Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomien i briketter

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Modtaget likes: 1 gang

Økonomien i briketter

Indlæg af Vangsgaard » 08 dec 2011 17:30

Lige lidt flueknepperi :oops:
pejle » 08 Dec 2011, 09:43 skrev:Nå når I nu ikke vil konkludere så meget - så vil jeg icon_cheesygrin.gif

Det er selvfølgelig et problem at regne nøjagtig ud hvad er 42,7 kg. bøg udgør i rummeter træ, alligevel vil jeg prøve at komme med et par indikatorer for hvor meget træ det er.

42,7 kg - hvoraf 15% udgør vand - det vil sige at der er 36,3 kg fastmasse. Det kan så omregne til en m3 træmasse, da 1m3 bøg ca. vejer 573 kg - udgør 0,0633 m3. Da fastmasse tallet for en rummeter træ er ca. 0,7 - vil det give 0,09 rummeter.

En anden metode til at komme frem til hvor meget træ jeg brændte af i gå, er volumen på brændkammeret, som er 185dm3, som så svare til 0,185 m3. Jeg kan selvfølgelig ikke fylde de 0,185 helt, dels fordi der er 10-15 luft i enderne af brændkammeret. Skyldes at jeg har skiftet fyr siden træet blev skovet. Samtidig stabler jeg ikke træet som jeg vil i en brændestabel.

Den sidste beregning jeg lige kan komme med er mit brændestabel forbrug. Jeg har ca. i år til dato brugt 6 rummeter. Har fyret siden d. 12/10 - altså 55 dage. Det giver så 0,109 rummeter pr. dag - her er så iblandet både energi pil, gran og birk - som fylder lidt mere pr. kg. træmasse. Samtidig er en anden faktor på dette tal at det ikke har været 2-3 grader hele tiden.

Jeg tror rent faktisk at 0,1 er et meget godt tal - men det er jo så lidt gætværk. Beregning af kg. pr. masse virke mest videnskabelig funderet (Kilde iøvrigt trae.dk) Jeg vil i det efterfølgende regne med 0,1 bliver brugt her, men vi skal huske at det tal kan være forkert.

Nå nu har vi lidt tal at arbejde med

Den dyreste metode:
Hvis jeg køber tingene hos "Fyr og spar", så vil min fyring med briketter have kostet: 2595/96 = 32 kr. pr pakke * 4 = 128 kr. pr. fyring.

Så vidt jeg kan regne det til, så giver 2595/96 = 27,04 kr. pr pakke
* 4 = 108,16 kr pf fyring

Dvs. billigere end med brænde



Brænde tårn 1,8m3 a 2295 = 128 - kr. pr fyring*)

Så med "Fyr og spar" priser er det et fedt om jeg fyre med det ene eller det andet, hvilket giver en indikator for at 0,1 ikke er helt skævt.

Den lidt mindre dyr metode
Jeg kan se hvis jeg med lidt god vilje uden forhandling om prisen kan skaffe brikketter til ca. 1500 kr leveret på adressen og så bliver prisen jo lidt bedre da: 1500/96 = 16 * 4 = 64 kr. pr. fyring.

Med en forventing om at jeg kan købe træ til 500 kr. savet, kløvet og leveret på adressen + tid til stabling vil det give en pris på 50 kr. pr. fyring

Den lidt billigere metode
De briketter som jeg har fyret med har været indkøbt 7 pakker for 100 i et byggemarkedstilbud. her skal jeg selv hente. Dvs 14 kr. pr pakke * 4 = 54 kr. pr. fyring

57 kr pr fyring

Det bøg jeg brænder af fortiden har kostet 350 kr. rummeteren leveret på adressen i 3 metersstykker, så dertil skal i regne tiden til motorsaven og kløvning - tiden som jeg ikke behøver at gå i fitness center. 350 og det vil så give 35 kr. pr. fyring.

Den billigeste
Det gran, energi pil og birk er fra egne træer, så det koster gratis + tiden til motorsav og kløvning. 8)

Konklussion
Ovennænvte er nok udtryk for dårlig teoretisk funderet arbejdet, men tilgengæld et forbandet godt felt arbejde. :twisted: Jeg vil da helt sikkert overveje brikketter til når jeg ikke har tid til at kløve mit eget brænde(hvis jeg ikke skifter til pillefyr så), men så længe jeg kan skaffe træet efter "den lidt billigere metode" så er det nok der jeg fortsætter. Husk stadig på min usikkerhedsfaktor - hvor meget træ indgik der egentlig i den fyring.

* En fyring er her defineret som det der skal til for at få temp. i mine akkutanke fra 35-40 til ca. 80 grader


pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Økonomien i briketter

Indlæg af pejle » 08 dec 2011 18:23

Hvad pokker har min lommeregner lavet der!! ¤%##%

Nå anyway så kan man jo sige at Fyr og Spar har ret, hvis man forholder sig til deres priser alene.

Tak for hjælpen.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

Besvar