Salamander fyr og luft/vand pumpe

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
jopa

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af jopa »

mejeristen » 04 Nov 2012, 17:56 skrev:Kan i tillæg til andres indlæg oplyse at den kedel jeg havde før jeg skiftede til min Baxi bonus var næsten lige så elendig til træ som salamanderen. jeg har ca halveret mit brændeforbrug ved at inst. en gasogen kedel!!
Noget af en akkutank hvor tit fyrer du ?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Ulrik 76.
Din Salamander er født til koks, og der er den udmærket, men absolut ikke god til træ.

Du behøver ingen Laddomat 21 til din Salamander, og den vil ikke gøre lagdelingen ret meget bedre.
Så hellere lave et 10 m2. solvarmeanlæg, så er du fri for at fyre hele sommeren.

Jeg finder lige et diagram, som du kan skele lidt til.
02-10-06 Solvarme og oliefyr og fastbrændsel.JPG
02-11-01 v.v.beholder som veksler..JPG
Jeg ønsker dig held og lykke med dit gode og store projekt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af pelle »

Hej.
Jeg vil give, min ven, Ernst Drastrup meget ret. De salamanderkedler hører fortiden til. De er skabt til kul og koks. Træfyring i en salamanderkedel er meget forurenende. Ved træfyring er det sådan ca. 40 % der udnyttes ..Så, de salamandere er altså ikke aktuelle længere.
De hører fortiden til. Man kan købe en ny godkendt kedel idag, for mellem 12.000 og 20.000 kr. der udnytter træbrændslet 80 -90 % . Så, har man råd, hvorfor dog spare den smule penge.
Jeg har en nabo. Han sværger til træfyring i salamanderkedel uden akkutank. Jo, for sådan gjorde hans far... Og det er det eneste rigtige, siger han. Jeg har forlængst opgivet ham. Han er uden for pædagogisk rækkevidde. Jeg må blot skære mig igennem røgen når jeg besøger ham. :)
Der nævnes solenergi... Se det er noget jeg er stor tilhænger af. Der kan virkelig hentes en masse energi ud af den blå luft.. Det er helt enormt.. :great: Jeg byggede et solvarme anlæg af genbrug efter Ernsts ideer. Det er øldåser der er trukket på kobberrør. Jeg lægger lige et billede hvor jeg ligger veltilfreds i udendørs badekarret med en øl og en god pibe tobak. icon_cheesygrin.gif og det er 100 % opvarmet af solen .
DSC01767.JPG
. Det har godtnok givet os en masse varme her i sommertiden. Og det giver varme blot solen er på. Også i efterårs og vinter mdr. og forårs mdr.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
jopa

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af jopa »

pelle » 04 Nov 2012, 19:08 skrev:Hej.

Der nævnes solenergi... Se det er noget jeg er stor tilhænger af. Der kan virkelig hentes en masse energi ud af den blå luft.. Det er helt enormt.. :great: Jeg byggede et solvarme anlæg af genbrug efter Ernsts ideer. Det er øldåser der er trukket på kobberrør. Jeg lægger lige et billede hvor jeg ligger veltilfreds i udendørs badekarret med en øl og en god pibe tobak. icon_cheesygrin.gif og det er 100 % opvarmet af solen .
DSC01767.JPG
. Det har godtnok givet os en masse varme her i sommertiden. Og det giver varme blot solen er på. Også i efterårs og vinter mdr. og forårs mdr.
har du et billede af dit solfanger anlæg
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af pelle »

jopa » 04 Nov 2012, 19:27 skrev:
har du et billede af dit solfanger anlæg
Ja, naturligvis har jeg det. Det er 2200 øldåser der er trukket på 250 meter kobberrør. og lagt i isolerede kasser med 2 lag glas udenpå... Der var da noget arbejde ved dette. Men, det er jo engang at lave det.
Jeg ville godtnok nødig have sådan en sulten salamander kedel. Det er ski godtnok fast arbejde og træ dertil... :) og det er det hvert år.
764.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

jopa

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af jopa »

[quote="pelle » 04 Nov 2012, 19:36"][/quote]
Ser sgu godt ud, men kan ikke drikke så mange bajere bier5.gif . og har desværre ikke evnerne heller.
ulrik76
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 38
Tilmeldt: 04 jun 2012 21:30

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af ulrik76 »

Hej igen , salamanderen står stadig ikke til udskiftning pt,

Så mit spørgmål er stadig om ladomaten og seperat blandesløjfe til huset kan hjælpe på lagdelingen i akku tanken.

Evt med tegning.

Har selv tænkt på ladning i toppen af akkutanken og frem til blandesløjfen også fra toppen af tanken

Retur fra fyr og blandesløjfe i bunden af akku tank i 2 indløb i akkutanken
ulrik76
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 38
Tilmeldt: 04 jun 2012 21:30

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af ulrik76 »

Og dog kan man få koks og brændefyr i den samme kasse???

Mvh Ulrik
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af pelle »

jopa » 04 Nov 2012, 20:14 skrev: Ser sgu godt ud, men kan ikke drikke så mange bajere bier5.gif . og har desværre ikke evnerne heller.
Pyt da med om du ikke kan drikke så mange bajere. Det er der helt sikkert andre der kan. Jeg kendte da et par alkoholikere+ at der var et par fester, da jeg byggede mine fangere. Øhh.. Det er ikke ligefrem i dk man bør gøre det til et problem at mangle tyske pant dåser. Dem, de dåser, er der godtnok masser af :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Salamander fyr og luft/vand pumpe

Indlæg af pelle »

ulrik76 » 04 Nov 2012, 20:19 skrev:Hej igen , salamanderen står stadig ikke til udskiftning pt,

Så mit spørgmål er stadig om ladomaten og seperat blandesløjfe til huset kan hjælpe på lagdelingen i akku tanken.

Evt med tegning.

Har selv tænkt på ladning i toppen af akkutanken og frem til blandesløjfen også fra toppen af tanken

Retur fra fyr og blandesløjfe i bunden af akku tank i 2 indløb i akkutanken

Ok... Jeg svarer helt seriøst på sp. målet...
Der skal en blandesløjfe til og en ekstra pumpe imellem kedel og akkutank. Hvis du vil have en knivskarp lagdeling i tanken. Så, er en laddomat løsningen.. Det er altid godt at blande returvand fra huset i det varme fremløb fra tanken til huset. Det vil give mere ro i akkutanken.
Men, hvorfor er denne lagdeling så væsentligt for dig ??
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar