atmos eller orlan

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
kedelpasseren
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 sep 2012 07:45

atmos eller orlan

Indlæg af kedelpasseren »

Hej - skal have installeret et brændefyr her inden vinter. Jeg har fået anbefalet Atmos af fejeren. Men når jeg henvender mig til forhandleren for at bestille en komplet "pakke" er det stort set umuligt at få dem til at sælge en Atmos. De fremhæver Orlan frem for Atmos. "mere for pengene - billigere reservedele, samme nemme betjening osv....." de har nærmest kun hovedrysten til overs for fejerens anbefaling.

Er der noget om snakken? eller kunne man forestille sig, at det simpelthen er et spørgsmål om hvor avancen er bedst?

Jeg har ikke en hylende ... forstand på det, så jeg håber I har et godt råd - Tak

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

atmos eller orlan

Indlæg af lille_smed »

hej

jeg vil helt klart vælge atmos .. for der e stort set ikke noget eletronik på den .. der er 2 termostater .. og en suger så der ikke meget der kan gå i stykker .. har en ven som har orlan bøvler lidt med med røg ud af lågen når han fyre ..og tager ca 15 til 30 min før under forbrændingen går i gang .. hvor på min atmos starter med det sammen .. og ingen røg ved fyring .. tænk ikke på reservedele .. der går ikke bare sådan i stykker .. mit har kørt i 3 vinter fejler intet

jeg har selv atmos dc 25 ..
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

atmos eller orlan

Indlæg af Zarge »

Jeg ville nok også vælge en atmos, fordelen med undertryk er at du ikke resikere røg ud af lågen...
Jeg har selv en Orlan og er egentlig fin tilfreds (fik den billigt) men skulle jeg købe idag, så havde jeg nok taget den anden...
Hvor bor du i landet? det kunne jo være der er nogen der kunne fristes til at åbne døren til fyrrummet... Man kommer langt med et par kolde pils her i landsdelen... drinking25.gif
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

atmos eller orlan

Indlæg af lille_smed »

hvor stor akku tank du sætte på den kedel du ønsker
kedelpasseren
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 sep 2012 07:45

atmos eller orlan

Indlæg af kedelpasseren »

Hej - tak for respons!
Jeg bor i Varde - Men Danmark er jo ikke voldsom stor når det kommer til stykket!

Akku-tanke - Har købt 2 brugte a 750 liter gennem Den Blå Avis. Men måske har jeg dummet mig, for når jeg læser her og andre steder, så skal tilløbet vist være oppe i øverste 1/3 - 1/4del af tanken. På disse tanke er der 2 store studser lige under midten (tror 5/4 eller 1 1/2 tomme) og en øverst oppe på ca. 1 tomme + nederst også ca. 1 tomme. Plus nogle mindre studser i mellemrummene.

Bør de sættes op så den ene kan lukkes af åbnes efter behov, eller skal de bare "køre" begge to?

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

atmos eller orlan

Indlæg af Tom_AT »

Atmos helt klart. Det er også en anden fordel ved Atmos. Finish, kvalitet og helhedsindtryk er også langt højere end på Orlan kedlen. Og ja, den er super nem at fyre med. Jeg er pt. I grønland - Så det er fruen hjemme der står for at fyre. Det klarer hun uden problemer :-)

1500 liter akku lyder umiddelbart af lidt, men selvfølgelig afhængig af kedelstørrelse. Min Atmos DC25 ligger typisk på 32-35 kw ydelse.

Hvor stort hus skal du have varmet op ? Hvis du kender en rar smed er det jo ingen sag at få svejset nogle nye studser på de tanke du har købt.
kedelpasseren
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 sep 2012 07:45

atmos eller orlan

Indlæg af kedelpasseren »

Den første vinter eller måske 2 vintre skal der kun varmes knap 100m2 op. Derefter håber jeg at være nået op på ca 140-150 m2 som slutresultat.
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

atmos eller orlan

Indlæg af lille_smed »

jeg vil tage en atmos dc 25 og 2500 til 3000 liter tank ... så kan du nok nøjes med at fyre hver anden dag .. hvis der fornuftig isolering
kedelpasseren
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 sep 2012 07:45

atmos eller orlan

Indlæg af kedelpasseren »

Hej. Tak for jeres input.
Har bestilt en Atmos dc 25 som vi nu skal have skruet på.
Spændende at få den i gang.
Hilsen
"kedelpasseren"
nielsdietz
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 3
Tilmeldt: 05 feb 2013 10:49

atmos eller orlan

Indlæg af nielsdietz »

jeg har en orlan 18 som jeg er meget glad for
opbygningen er:
orlan 18
ladomat ventil
1200L gammel oile tank

hus på 160cm3 hvor de 80cm3 er gulvvarme,
3 sløjfer med trådløs styrening
blandsløjfesventil er sat på tallet 45
gensnit tempretur i hus på ca 22-23grader

jeg fyrer mest med paller
kedelen styrer ladomatventil (den tændes ved de 65 grader )
jeg har lavet så at jeg kan kører uden om atanken hvilket jeg benytter meget jeg synse det er nemmer sån så er der varme med det samme hvilket jeg har brug for og gulven varmen suger så meget at at kedel næsten ikke går på pausefyrningen (kedelen er sat til 78 grader)
yerliger har jeg sat en magnetventil på fremløb ind til huset som lukker når fremløbstempretur kommer under 45grader (styrening købt hos vvs-experten) så gulvene bliver ikke kølet ned af kedel eller atank og atanken er hurtigere at få op i tempretur hvis jeg bruger den . jeg bruger mest atanken hvis jeg er i værkstedet en hel dag

jeg har fra ca 1/11-2012 til 1/2-2013 ikke brugt 10 rummeter palletræ endnu

når jeg fyrer op flyder jeg kedel med træ og ligger en klud fra værkstedet i åbeningen og tænder den sætter lågen på klem og venter til at blæseren selv tænder slukker den og fylder op med træ lukker lågen tænder blæser og træk i håndtaget til lemmen bag i kedel og når kedelen kommer ned på 70-72 grader fylder jeg op igen

indstilninger:
ladomatventil tænder ved 65 grader
pausefyringen for hver 10min. kører blæseren 5sek.
kedel tempretur 78grader. ved 2 grads fald tænder blæseren

ingen i min vennekreds har en kedel der kører så godt og slet ikke atmos

håber i kan bære over med min ordblindehed
nogen der har nogen spørsmål kan i mail på niels.dietz@gmail.com

Besvar