Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

orlan 25

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
jimmi1212
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 okt 2012 20:48

orlan 25

Indlæg af jimmi1212 » 22 okt 2012 18:37

hej jeg har en orlan 25, den er mont. uden accu tank og har kørt i 5 sæsoner, har egentlig kørt fint. men sys den er begyndt på at blæseren køre konstant, de plejer at stå på ca. 64 grader, det gør den også i dag men hvis den kommer ned på 55 grader, køre blæseren men den stiger ikke i temp. tværtimod den falder. så skal jeg trykke stangen tilbage altså til røggas spjældet eller hvad det nu hedder. så kommer den først op. jeg har i weekenden gjord fyret ren, renset blæser, luftrør, røgrør og skorsten. men har ikke rigtig hjulpet. jeg fyre med fint tør bøge træ. nogen der har et forslag til hvad det kan være der driller her.


jopa

orlan 25

Indlæg af jopa » 22 okt 2012 19:01

Orlan skal køre med fuld knald på.
Har akku på min og jeg fyrer med fuld knald på indtil akku har opnået 80gr. Så går den på pausefyring og jeg smider ikke mere i kedlen før næste dag, hvor jeg tænder op igen.

Min Orlan er indstillet til 80/90gr ca.
Blæseren kører også her når den kommer under et vist antal grader, og det kan man ikke lave om på udover at smide mere på.

Du skal jo sørge for at kedlen er fyldt ordentligt op og træet ligger korrekt.

Mig bekendt skal en Orlan optændes en gang i døgnet, og akkutank er nødvendig.

ps hvordan ser dyssen ud ?

jimmi1212
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 okt 2012 20:48

orlan 25

Indlæg af jimmi1212 » 22 okt 2012 23:57

dysen ser fint ud, hvorfor skal der akku tank på? hvor stor er tanken?. mit har altid kørt på ca. 65 grader og har fungeret fint nok. men måske jeg har brugt lidt meget træ. ved jeg ikke. men nu sys jeg det driller mig. måske jeg skal prøve med en akku tank, skal bare finde ud af hvor stor den skal være.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

orlan 25

Indlæg af Tom_AT » 23 okt 2012 00:06

1500-2000 liter vil være passende. Akkutank fordi sådan en gasogen kedel kører klart bedst når der altid er fuld skrald på. Kedlen holder længere og bedre fyringsøkonomi.

jimmi1212
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 okt 2012 20:48

orlan 25

Indlæg af jimmi1212 » 28 okt 2012 09:39

hej jeg er så træt af mit orlan fyr at det snart ryger ud af fyrrummet, nu kan det slet ikke køre uden den stang er trykket ind. har prøvet alt. nu kommer hans fra viagasproblemer.dk i næste uge hvis han ikke kan finde noget der er galt ryger det ud. men har tænkt på at jeg ville have et alm. fast brændselsfyr. men ved ikke hvilket et man skal vælge er der nogen herinde der har gode erfaringer men noget, og hvilke???


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

orlan 25

Indlæg af John Skov Jensen » 28 okt 2012 09:44

hvad mener du med alm brændefyr?
Alle kedler der er lovlige og godkendt er lavet efter samme princip som din orlan

jopa

orlan 25

Indlæg af jopa » 28 okt 2012 10:01

Gasogen kedler er absolut bedre end alm gamle trækedler. Du skal blot lære at bruge den ordentligt.

Gætter på at dine røgkanaler bagerst trænger til en rensning. (vigtigt)

Skiftede fra en almindelig gammeldavs trækedel til en Orla og besparelsen i træ er mærkbar.

Orla skal *knaldfyres og når den går på pausefyring stoppes med at fyre og der tændes op igen når akku er ca 40 gr.
Sådan gør jeg og det funker.

Nu skriver du ikke hvor du bor men du skal være velkommen til at checke mit af drinking25.gif

*knaldfyres=fuld skrald=hård fyring :great:

jopa

orlan 25

Indlæg af jopa » 28 okt 2012 13:40

jopa » 28 Oct 2012, 10:01 skrev:Gasogen kedler er absolut bedre end alm gamle trækedler. Du skal blot lære at bruge den ordentligt.

Gætter på at dine røgkanaler bagerst trænger til en rensning. (vigtigt)
Glemte lige:
Din tmp 65 grader.
Den skal op på mellem 80 og 90 din ladomat åbner jo ikke ved 65gr men formentlig 72 eller 78.
Varmen i huset skal komme fra din akkutank, så fuld knald på.

En gasogen kedel skal ikke fyre i øverste kammer som du beskriver men i nederste kammer.
Øverst skal der blot dannes gløder der smider gas til nederste kammer, så den med at skubbe stangen til skorstenstræk åben duer ikke det er ikke meningen med gasogen.

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

orlan 25

Indlæg af Idor » 03 dec 2012 08:55

Tror simpelthen dine luft kanaler er stoppet i fyret. Den får ikke den luft den skal have. Og det er sket fordi du kører uden akku tank. Har selv prøvet det samme på et tidspunkt på mit Vigas25. Nøjagtig samme beskrivelse af problemet, som dit. Og jeg havde den gan en akku tank på 1000L på, men man bliver grisk og vil fyre hele tanken op på 85 grader og så er problemet det samme. Når tanken er fuld kan fyret ikke komme af med varmen - det samme som ingen tank på. Og så står fyret og "prut-fyrer", hvor den tænder og slukker og ryger hele tiden og stopper dermed til.

Nu har jeg to tanke på 1000L på og det hele kører som en drøm..

Men det tog meget lang tid at rense op igen den gang.


Besvar