Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

akkutank kan det virke

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd » 30 okt 2011 20:10

Hey forum.

Jeg opdagede dette forum her for ca. 3 uger siden ifb. med søgen efter fastbrænselsfyr.
Jeg har tidligere fyret med fastbrænsel, hvor jeg havde en scanburner (TOTAL UKONOMISK), hvor fyret var i stalden / stueplan, og akku. tanken på 2500 l var placeret på loftet.

Nok med det, mit spørgsmål er, jeg påtænker at lave en akku. tank i stueplan - altså vedsiden af fyret, og placere endnu en på loftet og svejse dem samme
med et rør på ca 300 mm - såfremt jeg gør det, vil lagdelingen så kunne forplante sig?

Jeg har en tank på ca 1800 liter, hvor jeg vil svejse et røret (300 mm) fra toppen af tanken til bunden af tanken ovenover, igennem hvælvningerne


jvmadsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30 jan 2011 10:42
Mit fyr: Scotte 10KW
Areal: 240m2 i 3 plan
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7280
Dagligt forbrug: 5kg
Årligt forbrug: 8 ton
Kontakt:

akkutank kan virke

Indlæg af jvmadsen » 30 okt 2011 20:16

Ja det kan godt virke med to beholdere. Jeg har selv kørt med det på halmfyr igennem mange år 1200 + 2500 liter.
Lagdelingen bliver ikke væsentlig ødelagt.
mvh.
jvm

The economy is so bad that:The Mafia is laying off judges.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

akkutank kan det virke

Indlæg af pelle » 30 okt 2011 21:04

hej.. Hvad type kedel er det, og påtænker du det skal være med selv cirkulation på kedelkredsen.Eller skal der være pumpe.
Jeg har for nyligt tegnet et sådant setup. Hvor den ene akkutank var forneden og den anden var for oven. Og det er bleven udført. han bor kun et par km. herfra.. Det virker altså bare perfekt. Men, det er så med shunt og pumpe.. det er en pladejernskedel.. En Vigas.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd » 30 okt 2011 22:10

jeg ved ikke, hvilken kedel det skal være, har før lavet anlæg på den gammeldags måde 2" rør frem og 2" rør tilbage , tanken placeret højere end fyret, det vi kalder naturlig cirkulation.

Lige nu kører jeg med et total over kill, en baxi 4,0 stoker til 200 kvm, tror at den skal kobles til en tank for ikke at fyre huset op på pausefyring.

Vil gerne frem til at have et træfyr som jeg kan gå og passe, når jeg er hjemme i længere perioder og stoker, når jeg er ude og sejle.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

akkutank kan det virke

Indlæg af pelle » 30 okt 2011 22:53

jamen for seven da... en kæmpekedel til en bette hus.. ja altså.. dit hus er stort, men din kedel er mere end kæmpestort..Forstå mig ret.. Det pausefyring er noget hø. ved den kedel str. skal der akkutank på.
Jeg vil prøve at tegne. men først i morgen . det bliver med pumpe og shunt. Det andet med selvc. er noget der hører fortiden til. og er til støbejernskedler...Men, jeg prøver at tegene et anlæg med både fastbrændsel og stoker tilsluttet akkutank. Så det laves sådan du kan komme ud og sejle :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

akkutank kan det virke

Indlæg af pelle » 31 okt 2011 17:12

Hej

Jeg har tegnet lidt.. Den kontraventil der går ind på returen i den nederste tanks højre side er en klapkontraventil. der er ingen modstand, Men, den er en god sikring at have hvis der sker et læk på anlægget. Så kommer akkutankenes indhold ikke ind på gulvtæppet. Der sidder en fjederbelastet kontraventil på forbindelses stykket ved cent.v. pumpen den er der blot for at lave lidt modstand. cent.Anlægs shunten kan du styre fremløbs temp. ind til hus. 60 gr er jo nok.
Ved kedlernes returindgang kunne man nok lave noget trevejs motorventil og sætte til styring på stoker. Når stoker er slukket vil der så være åben til træfyr som så kan benyttes... Men som det er tegnet her vil stokeren jo alligevel gå i pausefyring når begge tanke er varmet op. Det er så hvis du skal ud og sejle. :) Ellers må du når du er hjemme tænde stokeren op efter behov. Der skal så være noget der slukker stokeren. Kedelkredsen ville jeg lave i noget 5/4 tommer rør også det rør fra bund af tank til top af tank.
Det er en laddomat der shunter og pumper kedelkredsen. Ved ikke om du vil have træfyr der er godkendt til lukket eks.ellers skal tankene jo også være godkendt til det..
DSC01475.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd » 31 okt 2011 18:43

Alletiders, det vil jeg studere nærmere . Det med to tanke det var bare en ide jeg fik, hvis jeg vil have mere
tank capasitet end der er plads til nedenunder.

Med hensyn til fyring i stokeren må den jo bare tændes og slukkes efter behov, det har konen nok nemmere
ved end at stå og rode med primær og sekundær luft.

Det bliver med åben eks. så kan jeg bruge den tank jeg har, lige nu har jeg vildt lyst til at flå det hele fra hinanden men det er nok en dårlig ide

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

akkutank kan det virke

Indlæg af pelle » 31 okt 2011 21:58

Lars.lhd » 31 Oct 2011, 18:43 skrev:Alletiders, det vil jeg studere nærmere . Det med to tanke det var bare en ide jeg fik, hvis jeg vil have mere
tank capasitet end der er plads til nedenunder.

Med hensyn til fyring i stokeren må den jo bare tændes og slukkes efter behov, det har konen nok nemmere
ved end at stå og rode med primær og sekundær luft.

Det bliver med åben eks. så kan jeg bruge den tank jeg har, lige nu har jeg vildt lyst til at flå det hele fra hinanden men det er nok en dårlig ide
Jeg går og småtænker lidt over det... Skal lige høre.. Hvis du har taget strømmen til styringen på stokeren og sat det til igen.. Starter det så automatisk op eller skal du trykke på en knap eller to for at starte op igen...

jeg er kommet i tanke om noget der gør du kun skal ændre på stokerens set-punkt hvis den da endelig skal kunne pausefyre. Og det er alt.. så kan du fyre med træ og du kan fyre med stoker til akkutankene uden at skulle røre ved noget.. kun stokerens set-punkt hvis du er ude og sejle....Men, skal først vide noget om det jeg spørger om.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Lars.lhd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 22 okt 2011 19:45
Mit fyr: Baxi 4.0
Areal: 220 kvm
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 9 ton
Geografisk sted: Øst for esbjerg

akkutank kan det virke

Indlæg af Lars.lhd » 31 okt 2011 22:36

Den begynder at calibrer ilt sonden når strømmen bliver sluttet til, under den proces skal sonden gerne være afmonteret fra aftræks rør og ført i fri luft. Når strømmen har været afbrudt skal jeg starte med en tryk på on.

Er ikke helt klar over om jeg kan køre uden om iltstyringen ?? jeg må ha fat i manualen.

Lyder spænnende

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

akkutank kan det virke

Indlæg af pelle » 31 okt 2011 22:56

Lars.lhd » 31 Oct 2011, 22:36 skrev:Den begynder at calibrer ilt sonden når strømmen bliver sluttet til, under den proces skal sonden gerne være afmonteret fra aftræks rør og ført i fri luft. Når strømmen har været afbrudt skal jeg starte med en tryk på on.

Er ikke helt klar over om jeg kan køre uden om iltstyringen ?? jeg må ha fat i manualen.

Lyder spænnende
Jo.. men, hvis bare blæseren kan stoppe og så manuelt kunne startes igen.. er det også nok,,Nå.. du må have kikket lidt i "mein kampf" :) Nå blot en joke.. Det var jo hvad man kaldte instruktionsbogen til en skoda i gamle dage... der er dog langt fra en skoda til en baxi...Men,, bruger det sommetider som slang til en manual.. icon_cheesygrin.gif
Last edited by 1 on pelle; edited 31 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar