34

Boesgaard 54 skrev:Tak for jeres kommentare, jeg formenner, at I Atmos brugere er godt tilfredse.
Jeg savner dog stadig, et par udmeldinger fra brugere af Orlan 40Kw.

Jeg er ikke så bange for elektronikken på Orlan kedlen, ingen tvivl om, at simpelt er godt, som på Atmos.
Men mig bekendt findes der ikke et eneste pillefyr, uden der er en elektronisk styring, uden den kunne en pillebrænder ikke brænde rent, derfor er jeg også overbevist om, at en elektronisk styring af brændekedelen er med til at udnytte "brændstoffet" optilmalt, med mindst muligt udslip af skadelige stoffer.

Alle vore moderne biler er i dag spækket med elektronik, uden problemer, aldrig har de udnyttet "brændstoffet" så godt som nu, dette skyldes langt hen af vejen den elektroniske motorstyring, en motor er, at sammenligne med en kedel, der forbrændes en el. anden form for brændstof og den forbrænding skal ske på bedst mulig måde, dette sker ved at overvåge og styre de forskellige parrameter, der nu er til rådighed.

Atmos + og - som jeg ser dem:

Jeres positive omtale af Atmos kedlen, har jeg taget til mig.
Mulighed for eftermontering af pillebrænder på øverste låge.
Hvilket kunne være rart, hvis og når jeg er væk fra matriklen i længere tid.

Et minus, er den renselem, der sidder i bunden af kelden bagpå.
(Det skal lige nævnes, at mit fyrrum kun er 128 cm bredt, minus kedel bredde på 67 cm samt div. kedel instalationer, er der ikke meget tilbage til rensning af skorsten, samt renselem, hvilket er et problem, der ikke kan ændres, men skal leves med)

Orlan + og -

Større volumen af brændekammer = længere brændetid.
Elektronisk styrring, som formentlig også er med til og forlænge brænde tiden, udnytte "brænstoffet" optimalt under alle "kørsels" forhold.
Smallere kabinet i forhold til Atmos.
Rensning af røgkanaler foretages oppefra, ingen rensning bag kedel, undtaget skorsten (men den skal jo oz kun renses 2 gange årligt, så det går nok)

Desværre ingen mulighed for eftermontering af pillebrænder.
Iflg, jer der ude, mangel på kvalitet og finish.

Jeg har til dato ikke selv set hverken Atmos el Orlan i Real life og kan derfor af gode grunde ikke selv udtale mig.
Umiddelbart tror jeg lidt du har misforstået konceptet ved brændefyring i en gasogen-kedel.
Det skal ske med 100% forbrænding, altså ingen sjatfyring. Og det skal ske med akku-tank tilkoblet. Således opnår du bedst udnyttelse af brændslet og bedst virkningsgrad på kedlen.

Det er klart at når fyret kører er det ikke 100% jævn forbrænding hele tiden, og et fyr med styring vil bedre løbende kunne optimere forbrændingen. Men jeg NÆGTER at tro på at det er noget en billig styring i en billig kedel som Orlan kan gøre nogen forskel på. (Atmos er også en billig kedel, i mine øjne).

Skal du have brændekedel der kan alt det lækre er prisen en helt anden.


Besvar