Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akkumuleringstank nr 2 måske ?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
agri-mols
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 27 jan 2012 17:03
Mit fyr: Atmos DC 22 s
Areal: 50 max lige pt
Brændsel: Fyr og grand træ
Fremviser gerne i postnummer: 8420

Akkumuleringstank nr 2 måske ?

Indlæg af agri-mols » 12 jun 2012 17:55

Hejsa går og tænker på om jeg skal ha en akku tank mere på mit fyr har i dag 1000 l på et Atmos dc 22 s

fyr vil så høre om det kan trække 800l eller 1000l mere og om hvor stor en ekspansionsbeholder jeg skal have har på nuværdend tidspunkt 80 l i ekspansion og køre med lukket ekspansions


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Akkumuleringstank nr 2 måske ?

Indlæg af John Skov Jensen » 12 jun 2012 19:03

Din kedel kan sagtens køre med en større akkutank. Der er i princippet ingen øvre grænse, det er blot et spørgsmål om om du skal efterfylde med brænde en eller to gange for at tanken er fyldt helt op. Jo større tank, jo længere går der inden du skal til at fyre igen.
Regn med min 8% af den totale vandmængde i anlægget til ekspansion. Jo større ekspansionsbeholder jo mindre vil trykket variere fra kold til varm akkutank.
Selv har jeg 600L ekspansion til 2500L akku. Samlet set indeholder mit anlæg ca 3000L vand

agri-mols
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 48
Tilmeldt: 27 jan 2012 17:03
Mit fyr: Atmos DC 22 s
Areal: 50 max lige pt
Brændsel: Fyr og grand træ
Fremviser gerne i postnummer: 8420

Akkumuleringstank nr 2 måske ?

Indlæg af agri-mols » 12 jun 2012 19:14

tak for svaret, vil der være fordele eller ulemper ved at vælge 800 frem for 1000 L eller omvendt, i forhold til cirkulationen i med den tank jeg har nu?

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Akkumuleringstank nr 2 måske ?

Indlæg af mejeristen » 13 jun 2012 06:56

det afhænger vel af hvordan du kobler dem sammen
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Akkumuleringstank nr 2 måske ?

Indlæg af Idor » 11 jul 2012 20:53

Har et vigas 25 og gik sidste år fra 1 stk 1000L akk til 2 stk 1000L...

Det var bare super godt. Fyret brænder i længere tid, hvor der er det rigtige gløde lag. Og den længere tid fyret brænder, leverer det jo også samtidigt varme til huset. Så den tid hvor huset tager fra tankene bliver mindre og dermed er det nemmere at fyre når det passer dig, og ikke når tanken er tom og huset mangler varme. Førhen fyrede jeg to gange i døgnet, nu er det kun en gang.. altså om vinteren.

Der til skal siges, at hvis fyret førhen brugte 1.5 kedel fuld træ for at fylde tanken. Så bruger den kun 2.0 kedel fuld træ for at fylde begge. Det tror jeg Er fordi, kedlen bruger noget energi fra træet i starten til at lave gløder og komme op i temp, det skal den jo ikke til tank 2..

Der ud over har jeg samlet det sådan at det om vinteren kører med 2 tanke. Om forår, sommer, efterår.. drejer jeg to haner, så det kun kører med en tank. Det koster vel kun ca 3-400 kr ekstra for denne løsning, som jeg synes er mega godt. Det er en manuel løsning. Skal den køre automatisk skal du bruge en kp 77 og to magnet ventiler, som bliver noget dyrere. Synes denne løsning er spild af penge, da man ikke skifter mellem en og to tanke så tit.

Jeg synes det er blevet meget lettere at fyre med to tanke.

Men efter ti år nu, køber jeg nok et pillefyr, når det sidste træ er brugt.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Akkumuleringstank nr 2 måske ?

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 jul 2012 16:28

Agri mols.
Du skal lige være opmærksom på, at når du kører med lukket ekspansion, så koster en akkumuleringstank altså kassen.
Men fyrmæssigt kan din kedel sagtens køre med en meget større tank.
Mange har koblet 2 stk. 1200 liter brugte olietanke sammen,
bare med et rør for oven og et forneden, gerne med en kuglehane imellem på nederste rør.

Jeg finder lige et diagram, som du kan skele lidt til, men det er godt nok med åben ekspansion.
01-03-01 Kedel med 2 stk akku-tanke.JPG
02-13-07 Solv. Akku-tank - 2 kedler - Laddomat.JPG
Som du kan se, så kan det gøres på mange forskellige måder.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Akkumuleringstank nr 2 måske ?

Indlæg af pelle » 12 jul 2012 22:13

Ernst Drastrup » 12 Jul 2012, 16:28 skrev:Agri mols.
Du skal lige være opmærksom på, at når du kører med lukket ekspansion, så koster en akkumuleringstank altså kassen.
Men fyrmæssigt kan din kedel sagtens køre med en meget større tank.
Mange har koblet 2 stk. 1200 liter brugte olietanke sammen,
bare med et rør for oven og et forneden, gerne med en kuglehane imellem på nederste rør.

Jeg finder lige et diagram, som du kan skele lidt til, men det er godt nok med åben ekspansion.
01-03-01 Kedel med 2 stk akku-tanke.JPG
02-13-07 Solv. Akku-tank - 2 kedler - Laddomat.JPG
Som du kan se, så kan det gøres på mange forskellige måder.
Det er rigtig godt Ernst. :great: Man kan sagtens forbinde akkutankene i top og bund. Det vil virke rigtigt godt. Men, lad fremløbet fra kedel og til hus komme til/fra toppen af den ene tank og lad retur til kedel og fra hus komme til bunden af den anden tank. Det vil virke perfekt. Og man behøver egentligt ikke at benytte nogle haner.Så, har man udover at benytte reglen om " De forbundne kar " og lagdeling i begge tanke også fået "Tichelman princippet " med. Ved at forbinde tankene diagonalt med frem og retur laver man jo lige meget modstand i tankene eller flow om i vil. Frem og retur har lige langt hjem. Det kaldes også "vendt retur"
http://www.google.dk/imgres?q=tichelman ... 3,s:0,i:79

Så. det med serieforbundne og eller parralel forbundne og om hvor vidt det er en religionsag eller ej... Hul i det. Forbind tankene i bund og i top , men smid fremløbet i toppen af den ene tank og returen i bunden af den anden tank... Så vil det virke helt perfekt. Og det er ligemeget hvilken tank der benyttes til solvarme... Det hele passer sig selv. Det vil give en fin lagdeling i begge tanke. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar