Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Restvarmen...

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Restvarmen...

Indlæg af Skovløber » 17 aug 2012 22:52

Hej, så er jeg her igen. :wink:
Her over sommeren, har jeg kun fyret for at få lidt varme i badeværelset. Det er jo dejligt.
De gange jeg har fyret, der har jeg ikke flydt akku helt op. Så dvs at der f.eks er 27 grader i bunden.
Når så fyret er brændt ud, ja så slukker pumpen jo, når røgtemp bliver kold.

Hvad gør man så med restvarmen... I fyret.

Alle jer med selvcirkulation i laddomat eller termovar, ja her flyder vandet jo nok stille og roligt og derved afkøler fyret, eller hvad.
Jeg kunne jo også bare lade min pumpe køre efter udbrændt kedel, men der er et minus, syntes jeg.
For hvis jeg gør det, ja så får jeg godt nok afkølet fyret fint. Men hvis akku er ca 90 grader i toppen, så bliver den kølet ned ved denne driftform. :?

Jeg har tænkt røret fra kedel til akku, der kunne man montere en skifteventil. Der skifter fra forsyning i toppen af akku, til næst nederste studs i akku.
Derved kunne man virkelig tømme kedlen for restvarmen, hvis bunden af akku stadig er kold :wink:

Er det bare helt tosset, eller hvad gør I :shock:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Restvarmen...

Indlæg af Bigfoot » 18 aug 2012 08:04

hvor varm er den????? for der er jo stor risiko for at du får en afkøling af dit vand istedet. Hvis den bare skal blive kold, så lad den blive kold.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Restvarmen...

Indlæg af Skovløber » 18 aug 2012 08:48

Jamen, hvis jeg har ladet på akku med 85 grader, ja så er kedlen jo det, når fyret lukker ned.

Det er den restvarme jeg mener, det er nok en del kW
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

Restvarmen...

Indlæg af gulvmand » 18 aug 2012 09:42

ladomaten skulle da gerne køre til fyret når minimum temp,, det du har sat den til på drejekontakten mærket, røggastermostat, det gør min atmos..

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Restvarmen...

Indlæg af John Skov Jensen » 18 aug 2012 10:29

gulvmand » 18 Aug 2012, 09:42 skrev:ladomaten skulle da gerne køre til fyret når minimum temp,, det du har sat den til på drejekontakten mærket, røggastermostat, det gør min atmos..
Nej sådan tror jeg ikke din Atmos virker hvis den er indstillet korrekt
Den slukker for ladeventilen når røggassernes temperatur er nået ned til den forudindstillede temperatur i forbindelse med at træet er udbrændt. Kedeltemperaturen vil typisk holde sig høj i noget tid efter at brændet er væk. Det er denne restvarme skovløber vil have flyttet over i akkutanken.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Restvarmen...

Indlæg af Hjemme teori » 18 aug 2012 10:56

Før du bygger for meget om skulle du måske regne ud om det kan betale sig.

Hvis du havde en ladeventil ville vandet jo selvcirkulere, men kun hvis varmen i tanken står over det i fyret (forstået sådan at lagedelingen i tanken skal stå over fyret for at du kan hente al varmen ud af fyret ved selvcirkulation).

Men du skriver at der kan hentes 60 graders vame ud af fyret 85-25 grader og dit fyr indeholder 58l.

60gr*58l=3480kcal
3480Kcal/860Kcal/kwh=4,04kwh eller ca 1 kg træ men igen for at hive det ud, skal du enten have en pumpe med noget automatik og en kontraventil eller en lagdeling i tanken som ligger over fyret.

Skovløber » 17 Aug 2012, 22:52 skrev:Hej, så er jeg her igen. :wink:

Alle jer med selvcirkulation i laddomat eller termovar, ja her flyder vandet jo nok stille og roligt og derved afkøler fyret, eller hvad.
Jeg kunne jo også bare lade min pumpe køre efter udbrændt kedel, men der er et minus, syntes jeg.
For hvis jeg gør det, ja så får jeg godt nok afkølet fyret fint. Men hvis akku er ca 90 grader i toppen, så bliver den kølet ned ved denne driftform. :?

:shock:
Du skriver at tanken bliver kølet ved denne driftform, men hvis du kan få pumpen til at stoppe igen, når fyret er koldt feks. 30 grader, passer det ikke. Vandet i tanken bliver blandet lidt men varmen forsvinder ikke, den bliver bare fordelt på flere liter vand og du skriver at du skal bruge det til gulvvarme, som måske kun er 30 grader, derfor er det ikke et problem at tanken bliver koldere i toppen, når der så bare er flere liter varmt vand.
Altså flere kwh i tanken, men ved en lavere temperatur.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Restvarmen...

Indlæg af Skovløber » 19 aug 2012 20:03

John Skov Jensen » 18 Aug 2012, 10:29 skrev:
Nej sådan tror jeg ikke din Atmos virker hvis den er indstillet korrekt
Den slukker for ladeventilen når røggassernes temperatur er nået ned til den forudindstillede temperatur i forbindelse med at træet er udbrændt. Kedeltemperaturen vil typisk holde sig høj i noget tid efter at brændet er væk. Det er denne restvarme skovløber vil have flyttet over i akkutanken.
Jep :great:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Restvarmen...

Indlæg af Skovløber » 19 aug 2012 20:13

Hjemme teori » 18 Aug 2012, 10:56 skrev:
Du skriver at tanken bliver kølet ved denne driftform, men hvis du kan få pumpen til at stoppe igen, når fyret er koldt feks. 30 grader, passer det ikke. Vandet i tanken bliver blandet lidt men varmen forsvinder ikke, den bliver bare fordelt på flere liter vand og du skriver at du skal bruge det til gulvvarme, som måske kun er 30 grader, derfor er det ikke et problem at tanken bliver koldere i toppen, når der så bare er flere liter varmt vand.
Altså flere kwh i tanken, men ved en lavere temperatur.

Jeps, jeg ved godt at der ikke er mere vand i fyret end det du skriver, men selve kedlen ( jernet) er jo også meget varmt.
Jeg syntes jo at når jeg fyrre op, så tager det da noget tid før at kedlen er oppe i temp så den lade på akku, det er denne varme jeg gerne vil have ud igen. :wink:
Og jo, det kan godt være at jeg går for meget op i lagdeling i tanken og at shunten efter akku til huset regulere ned til 33 grader til gulvvarmen.
Men jeg er bare til lagdeling icon_cheesygrin.gif
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Restvarmen...

Indlæg af Hjemme teori » 19 aug 2012 21:51

Hvis du vil have alle Kwh ud af kedlen, bliver du nok nødt til at give lidt los på lagdelingen, eller ihvertfald temp. i øverste lag.

Og ja, jernet indeholder også varme men den kommer jo med hvis du pumper kedlen ned til 30 grader og så er jerns varmefylde kun en 1/10 del af vands og med en vægt på 306 kilo alleszumsammen er der måske 1Kwh mere.

Og jeg skriver jo ikke at jeg ikke synes du skal gøre noget for at bygge det, jeg synes det er en god ide, men nu ved du bare hvor meget du henter pr. fyring, hvis ikke tanken er fyldt op. Og så agumentere jeg for at du ikke behøver alt muligt fanzy med rør og ventiler for at prøve at få den perfekte lagdeling, da energien ikke kan forsvinde alligevel, hvis du pumper den ind i tanken og siden blander ned til 33 grader.

Hvis du absolut vil have en masse rør, skulle du hellere bruge en af de beskrivelser Drastrup har lavet med feks. 4 rør ind i tanken monteret på et rør udenpå, som du så altid lader med, så finder vandet selv det rigtige rør at løbe ind i tanken gennem.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Restvarmen...

Indlæg af Skovløber » 19 aug 2012 22:47

Hjemme teori » 19 Aug 2012, 21:51 skrev:Hvis du vil have alle Kwh ud af kedlen, bliver du nok nødt til at give lidt los på lagdelingen, eller ihvertfald temp. i øverste lag.

Og ja, jernet indeholder også varme men den kommer jo med hvis du pumper kedlen ned til 30 grader og så er jerns varmefylde kun en 1/10 del af vands og med en vægt på 306 kilo alleszumsammen er der måske 1Kwh mere.

Og jeg skriver jo ikke at jeg ikke synes du skal gøre noget for at bygge det, jeg synes det er en god ide, men nu ved du bare hvor meget du henter pr. fyring, hvis ikke tanken er fyldt op. Og så agumentere jeg for at du ikke behøver alt muligt fanzy med rør og ventiler for at prøve at få den perfekte lagdeling, da energien ikke kan forsvinde alligevel, hvis du pumper den ind i tanken og siden blander ned til 33 grader.

Hvis du absolut vil have en masse rør, skulle du hellere bruge en af de beskrivelser Drastrup har lavet med feks. 4 rør ind i tanken monteret på et rør udenpå, som du så altid lader med, så finder vandet selv det rigtige rør at løbe ind i tanken gennem.
Det var heller ikke sådan ment, det er super med dine udregninger og andre input.
Nu er jeg bare tilhænger aftalt muligt udstyr, men jeg tror nu nok jeg prøver en vinter først. For at se om jeg tit får dette problem medikke at fylde akku helt.
Jeg har en perfekt lagdeling nu, så det med Drastrups ide, får andre sikkert meget mere ud af. :wink:
Super tak for dine indlæg :great:
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst


Besvar