Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indstilling af Attack25kw m. 1000 l. akku?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Attack25kw
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 feb 2012 19:48

Indstilling af Attack25kw m. 1000 l. akku?

Indlæg af Attack25kw » 03 feb 2012 20:16

Kære alle.

Som i kan se er jer ny i dette forum... Jeg har et Attack 25 kw fastbrændsel fyr, som den snu læser sikkert har opdaget :) Jeg har haft en alm. vvs mand til at sætte anlægget sammen, men har også selv trukket rør og samlet diverse. Jeg mangler en der kan komme og justere og forklare lidt.... Fyret kørte 2 mdr i slutningen af sidste vinter og jeg kunne ikke rigtig få det op i temp. indtil jeg fandt ud af, at jeg kunne skrue lidt ned på begge manometre på min oventrop. Det hjalp. Det gik fra 70 grader og op til næsten 100.

Siden denne indstilling har jeg haft problemet, at når jeg fyrer op med det store luftspjæld åben og blæseren tændt og jeg glemmer det begynder overtryks ventilen og det plasker ud på gulvet.... Dvs. temperaturen ryger op på næsten 100 grader og afkølingen begynder.

Det sidste stykke tid er overkogningsventilen også begyndt og åbne ved almindelig fyring. Måske jeg skal lave lidt mere gennemstrømning gennem min 1000 liter akku tank?

Er der en af jer med erfaring i indstilling af fastbrændselsfyr der bor i nærheden af Solrød Strand 2680 der evt. har lyst til at kigge forbi og hjælpe mig? Selvfølgelig mod belønning.... evt. en omgang brænde...

Mvh. Morten Alexandersen 3013 2067


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Indstilling af Attack25kw m. 1000 l. akku?

Indlæg af Havmand » 03 feb 2012 20:29

Hej Morten,
Velkommen til sitet...
Jeg er ikkelige den skarpeste på attack, men ved at brugeren taxman har samme kedel som dig...
Se event viewtopic.php?nomobile=1&f=183&t=12980
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Attack25kw
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 feb 2012 19:48

Indstilling af Attack25kw m. 1000 l. akku?

Indlæg af Attack25kw » 03 feb 2012 20:40

Hej Havmand.

Tak for fin velkomst. Jeg har læst indlægget fra taxman og kan også se problemstillingen hos ham. Men jeg kan ikke rigtig løse mit problem ved, at læse det indlæg. Jeg syntes jeg har lavet så mange forskellige indstilinger efterhånden, at jeg er ved, at give lidt op efterhånden. Og det er jo ikke lige tiden og give op nu, når det det fryser 10 grader udenfor....:-)

Mvh.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Indstilling af Attack25kw m. 1000 l. akku?

Indlæg af Zarge » 03 feb 2012 20:42

Altså fyret må ikke gå i nødkøling... den skal "lukke" før det sker... så allerede der er der et problem... Suger og luftspjæld slaæ lukke ved ca 90grader...
Når det så er afklaret, så skal flowet til tanken være så højt så det kan "følge med" kedlen, så den ikke kommer så højt op så den lukker ned ( inden tanken er fuld naturligvis)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Indstilling af Attack25kw m. 1000 l. akku?

Indlæg af Tom_AT » 03 feb 2012 20:53

Attack25kw » 03 Feb 2012, 20:16 skrev:Kære alle.

Som i kan se er jer ny i dette forum... Jeg har et Attack 25 kw fastbrændsel fyr, som den snu læser sikkert har opdaget :) Jeg har haft en alm. vvs mand til at sætte anlægget sammen, men har også selv trukket rør og samlet diverse. Jeg mangler en der kan komme og justere og forklare lidt.... Fyret kørte 2 mdr i slutningen af sidste vinter og jeg kunne ikke rigtig få det op i temp. indtil jeg fandt ud af, at jeg kunne skrue lidt ned på begge manometre på min oventrop. Det hjalp. Det gik fra 70 grader og op til næsten 100.

Siden denne indstilling har jeg haft problemet, at når jeg fyrer op med det store luftspjæld åben og blæseren tændt og jeg glemmer det begynder overtryks ventilen og det plasker ud på gulvet.... Dvs. temperaturen ryger op på næsten 100 grader og afkølingen begynder.

Det sidste stykke tid er overkogningsventilen også begyndt og åbne ved almindelig fyring. Måske jeg skal lave lidt mere gennemstrømning gennem min 1000 liter akku tank?

Er der en af jer med erfaring i indstilling af fastbrændselsfyr der bor i nærheden af Solrød Strand 2680 der evt. har lyst til at kigge forbi og hjælpe mig? Selvfølgelig mod belønning.... evt. en omgang brænde...

Mvh. Morten Alexandersen 3013 2067
Måske et dumt spørgsmål..
Men har du læst og fulgt manualen ? Jeg ved ikke hvordan det er med sådan en Attack kedel, men da jeg skulle have gang i min Atmos fulgte jeg manualen, og det gik faktisk rimeligt godt. Jeg efterfølgende fået lidt gode råd her fra forum. Men der burde da stå noget om opstartsprocedurer osv ??


Attack25kw
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 03 feb 2012 19:48

Indstilling af Attack25kw m. 1000 l. akku?

Indlæg af Attack25kw » 03 feb 2012 21:36

Hej Tonni.

Ja, det er præcis det der sker. Den går i nødkøling, selvom der er masser af vand den sådan set kan køle med.

Jeg har lige været ude og skrue lidt op for gennemstrømningen fra akku tanken. Altså det kolde vand. Den står på 62 grader og fyret altså på 85 grader lige nu. Og nu ser det ud som om, at den måske står stabilt på 85 grader. Rimelig dumt tidspunkt og begynde og rode med indstiilinger og vandpjaskeri ud på værkstedsgulvet.... Sådan en fredag aften klokken halv ti...

Vedr. spjældet med kæden omme bag på. Så er det vist stort set ude af drift. Lige nu står det med ca. 1 cm. på klem.

Manualen gav jeg til ham vvs manden, da han skulle installere dyret og jeg har ikke set den siden. Ej heller, da jeg startede dyret op... Så jeg har ligesom været lidt på gyngende grund siden... og det har egentlig også kørt indtil nu, hvor det begynder og gå i nødkøling... en gang i mellem....

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Indstilling af Attack25kw m. 1000 l. akku?

Indlæg af Zarge » 03 feb 2012 22:02

humm... tja, dvcenters side er jo nede... ellers kunne det være der var en manual på den....
ang spjæld så er det nok ikke helt galt, den skal jo lukke omkring 90° så det passer nok meget godt...
Altså, som skrevet, så skal fyret kunne "kvæle" sig selv... Det vil sige, at den skal lukke for blæser og luftspjæld omkring de 90°... Herefter vil den stadig afgive noget varme, med det skulle gerne ikke være nok til at få den så meget højere op så NØDkølingen aktiveres... Grunden til at jeg skriver det med stort er, det er noget der KUN skal ske hvis der går noget helt galt...
ALTSÅ tjek at spjældet kunner (tæt) ved 90° samt at røgsugeren naturligvis også slukker...
Nu skal din røgtemperatur falde (da bålet ikke får ilt mere...) hvis den IKKE gør det, indenfor rimelig tid, så er der et sted den trækker falsk luft!
Uanset hvor lidt elelr hvor meget tanken atager SKAL overstående være iorden, da du ellers resikere at skidtet går amok igen når tanken er fuld, eller du får strømafbrydelse etc...
NÅR der så er styr på det, så "virker kedlen som den skal" Så skal du herefter prøve at få kedlen til at knokle optimalt... Det vil sige at du skal ha så højt flow gennem den, så den ikke når op på de 90° hvor den jo (nu ;-) lukker...

Så jeg vil altså syntes du skal fokusere på kedlen først, du kan måske "løse" problemet her og nu ved at hæve flowet, men jeg syntes det er den forkerte løsning... Få styr på kedlen først, ellers bliver det noget rod...

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Indstilling af Attack25kw m. 1000 l. akku?

Indlæg af Havmand » 03 feb 2012 22:07

Prøv at indstille luftspjældet så det næsten er lukket når kedel er 85 grader. Det skal stå 5 mm åbent.
Termostaten der styrer suger skal slukke ved små 90 - min er sat til 87, da kedlen godt kan stige et par grader efter sugeren slukker...
- nu skulle fyret ikke gå i nødkøling...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Indstilling af Attack25kw m. 1000 l. akku?

Indlæg af Zarge » 03 feb 2012 22:10

:great:

Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Indstilling af Attack25kw m. 1000 l. akku?

Indlæg af Havmand » 03 feb 2012 22:13

Enig
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog


Besvar