Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Store problemer med luft?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Store problemer med luft?

Indlæg af John Skov Jensen » 02 dec 2012 13:44

TsT skrev:Skovløber : Nej, jeg har ik' en snavs opsamler på anlæget. Bundproppen på Laddomaten har jeg læst vil fungere som samme. Har haft den renset, men der var ik' noget snavs i. Nu er laddomaten ik' mer' end små 8mdr gammel. Naturligvis kan der godt være snavs i systemet, men har haft det skyllet igennem da anlæget blev bygget. Jeg sløjfede guldvarmen i vores udstue, da der blev sadt en radiator op og jeg ik' stolede hel på de gamle kobberør fra 76, Vandet jeg sugede op der fra var som blæk!!

John : Ja, det er hel klart flowet mellem keddel og tank problemet er. Et rørforløb på knap to meter, hvor der er monteret ik' mindre end to 1,5l luftpotter, de samler os' luft op men det er som om luften sidder i en bobbel andetsteds i nærhed af kedlen, for når pumpen sændes og slukkes ka' jeg høre der ligesom blir' skubbet til boblen og lidt af den sommetider slipper og fanges i luftpotterne.. Alfa2 pumpen på Laddomaten er en 25-40 men regner med at motoren er den samme som andre Alfa pumper? Da pumpehuset er overflødigt?
I går da anlæget var nede på omkring 20g to' jeg igen trykket af og målte ekspantionstanken til de 0,5bar og derefter efterfyldte til 1,5bar da jeg tændte pumperne igen, slog anlæget non' gevaldige bøvser som blev fanget i luftpotterne og kørte hel perfekt ved fyring? Glæder mig til at fyre igen i aften og se om ststus er den samme? Så du har haft ret i heletiden at problemet sikkert har været et spørgsmål om at tank og anlæg har kært med ukorrekt tryk? For jeg fyldte anlæget op til 1,5bar i kold tilstand, altså 0,5bar mer' end normalt og sikret fortrykket ligeledes var korrekt.

Trykket i anlæget ved ca.20g er på 1,5bar og 2,5-7 ved fuld opladet (80-82g) Det er første gang i over halvandet år det har kørt korrekt og at jeg ku' fortage korrekte målinger af trykket. Laddomaten/Ladeventilen står på 78-80g i indløb, tankens bundtemp. i blanding og 45-55 i udløb ganske korrekt! men det seneste halvandet år har indløbstemp. fløjet lynhurtigt langt over 80 og kedlen gået i pausefyring.

Så konklusionen må være at jeg har haft kørt med ukorrekte tryk i anlæget som har gjort det ustabilt og dannet store luftgener i systemet? Nu vil jeg prøve at lade det køre med det tryk det har nu og se hvordan det køre fremover.
Mange tak for hjælpen
Godt du har fået noget varme i systemet

Jeg har lige et par kommentarer til problemet med pletkogning
Det er fint at øge anlægstrykket til f.eks 1,5bar. Men fortrykket skal også hæves for at undgå at ekspansionen er halvt fyldt op ved koldt anlæg og derved har tabt halvdelen af sin funktionelle volumen. Ulempen ved at hæve trykket er at afstanden til max anlægstryk grænsen på de normale 2,5bar bliver mindre og der skal derfor mere ekspansionsvolumen til at holde anlægget under 2,5bar ved fuld opvarmet akkutank. Mit eget anlæg har også et hviletryk lige over de 1,1 bar for at hindre pletkogning. Men jeg har ca 3000l vand i anlægget og 600l ekspansion, men så ændres trykket heller ikke ret meget når anlægget varmes op.

Ang. Din pumpe på ladeventilen
Det skal egentlig være en 25-60 pumpe. Din 25-40 kan have problemer med at holde flowet højt nok, dette kan også medvirke til pletkogning. Et flow på ca 1200l/time er et minimum. Min egen 25-60 kan knap holde dette flow på trin to (dette svarer til trin 3 på en 25-40), og holder nemt knap1400l/time på trin tre. Men disse værdier er selvfølgelig meget påvirket af rørføring og dimensionerne på rørene mellem kedel og akku.


Besvar